Hittade en bra tråd om ämnet, men måste ändå ställa en fråga.
Jag har en elektronisk trafo (Nexa HDR-105) som enl spec får ha max 2 meter på sec sidan.
Vad händer om man överskrider detta med säg absolut max 50% dvs 3 meter?
Handlar det enbart om störningar eller är det förenat med brandfara? Jag har 0,75 kabel på secundärsidan och behöver nå ca 3 meter som längst. Belastar med 5 st 20W och trafon ger 105W som max

det blir spänningsfall, så den kommer lysa svagare den som är längst bort
kanske blir kabeln varmare oxå...

E
sättre du flera är det som han innan säger
de lyser olika starkt

E
glömde
sen blit trafom hårt belastad med å varm.........varmare,...........varmast
då det är på länge............

Ok!
Har mätt igen och verkar klara mig med max ca 2,40 m. Spottarna sitter i fyra hörn och den femte i mitten har testat med 2.40 kabel till de yttersta (alla lika långa) och ca 0,5 kabel till den i mittern där även trafon ska ligga. Ser ingen skillnad i ljus. Vad händer om trafon går varm? Fattar den eld eller pajjar den bara inv'ändigt och ev löser ut säkringen innan dess? Vågar man ha det såhär? Trafon kommer monteras lätt åtkommligt för ev byte, men det får ju inte ta eld, och helst inte gå sönder heller...

Är trafon specad för 105W, så håller den för 100W.

Sedan är det så med eletronik att värme accelererar åldringsprocesserna. Man kan alltså förvänta sig att komponenter som belastas till säg, 50%, håller betydligt längre än om de som belastas till närmare 100%.

Se till att trafon har så bra kylning som möjligt, dvs inte ligger inklämd mellan träreglar eller inbäddad i isolering så förbättrar du oddsen att den håller länge.

Håller på att exprimentera lite innan allt monteras på plats.
Vad jag kan se så är det ingen skillnad i ljus på de spottar som har 2,40 m kabel jämfört med 0,5 m kabel. Jag märker heller ingen värme från kablarna och trafon känns inte onormalt varm efter en timma på full effekt. Men jag ska mäta om det finns nåt spänningsfall för säkerhetsskull.
En misstanke bessanades dock. Från trafon har jag 10 cm 0,75 mm2 kabel till en förgrening ut till de fem spottarna. Den blev varm och jag ska testa med en grövre kabel. Ska se vad jag har i lådorna, men 2,5 mm2 borde väl räcka?

Trafon kommer ligga väl ventilerad ovanför innertaket på altanen, visserligen utsatt för solens värme dagtid, men då är den sällan på

Redigerat:
2.5 mm2 blir helt OK.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.