9 841 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Kabelupprullare, byta kabel?
Givet en viss koppararea så är den viktigaste faktorn för belastning hur bra kablen kyls. Utan fläktar bestäms detta i sin tur grovt sett av hur stor den kylande ytan är mot rumstempererad luft. I utdraget läget kyls kabeln av hela mantelytan på kabeln eftersom den är utsatt för rumstempererad luft (eller lägre). Rullar du däremot ihop kabeln och stoppar in den i en tät kabelvinda så blir det istället ytan på kabelvindan är verksam mot omgivande luft. Denna yta är betydligt mindre än mantelytan på kabeln. Om vi nu leker med tanken att du har två kabelvindor med plana ytor på sidorna och buntar ihop dessa två vindor till en enhet, ja då har du faktiskt ytterligare reducerat ytan per meter kabel till lite mer än hälften av vad den var innan (eftersom två av de tidigare ytorna inte längre kyls mot omgivande luft). Alltså: två tätt hopsatta kabelvindor kommer att ha ännu sämre belastbarhet. I ditt fall bygger du in två kabelvindor i en tät box och då få du ytterligare ett fall att räkna på. Hur som helst så blir förhållandet rätt speciellt för dina två kabelvindor inne i det slutna utrymmet. Du kan inte utgå från att de längre klarar sina märkeffekter eftersom dessa bara gäller om vindorna har rumstemperatur mot omgivningen.
Vill du vara på den säkra sidan så bygger du ihop det hela, belastar med det du vill att det ska klara och sätter en temperaturgivare på kablens yta inne i vindan. Tillåten temperatur brukar ligga omkring 70 grader - ibland lite högre. Hittar du kabelbeteckning så kan du kanske hitta specen.
Pen
Vill du vara på den säkra sidan så bygger du ihop det hela, belastar med det du vill att det ska klara och sätter en temperaturgivare på kablens yta inne i vindan. Tillåten temperatur brukar ligga omkring 70 grader - ibland lite högre. Hittar du kabelbeteckning så kan du kanske hitta specen.
Pen
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kabelvindorna från Biltema har termosäkringar redan.Pen skrev:
Byter nog ut kabeln mot sådan där orange kabel. Tål lite högre värme och lite mer stryk och har lite dessutom större diameter så det går inte på lika många meter...
Jag frågade tysken som gjort systainern i klippet om det varit ett problem för honom. Han sa att han hade samma specar som biltemas och att han sällan drog ut mer än hälften av kabeln. Hans termosäkring hade dock aldrig löst ut...
Nu funderar jag på hur jag skall fixa hålet i systainern. Det måste ju vara runda kanter kabeln glider mot helst något rullande...?
Jag frågade tysken som gjort systainern i klippet om det varit ett problem för honom. Han sa att han hade samma specar som biltemas och att han sällan drog ut mer än hälften av kabeln. Hans termosäkring hade dock aldrig löst ut...
Nu funderar jag på hur jag skall fixa hålet i systainern. Det måste ju vara runda kanter kabeln glider mot helst något rullande...?
Ingen idé att byta till värmetåligare kabel om du inte också byter ut thermosäkringen, för annars kommer ju thermosäkringen att lösa ut långt innan ens den ursprungliga kabeln skulle fått problem.
Jag tror att du överarbetar det om du byter kabel, kör tills du får problem och börja då fundera på om du ska byta kabel. Mest troligt kommer du aldrig ha några problem med detta.
Jag tror att du överarbetar det om du byter kabel, kör tills du får problem och börja då fundera på om du ska byta kabel. Mest troligt kommer du aldrig ha några problem med detta.
Genom att perforera kabelupprullarna med ca 20 mm hål samt montera 2 st 80 mm fläktar i lådväggarna så kan du ordna forcerad luftgenomströmning och kanske minimera risken för överhettning.
Dock så tycker jag som föregående inlägg att du ska prova först för att se HUR länge/hårt du kan köra utan att värmesäkringen löser ut.
Jag kommer att bygga en!
Hur stor systainer har du tänkt använda? Min vision är att dessutom rymma en Makita batteriladdare i systainern.
Dock så tycker jag som föregående inlägg att du ska prova först för att se HUR länge/hårt du kan köra utan att värmesäkringen löser ut.
Jag kommer att bygga en!
Hur stor systainer har du tänkt använda? Min vision är att dessutom rymma en Makita batteriladdare i systainern.
Låter inget vidare ifall man tänkt använda den på en byggarbetsplats med en massa slipdamm och liknande, det vill man inte ha in i sladdvindorna, och ska man hålla på med luftfilter och jox så blir det snart mer jobb än vad det är värt med den där lådanvojma skrev:
Det blir en Systainer T-LOC 4. Försöker få alla bitarna på plats innan jag börjar såga sönder systainern. Men så här får kablupprullaren plats i den... Skall ju dock modifieras och vridas så att kabeln går ut framåt tror jag, en i varje sida. Tysken hade dom liggande platt med en åt varje håll..
Dessa tänkte jag fälla in i inbuktningen under låset. Bygger då ut 2-3 mm utanför lådans kant... https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-736-05&toc=20115
Dessa tänkte jag fälla in i inbuktningen under låset. Bygger då ut 2-3 mm utanför lådans kant... https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-736-05&toc=20115
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden