Jag förbereder för installation av billaddare på stolpe och har precis satt ner fundament och förberett med kabelskyddsrör.
Min fråga nu är hur bör jag fylla runt kabelskyddsröret och hålet där fundament är placerad för att den ska vara stabil?
Tar tacksamt emot tips!
Min fråga nu är hur bör jag fylla runt kabelskyddsröret och hålet där fundament är placerad för att den ska vara stabil?
Tar tacksamt emot tips!
Välkommen hit!
Vanligtvis fyller man med det man grävt upp. Det är bra att lägga material utan stora stenar närmast kabelskydsslangen, tex sand eller stenmjöl. Runt stolpen är det inte dumt att fylla med 0-8 eller 0-16, alltså krossat material som går att packa ihop.
Det kan vara bra att erbjuda elektrikern att dra i kabeln i röret innan du fyller igen.
Vanligtvis fyller man med det man grävt upp. Det är bra att lägga material utan stora stenar närmast kabelskydsslangen, tex sand eller stenmjöl. Runt stolpen är det inte dumt att fylla med 0-8 eller 0-16, alltså krossat material som går att packa ihop.
Det kan vara bra att erbjuda elektrikern att dra i kabeln i röret innan du fyller igen.
Hej Totte,Totte_S skrev:
Välkommen hit!
Tack för välkomnandet och för rådet! Då får det bli stenmjöl runt kabeln och lite 0-16 för att fylla hålet. Tänkte förbereda med dragfjäder för elektrikern men kan nog vara så att jag väntar med att fylla igen tills han är färdig.
Ett standardfundament för 110 mm i bottendelen för stolpen, och hål i sidan nertill, Stanna med gulingen ca 30 - 40 cm från fundamentet och trä på en 20 mm Pemslang på kabeln som går in i gulingen ca 20 cm och trä upp den till ca 20 cm från luckan på stolpen.
Hej Jonaserik,J jonaserik skrev:
Är det för att bättre skydda installationskabeln?
Jepp men går det att få in två stycken 50 mm slangar genom fundamendet så kan man göra det. Kollade utmed stora vägen där dom satt lika fundament och gulingar kommer upp, prova om två 50 gulingar går igenom, så behövs ingen PEM-slang, annars vid egengjutning av fundament så är det bra med PEM-slang. Det med PEN-slang genom fundamentet är att det är liksom lite lättare att få igenom det oc det bir ett skydd för kabeln på utsidan mellan gulingen och fundamentet, det med återfyllning runt gulingen, går med vad som helst utan större stenar, gammal lera eller annat skitmateriel. Du en guling, är det som är rillad invändigt eller slät, den rillade ska ha en finare fyllning runt, den släta tål mer belastning och är mycket styvare i konstruktion.
Klicka här för att svara