10 786 läst ·
48 svar
11k läst
48 svar
Kabelklammerar har spruckigt?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 018 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 018 inlägg
Det var exakt detta skräp som jag skrev om men inte mindes namnet på, bara orten, Kanor Plast, Vellinge. Undvik! Har ni gamla liggande, kasta.S snowjim skrev:
Thorsman har genom tiderna haft produkter av högsta kvalitet, det gäller både klammer och plugg. Numera Schneider.
Men även med kvalitetsgrejer ska man naturligtvis använda rätt sak på rätt ställe, det gäller klammer som med allt annat.
Men även med kvalitetsgrejer ska man naturligtvis använda rätt sak på rätt ställe, det gäller klammer som med allt annat.
Såg på Schneiders hemsida att inomhusspikclipsen är UV-resistenta och tål -40...80°C
Konstigt att mina bara höll i två år under takfoten... Måste nog hem och dubbelkolla vilka klammer jag använde
Konstigt att mina bara höll i två år under takfoten... Måste nog hem och dubbelkolla vilka klammer jag använde
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 289 inlägg
Just. Jag har ett gäng vita Thorsman TC på söderväggen för belysning, markis osv. Har suttit där i full sol nästan tio år nu och är fortfarande som nya. Inga som helst problem. (Men kabeln ligger i mitten på intervallet ungefär, det är iaf inte max).samlarpådetmesta skrev:
Ett par Rusta (ja, jag vet, men man tager vad man haver) skruvplugg de höll väl ett år eller så i källartaket innan de spruckit väck. Samtliga...
Ja som elmont skrev var Thorsman helt problemfria, troligtvis har det inte gått ner sig helt efter uppgåendet i Schneider heller. Så trots att jag inte är elmontör skulle jag sätta deras TC främst av alla sorterna, nästan onödigt att testa andra särskilt från icke fackhandlare.lars_stefan_axelsson skrev:
Just. Jag har ett gäng vita Thorsman TC på söderväggen för belysning, markis osv. Har suttit där i full sol nästan tio år nu och är fortfarande som nya. Inga som helst problem. (Men kabeln ligger i mitten på intervallet ungefär, det är iaf inte max).
Ett par Rusta (ja, jag vet, men man tager vad man haver) skruvplugg de höll väl ett år eller så i källartaket innan de spruckit väck. Samtliga...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 289 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 289 inlägg
Bah, amatörer. Alla vet väl att en vanlig kabel på 9 mm måste spikas med 10-14, annars spricker de ju.
Däremot är det inte allt som är helt skit bland Biltemas elgrejer. Ni känner ju till det där med att tillfälliga lösningar ofta blir permanenta? Jag insåg snabbt att dimensionen på kondensslangar till luftvärmepumpar passar bra mot VP-16 om man vill förlänga dem billigt för att samla vattnet i tunnor.
Monterade ett antal rör med Biltemas clips för VP-rör (35-853) och de klarar sig riktigt bra även i stark sol och även förra sommarens värme. Har fått lossa rören och montera tillbaka och än är det inte ett enda av dem som gått sönder.
Monterade ett antal rör med Biltemas clips för VP-rör (35-853) och de klarar sig riktigt bra även i stark sol och även förra sommarens värme. Har fått lossa rören och montera tillbaka och än är det inte ett enda av dem som gått sönder.
Var hos kompisar i helgen, de hade draget en del kabel på utsida med plastkammrar, har suttit där i flera år utan problem. Dock har någon av spiken börjat rosta.
Jag valde att sätta Schneider TTK vilket blev utmärkt. Får se hur länge de sitter utan att börja rosta.
Visst håller jag med om att en större plastklammer borde ha använts men är något specat till specifik storlek så ska de klara det annars ska det reklameras. Tyvärr behåller man sällan kvitto på saker som detta.
Jag valde att sätta Schneider TTK vilket blev utmärkt. Får se hur länge de sitter utan att börja rosta.
Visst håller jag med om att en större plastklammer borde ha använts men är något specat till specifik storlek så ska de klara det annars ska det reklameras. Tyvärr behåller man sällan kvitto på saker som detta.
Ingen som sett filmen från Kina när man tillverkar plast. I en kvarn tippar man i allt som liknar plast, PET flaskor, frigolit, bildäck, påsar mm. Det tuggas till småbilar, smälts och pressas till plast pellets. Av dessa pellets tillverkas allt möjligt, och det är väl inte omöjligt att det blir kabelklammer till Biltema, Jula mm.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 018 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 018 inlägg
Självklart. Men när nått ska tillverkas billigast möjligt, finns det nog chans att plast som denna används.MultiManOriginal skrev: