11 947 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Kabelmärkning elcentral
Finns även krympslang man kan köpa till DYMO eller liknande apparater. Sån kan man ju vilja ha att printa etiketter till allt möjligt annat också. En rulle såna krympslangar blir ju riktigt snyggt att printa precis vad man vill, trä på och värma fast.
Jag ska väl för ordningens skull återrapportera lite. Har dragit lite rör idag och även tillfälligt märkt upp alla rör (med @elmont s tips, buntband med märkbricka) och då funderat lite på vad som behövs. Så här blir det:
1. Vid elcentralerna märks inkommande rör/slang med gul bricka + dymo-remsa med uppgift om var röret kommer ifrån + ledningskonfig, tex Bergvärme 5x2,5. Ev också med position i centralen.
2. I andra änden anges position i elcentralen "ELC1 16" eller liknande, antingen med gul bricka på rör eller Partex på ledning (kanske dymo-tejp på ledning).

....nu ska jag bara hitta någon som säljer gula brickor UTAN text på....verkar inte vara stor efterfrågan på det..
1. Vid elcentralerna märks inkommande rör/slang med gul bricka + dymo-remsa med uppgift om var röret kommer ifrån + ledningskonfig, tex Bergvärme 5x2,5. Ev också med position i centralen.
2. I andra änden anges position i elcentralen "ELC1 16" eller liknande, antingen med gul bricka på rör eller Partex på ledning (kanske dymo-tejp på ledning).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
....nu ska jag bara hitta någon som säljer gula brickor UTAN text på....verkar inte vara stor efterfrågan på det..
MathiasS skrev:
Jag ska väl för ordningens skull återrapportera lite. Har dragit lite rör idag och även tillfälligt märkt upp alla rör (med @elmont s tips, buntband med märkbricka) och då funderat lite på vad som behövs. Så här blir det:
1. Vid elcentralerna märks inkommande rör/slang med gul bricka + dymo-remsa med uppgift om var röret kommer ifrån + ledningskonfig, tex Bergvärme 5x2,5. Ev också med position i centralen.
2. I andra änden anges position i elcentralen "ELC1 16" eller liknande, antingen med gul bricka på rör eller Partex på ledning (kanske dymo-tejp på ledning).
[bild]
[bild]
....nu ska jag bara hitta någon som säljer gula brickor UTAN text på....verkar inte vara stor efterfrågan på det..
Ganska grova flexslangar du har där?
Ja det blev 32mm där ledningarna är 6mm2 men med facit i handen hade det funkat med 25mm rören jag drar där det ska vara 5x2,5, även för 4x6mm2. Om man av någon anledning man inte kan se just nu vill ha 10mm2 ledning så går det med 32mm-rören.
Ja, jag drog 4x10mm2 superlätt i 32 rör. Går nog ganska enkelt med 5x10mm2 också.MathiasS skrev:
Ganska nyligen drog jag 5x6mm2 RK, 3st CAT6 UTP och 1st loosetube (4 SMF) 50M, det var lite tyngre att dra, så gick bara när någon tryckte i andra änden också.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag står ju snart inför en liknande utmatning, vill också märka upp allt, så följer med spänning 
Det blir relativt dyrt att köpa Partexrullar, så snubblade på Dymo Rhino 4200, som är ganska prisvärd, kan även skriva på krympslang, tyvärr såg slangen rätt dyr ut den också.
Det blir relativt dyrt att köpa Partexrullar, så snubblade på Dymo Rhino 4200, som är ganska prisvärd, kan även skriva på krympslang, tyvärr såg slangen rätt dyr ut den också.
Ja jag håller med. För att få Partex att funka flexibelt behöver man ha ett helt sortiment, och det är dyrt. Jämfört med att bara tejpa dymoremsor på kablarna så är inte kostnaden försvarbar.
Så, jag skippar nog att märka med partex inuti centralen och använder dymo i dosor etc där jag vill ha märkning.
Gekab kan skicka märken utan text, det kostar 11.40kr per kort och varje kort har 4 eller 8 märkbrikor (Storlek gk4 eller gk8).
Så, jag skippar nog att märka med partex inuti centralen och använder dymo i dosor etc där jag vill ha märkning.
Gekab kan skicka märken utan text, det kostar 11.40kr per kort och varje kort har 4 eller 8 märkbrikor (Storlek gk4 eller gk8).
Har märkt upp en hel del strömbrytare uttag dosor mm i lokaler där märkningen inte får "störa" utseendet
då körde jag 6mm transparent dymo på "undersidan" uttag och strömbrytare och vanlig 12mm invändigt i dosor...
På någon apparat fick jag "trimma" av en millimeter med ett rakblad.
Se nu till att få alla "huvuden" på buntbanden åt samma håll och i samma linje då lufter du det till en ytterligare nivå.
Snyggt jobbat.
då körde jag 6mm transparent dymo på "undersidan" uttag och strömbrytare och vanlig 12mm invändigt i dosor...
På någon apparat fick jag "trimma" av en millimeter med ett rakblad.
Se nu till att få alla "huvuden" på buntbanden åt samma håll och i samma linje då lufter du det till en ytterligare nivå.
Snyggt jobbat.
Det får både jag och elektrikern leva med. Synd om elektrikern kanske för han har inte samma bokstavskombo som jag har. Ej heller tycker han att alla rör på väg till elcentralen måste vattenkammas och ligga i ordning, så det får jag också fixa själv....Mikael_L skrev:

