Hej, ska bygga ut huset och behöver flytta inkommande servis då den ligger precis där utbyggnationen ska utföras. I och med att det ska gjutas en platta vill jag gärna lägga kabeln i rör, men utan att behöva koppla ur kabeln. Finns det skydd eller rör som man kan knäppa över kabeln efterhand om ni förstår hur jag menar?

Har sökt på nätet men har inte hittat något.
Tacksam för svar...

Eftersom det är nätägarens kabel bör du ta kontakt med dom och inte på egen hand flytta servicen, dom brukar inte tycka om att man håller på med deras "grejer" men dom brukar ofta ställa upp och hjälpa till utan kostnad. Så ring och kolla med dom först.

elmont skrev:
Eftersom det är nätägarens kabel bör du ta kontakt med dom och inte på egen hand flytta servicen, dom brukar inte tycka om att man håller på med deras "grejer" men dom brukar ofta ställa upp och hjälpa till utan kostnad. Så ring och kolla med dom först.
Var står det att det är nätägarens ? Här hos oss är det vanligast att mätaren sitter i skåp vid tomtgräns. TS frågade ju om kabelskydd.

Ja, servisen ägs av Vattenfall. Jag ska bara flytta den en meter åt sidan, men detta är inte nödvändigt. Det viktigaste är att jag kan förse servisen med någon form av rör/skydd

Som sagt kontakta då Vattenfall och hör om de har något att hjälpa till med det bör de ha. Normalt tillåts inte servisen lagd under byggnader oavsett i rör eller ej så att du gör det på eget bevåg är ingen bra lösning även om du gör allt korrekt.

RoBo, om du läser första raden så skriver TS service och service är den kabel som nätägaren har fram till mätaren. Efter mätaren blir det en huvudledning eller stigare (vilket är samma sak).
Det finns kabelskyddsrör som är i två halvor som man "snäpper" ihop. tex E 0661318. http://www.pipelife.se/se/product_database.php?id=299

• Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Okej, ska slå Vattenfall en signal imorn. Personen som utförde utsättning kunde inte svara på detta, då jag frågade honom när han var på plats. Jag är personligen inte sugen på att Vattenfall ska skarava kabeln bara för att den inte ska gå under en byggnad, bättre att lägga den i rör som gjuts in i plattan. Men som sagt, jag ringer dom imorn.

Skriv gärna hur de svarar alltid intressant hur det faller ut i rouletten där vilken person man har kontakt med kan avgöra. Men om du gjort något utan klartecken och det blir problem kan byråkratin bli svår om du har otur.

Yes, hur brukar man göra vid liknande fall, där en utbyggnation går "över" servisen?

I ditt fall får vi hoppas att elmonts rörhalvor kommer till pass det är ju ingen nyanläggning så lite flexibilitet får man tro på trots allt.

• Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Yes, det hoppas vi på, återkommer när jag fått svar...

Min erfarenhet är den att man gräver och skarvar den befintliga kabeln så att den inte hamnar under huset.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Två rör-alternativ finns, antingen de klassiska slitsade rören elmont hänvisar till, eller de nyare 1m rören "Snipp-snapp" från Green pipe ( http://greenpipe.se/sv/produkter/snipp-snapp/ )

Problemen med dessa är att du inte kan svänga runt detta i "skarpa" böjar som man brukar med 50 mm slang in till och upp i husfasader. Man får helt enkelt inte till ett enda långt rör man sen kan byta kabel i, med delbara rör.

Ska man nu ändå gräva för att lägga rör runt befintlig kabel, då kan man lika bra göra det för att flytta undan den. Det behövs en kabelbit och två skarvar och grävning (som du kanske ändå gör iom plattan?)

Och Vattenfall lär inte gilla idén med att ha sin serviskabel under ditt hus, brandrisken finns juh kvar oavsett. Brinner deras kabel är det på dom, oavsett om kabeln går upp i bara yttersta fasaden eller under hela plattan.

Men samtidigt tror jag inte Vattenfall tycker att dom ska betala kalaset. Men det är bara vad jag tror, inget jag har svart på vitt.
Kanske din servis är gammal och ändå behövs bytas? Så kan kanske ansvarig på Vattenfall hävde det och ta på sig kostnaden den vägen. Men det förutsätter juh att man får tag på rätt person.

Hur som haver, jag sett massor av serviser under hus, under källare, både egna kablar och grannens kablar. Men ingen nätägare vill ha sina kablar under husen.

Uppdatering, har kollat med Vattenfall och fick inte riktigt svar på frågan. Jag hinner dock inte invänta en eventuell skarvning av servisen utan kommer att förlägga kabeln i skyddsrör. Vattenfall återkommer när en eventuell skarvning ska ske, men tillsvidare lägger jag den i rör och märker ut positionen så man med lätthet kan komma åt servisen på båda sidor av byggnaden.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag tycker det låter konstigt att man ska börja att "laga" kabeln, att kapa och skarva i en bit så den kan gå runt byggnaden.
Om TS lägger den i ett rör så går den dra ur och byta, jag har faktiskt servisen i ett rör en bit uppefter fasaden.

Om nu kabeln skulle sitta fast i röret så den inte går byta DÅ får man väl "laga" kabeln, dv klippa och skarva i en ny bit.
Liksom dumt att laga något som är helt.......

Men det är ju bara min amatöruppfattning

Protte

• Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.