Hej,

Har köpt en kabelupprullare från Biltema av den anledningen att det var den minsta måttmässigt jag kunde hitta till ett vettigt pris.

Den här är det 15m: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/stromforsorjningssladd/Kabelvinda/

Det skiljer väldigt mycket mellan olika fabrikat vad gäller max effekt in och utrullad och även mellan Biltemas 15m och 25m.

Tål olika kablar olika mycket eller vad är det som sätter begränsningen?
Kan man byta kabel och därigenom få den att tåla en högre max effekt?
I Biltema fallet är 25m fysiskt större men inte så mycket större...

15m
Ihoprullad max 1200w
Utdragen max 1800w

25m
Ihoprullad max 1000w
Utdragen max 2300w

Per

Hittade svaret på frågan delvis själv...

Kabeln är samma mellan 15m och 25m. H05VV-F 3G1,5mm2

Men kan jag påverkar max effekten genom att byta kabelsort? Jag vill inte gå upp i mm2...

Någon som har någon idé över vad det är som påverkar max effekten om det inte är kabeln...?

2300 är för att det är avsäkrat med 10A.. Ihoprullad beror på att kabeln blir som en spole då och brinner upp vid för hög effekt.

Vad gäller 1800W på 15m biten så kanske det beror på anslutningarnas kvalité?

Vill du ha samma area måste du ha en kabel som tål högre temperatur, t.ex H07BN, H07BQ som tål 90 grader, eller silikonkabel SiHF som tål 180 grader d^_^b

+ att den är av betydligt bättre kvalitet tål kyla oljor kemikalier bättre

Är det bara att dom tål mer värme eller finns det kabeltyper som utvecklar mindre värme ihoprullad?

Jag har kollat på Classe Jula o Wurth men alla har en max effekt på 2000w helt utdragen. Det måste ju bero på något annat än kabeln...?

Endera så har de dåliga anslutningar eller så skriver de ner maxeffekten för att kunna friskriva sig vissa reklamationer..Inte är det kabeln iaf..

lillePer skrev:
Är det bara att dom tål mer värme eller finns det kabeltyper som utvecklar mindre värme ihoprullad?
Ja, kablar med större area utvecklar mindre värme ihoprullad.

lillePer skrev:
Jag har kollat på Classe Jula o Wurth men alla har en max effekt på 2000w helt utdragen. Det måste ju bero på något annat än kabeln...?
Kanske sitter det helt enkelt ett 10A överlastskydd på rullen?

Spelar det någon roll? Du kan ju ändå inte koppla in mycket mer än 2000W utan att säkringen i centralen går.

Är detta verkligen något problem?

2000 watt vid hoprullad kabel gäller för långvarig belastning. Oftast används ju sladdvindor till typ handverktyg och liknande och då blir det ju ingen långvarig belastning och heller inga värmeproblem.

Om den nu ska användas till långvarig belastning, typ en aerotemp eller nått, så är det väl bara att ha kabeln utrullad den gången.

Blir det för varmt finns ju alltid en termosäkring som extra säkerhet.

Nej det kanske inte är något problem...

Jag har inte vågat berätta vad jag skall ha den till ännu men vill inte redan nu i det här stadiet vara på gränsen... Det var därför jag undrade...

Men det är som ni säger man använder ju inte den alltför länge...

Det jag tänker mig är värsta scenariot är bandslip (1010w) eller Rotex 150 (720w) och CTL 26 dammsugare (1200w) någon lampa och en laddare till skruvdragaren, slipa kan man ju göra i 30 min kanske...

Och vanligaste scenariot är väl Kapex 1600w och dammsugaren 1200w men det blir ju under mycket korta stunder...

Och ihoprullad går det ju inte ens att köra dammsugaren typ...

Kanske skall ta och berätta hur jag tänkt och så får jag se hur många som tycker att det är ett obra projekt... :)

Har tänkt att bygga in två stycken kabelvindor i en Festool systainer, en med hona och en med hane.
Har även tänkt att fälla in ett gäng uttag som går att nå utifrån... Typ som den här... Fast uttagen på utsidan istället...
Jag vill få det så säkert som möjligt är dock inte sugen på att få den byråkratiskt rätt... :)

http://youtu.be/FUVrbU0_6pI

Vad tror ni?

Den var ju faktiskt riktigt snygg :) Ja, sådana byggen faller ju inte under starkströmsföreskrifterna, så det är väl mest upp till dig att få den säker.

Den var riktigt fräck, med en radio och en batteriladdare inbyggd i lådan så hade den varit komplett :)

Redigerat:
lillePer skrev:
Och vanligaste scenariot är väl Kapex 1600w och dammsugaren 1200w men det blir ju under mycket korta stunder...
2800Watt. Det går inte så bra att koppla in i ett vanligt vägguttag. Säkringen kommer gå.

Ett vanligt vägguttag får avsäkras 16 A och kan alltså leverera 3680 watt.

Beroende på vad det det är för typ av säkring (gängsäkring eller dvärgbrytare, och i så fall vilken karaktäristik) så tål även en 10 A säkring 2800 watt under en ganska lång tid, säkert mer än en timme.

OBS att maxeffekt på kabel är mätt över "halvlång" tid. Om du kör 3000W på en såndär ihoprullad i ett par sekunder så händer nog inte så mycket alls.

Kapsågen drar ju inte 1600W förrän du sågar så hårt som den är avsedd att klara. Om du skulle få för dig att kapa frigolit eller 5mm spånskiva så lär den inte dra mycket ström alls.

Däremot lär dammsugaren kontinuerligt dra full effekt.

Men behöver du en "seriös" dammsugare om du ändå är på en plats där du kör skarvsladd (alltså utomhus eller i "partytält" tolkar jag det som)? Om det är utomhus behövs ju inga hepa-filter å sån lyx, jag hade trott att det funkat bra att köra med en gammal trött Volta från 60-talet som kanske är på massiva 400W eller nåt sånt. En sån har bara ett enkelt filter för in- och utluft, och utfiltret kan man ju i värsta fall plocka bort helt om man kan leda bort luften.

(Nu glider jag från ämnet, men om det istället gäller en mer fast monterad dammsugare, t.ex. i en snickarverkstad, så kan man ju leda utluften ut utomhus, då klarar man sig också bra utan filter, fast man ska ju tänka på att man blåser ut en del värme ifall det är en uppvärmd lokal på vintern. Appropå dammsugare och utluft så körde jag förr med en extra slang kopplad på "utluft"-uttaget på gammel-volta/elektrolux-dammsugaren, och slängde ut änden på den slangen genom fönstret/dörren när jag dammsög. Minst lika bra luft som med bästa hepa-filter-sugarna :) )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.