E elmont skrev:
MathiasS, för lite grövre saker som rör/kabel kan man med fördel använda buntband som är försedd med en "flagga" av den här typen och skriva med en märkpenna.
[länk]
[länk]
Japp, det där funkar bra också - jag kan skriva ut små etiketter till dessa. Tack för tipset.
 
Finns även krympslang man kan köpa till DYMO eller liknande apparater. Sån kan man ju vilja ha att printa etiketter till allt möjligt annat också. En rulle såna krympslangar blir ju riktigt snyggt att printa precis vad man vill, trä på och värma fast.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
På jobbet använder vi mycket självlaminerande märktejp på kablarna. Sitter som berget och inget som sticker ut. Vi använder mest systemet Brady.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag ska väl för ordningens skull återrapportera lite. Har dragit lite rör idag och även tillfälligt märkt upp alla rör (med @elmont s tips, buntband med märkbricka) och då funderat lite på vad som behövs. Så här blir det:

1. Vid elcentralerna märks inkommande rör/slang med gul bricka + dymo-remsa med uppgift om var röret kommer ifrån + ledningskonfig, tex Bergvärme 5x2,5. Ev också med position i centralen.

2. I andra änden anges position i elcentralen "ELC1 16" eller liknande, antingen med gul bricka på rör eller Partex på ledning (kanske dymo-tejp på ledning).

kabelmarkning_graverad.jpg


Elledningar och rör ordnat i en fördelningscentral med kabelstegar och markeringsbrickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


....nu ska jag bara hitta någon som säljer gula brickor UTAN text på....verkar inte vara stor efterfrågan på det..
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag ska väl för ordningens skull återrapportera lite. Har dragit lite rör idag och även tillfälligt märkt upp alla rör (med @elmont s tips, buntband med märkbricka) och då funderat lite på vad som behövs. Så här blir det:

1. Vid elcentralerna märks inkommande rör/slang med gul bricka + dymo-remsa med uppgift om var röret kommer ifrån + ledningskonfig, tex Bergvärme 5x2,5. Ev också med position i centralen.

2. I andra änden anges position i elcentralen "ELC1 16" eller liknande, antingen med gul bricka på rör eller Partex på ledning (kanske dymo-tejp på ledning).

[bild]


[bild]

....nu ska jag bara hitta någon som säljer gula brickor UTAN text på....verkar inte vara stor efterfrågan på det..

Ganska grova flexslangar du har där?
 
Ja det blev 32mm där ledningarna är 6mm2 men med facit i handen hade det funkat med 25mm rören jag drar där det ska vara 5x2,5, även för 4x6mm2. Om man av någon anledning man inte kan se just nu vill ha 10mm2 ledning så går det med 32mm-rören.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det blev 32mm där ledningarna är 6mm2 men med facit i handen hade det funkat med 25mm rören jag drar där det ska vara 5x2,5, även för 4x6mm2. Om man av någon anledning man inte kan se just nu vill ha 10mm2 ledning så går det med 32mm-rören.
Ja, jag drog 4x10mm2 superlätt i 32 rör. Går nog ganska enkelt med 5x10mm2 också.
Ganska nyligen drog jag 5x6mm2 RK, 3st CAT6 UTP och 1st loosetube (4 SMF) 50M, det var lite tyngre att dra, så gick bara när någon tryckte i andra änden också.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
https://gekab.se/ säljer det du vill ha, jag köpte ett parti och märkte upp lite saker.
Såhär:
 
  • Nätverksskåp med router, switchar och märkta kablar som visar en ren installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag har tittat på gekab men hittade inget sätt att beställa skyltar utan text i webshoppen. Får väl slå en signal.
 
richardtenggren
Jag står ju snart inför en liknande utmatning, vill också märka upp allt, så följer med spänning ;)
Det blir relativt dyrt att köpa Partexrullar, så snubblade på Dymo Rhino 4200, som är ganska prisvärd, kan även skriva på krympslang, tyvärr såg slangen rätt dyr ut den också.
 
Ja jag håller med. För att få Partex att funka flexibelt behöver man ha ett helt sortiment, och det är dyrt. Jämfört med att bara tejpa dymoremsor på kablarna så är inte kostnaden försvarbar.

Så, jag skippar nog att märka med partex inuti centralen och använder dymo i dosor etc där jag vill ha märkning.

Gekab kan skicka märken utan text, det kostar 11.40kr per kort och varje kort har 4 eller 8 märkbrikor (Storlek gk4 eller gk8).
 
Ett första försök.

Elinstallation med kabelkanaler och Hager säkringsdosa i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Faller helt klart inom "Elmont's lag" ... ;)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Har märkt upp en hel del strömbrytare uttag dosor mm i lokaler där märkningen inte får "störa" utseendet
då körde jag 6mm transparent dymo på "undersidan" uttag och strömbrytare och vanlig 12mm invändigt i dosor...
På någon apparat fick jag "trimma" av en millimeter med ett rakblad.

Se nu till att få alla "huvuden" på buntbanden åt samma håll och i samma linje då lufter du det till en ytterligare nivå.
Snyggt jobbat.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Faller helt klart inom "Elmont's lag" ... ;)
Det får både jag och elektrikern leva med. Synd om elektrikern kanske för han har inte samma bokstavskombo som jag har. Ej heller tycker han att alla rör på väg till elcentralen måste vattenkammas och ligga i ordning, så det får jag också fixa själv....

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.