MultiMan
S snowjim skrev:
Såhär såg de ut som jag använde :

[bild]

Nu kommer jag köra med Schneider TKK 7-10 istället.

Skönt att höra att det inte bara var jag som råkat ut för detta!
Det var exakt detta skräp som jag skrev om men inte mindes namnet på, bara orten, Kanor Plast, Vellinge. Undvik! Har ni gamla liggande, kasta.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men inte kan det handla om tur när man själv väljer vilket fabrikat man vill köpa?
Vilka fabrikat är bra då? Schneider, Tillex, Sormat?

Thorsman har genom tiderna haft produkter av högsta kvalitet, det gäller både klammer och plugg. Numera Schneider.
Men även med kvalitetsgrejer ska man naturligtvis använda rätt sak på rätt ställe, det gäller klammer som med allt annat.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Såg på Schneiders hemsida att inomhusspikclipsen är UV-resistenta och tål -40...80°C

Konstigt att mina bara höll i två år under takfoten... Måste nog hem och dubbelkolla vilka klammer jag använde

samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Såg på Schneiders hemsida att inomhusspikclipsen är UV-resistenta och tål -40...80°C

Konstigt att mina bara höll i två år under takfoten... Måste nog hem och dubbelkolla vilka klammer jag använde
Just. Jag har ett gäng vita Thorsman TC på söderväggen för belysning, markis osv. Har suttit där i full sol nästan tio år nu och är fortfarande som nya. Inga som helst problem. (Men kabeln ligger i mitten på intervallet ungefär, det är iaf inte max).

Ett par Rusta (ja, jag vet, men man tager vad man haver) skruvplugg de höll väl ett år eller så i källartaket innan de spruckit väck. Samtliga...

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Just. Jag har ett gäng vita Thorsman TC på söderväggen för belysning, markis osv. Har suttit där i full sol nästan tio år nu och är fortfarande som nya. Inga som helst problem. (Men kabeln ligger i mitten på intervallet ungefär, det är iaf inte max).

Ett par Rusta (ja, jag vet, men man tager vad man haver) skruvplugg de höll väl ett år eller så i källartaket innan de spruckit väck. Samtliga...
Ja som elmont skrev var Thorsman helt problemfria, troligtvis har det inte gått ner sig helt efter uppgåendet i Schneider heller. Så trots att jag inte är elmontör skulle jag sätta deras TC främst av alla sorterna, nästan onödigt att testa andra särskilt från icke fackhandlare.

GK100 GK100 skrev:
...nästan onödigt att testa andra särskilt från icke fackhandlare.
Precis. Man sparar ju ordentligt med pengar på att spika sin egen kabel, så att inte lägga någon krona mer på klammern är ju bara dumsnålt.

Ett par Rusta
att inte lägga någon krona mer på klammern är ju bara dumsnålt.
:crysmile::p:rofl:

Alfredo Alfredo skrev:
:crysmile::p:rofl:
Ja, du vet, är det riktiga slut så tar man vad man har... Och så får man göra om det sen... ;)

Bah, amatörer. Alla vet väl att en vanlig kabel på 9 mm måste spikas med 10-14, annars spricker de ju.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Däremot är det inte allt som är helt skit bland Biltemas elgrejer. Ni känner ju till det där med att tillfälliga lösningar ofta blir permanenta? Jag insåg snabbt att dimensionen på kondensslangar till luftvärmepumpar passar bra mot VP-16 om man vill förlänga dem billigt för att samla vattnet i tunnor.
Monterade ett antal rör med Biltemas clips för VP-rör (35-853) och de klarar sig riktigt bra även i stark sol och även förra sommarens värme. Har fått lossa rören och montera tillbaka och än är det inte ett enda av dem som gått sönder.

Var hos kompisar i helgen, de hade draget en del kabel på utsida med plastkammrar, har suttit där i flera år utan problem. Dock har någon av spiken börjat rosta.

Jag valde att sätta Schneider TTK vilket blev utmärkt. Får se hur länge de sitter utan att börja rosta.

Visst håller jag med om att en större plastklammer borde ha använts men är något specat till specifik storlek så ska de klara det annars ska det reklameras. Tyvärr behåller man sällan kvitto på saker som detta.

Ingen som sett filmen från Kina när man tillverkar plast. I en kvarn tippar man i allt som liknar plast, PET flaskor, frigolit, bildäck, påsar mm. Det tuggas till småbilar, smälts och pressas till plast pellets. Av dessa pellets tillverkas allt möjligt, och det är väl inte omöjligt att det blir kabelklammer till Biltema, Jula mm.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
MultiMan
@Isakare : Jag hoppas du inser att en film om Kinas plasttillverkning säger väldigt lite om kinesisk plastindustri som helhet. Kina gör idag allt ifrån billigast tänkbara skräp till den mest högkvalitativa plasten i världen.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
@Isakare : Jag hoppas du inser att en film om Kinas plasttillverkning säger väldigt lite om kinesisk plastindustri som helhet. Kina gör idag allt ifrån billigast tänkbara skräp till den mest högkvalitativa plasten i världen.
Självklart. Men när nått ska tillverkas billigast möjligt, finns det nog chans att plast som denna används.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.