Har varit med att kapat, dragit om och skarvat en hel del kablar för att de inte ska hamna under nya byggnader eller utbyggnader av befintliga hus.

Inget konstigt med det.

Men det går även med kabelskyddsrör, tänk på att de ska ha slät insida, minsta tillåten innre diameter i förhållande till serviskabelns area, minsta tillåtna böjradie för aktuell rördomension måste då vara uppfylda.

Ser inga problem med att skara en kabel i mark. det görs dagligen. visst en felkälla, men gör man skarven rätt så är det inga problem,

Att man sedan kanske får vänta, eller inte har tid att vänta, har inget att göra med vad som är tillåtet eller inte, Det beror oftast på en miss eller dålig planering, man vet ofta i god tid att man ska bygga på platsen och har där med tid på sej att ta reda på om det finns kablar i marken under nya byggnaden.

Men det bör gå ganska fort att få sin egen servisledning omdragen på sin egen tomt,

HSP skrev:
Har varit med att kapat, dragit om och skarvat en hel del kablar för att de inte ska hamna under nya byggnader eller utbyggnader av befintliga hus.

Inget konstigt med det.

Men det går även med kabelskyddsrör, tänk på att de ska ha slät insida, minsta tillåten innre diameter i förhållande till serviskabelns area, minsta tillåtna böjradie för aktuell rördomension måste då vara uppfylda.

Ser inga problem med att skara en kabel i mark. det görs dagligen. visst en felkälla, men gör man skarven rätt så är det inga problem,

Att man sedan kanske får vänta, eller inte har tid att vänta, har inget att göra med vad som är tillåtet eller inte, Det beror oftast på en miss eller dålig planering, man vet ofta i god tid att man ska bygga på platsen och har där med tid på sej att ta reda på om det finns kablar i marken under nya byggnaden.

Men det bör gå ganska fort att få sin egen servisledning omdragen på sin egen tomt,
I och med att jag märker ut vart ledningen går och förlägger den i rör under huset, kan jag med gott samvete invänta nätägarens svar. Om skarvningen sker innan eller efter bygget bör inte spela så stor roll då man även kan dra ur "dödad" kabel. Sen huruvida planeringen eller inte fungerat kan du ju spekulera friskt med. Du gör det enkelt för dig när du generaliserar ämnet till bristande planering. I mitt fall var jag tvungen att flytta byggnationen då jag inte fick bygga där det var tänkt, vilket justerades sent i bygglovsprocessen.

Jag skrev oftast. (skriver av min egen erfarenhet) Klart att kablar kan vara ivägen oplanerat.
Det förekommer även att kablar missas vid utsättning.
Den dödade kabeln behöver inte dras ur. men det är aldrig fel att göra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.