Hej, räknas en förläggning av en kabel,ex. EKK, inuti en kabelkanal som jämförbar (=lika godkänd/regelrätt) med att t.ex. använda klammer/clips för att fästa kabeln med? Under förutsättning att kabelkanalen sitter fast givetvis.

Ja kabelkanal är ett likvärdigt sätt att fästa en installationskabel, om det inte handlar om ett lodrätt schakt på 10 meter.. Bara kabeln hålls på plats och inte råkar dras ut ur dosor etc. Men det är kanske läge att fråga om specifik tillämpning här då det kan finnas undantag.

Tack för svaret. Det var bara en allmän fundering.Syftet med att klamra fast kabeln överhuvudtaget och inte bara lägga den på golvet eller hänga den på väggen, är det att själva kopplingarna i ändarna ska kunna vara så opåverkade som möjligt av yttre påverkan? Förutom utseende och praktiska fördelar givetvis. Vid en klamring av kabeln ligger ju själva kabeln fast mot underlaget men i en kabelkanal kan den ju röra sig något, även om det är litet.

Bästa svaret

Det finns inget krav på ett en kabel måste fästas på något sätt vad jag vet. Kraven är att den inte ska ta skada och att anslutningar är tillförlitliga. Därför nämnde jag ett lodrätt schakt där en kabel behöver fästas för att inte skadas av sin egen tyngd. Detsamma gäller ju för en luftledning så det går inte heller utan stöd. Sedan får den inte kunna röra sig så mycket att den lossnar från anslutningar eller går av. En installationskabel ska normalt ligga still. Det kan uppnås genom att lägga den löst ovan innertak om det skulle passa för där ska den inte vara utsatt för rörelser.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Tack. Ok, jag förstår. Jag trodde att kabeln skulle fästas i alla situationer, men att den kan läggas löst om den inte kan utsättas för yttre påverkan visste jag inte. Men det verkar ju logiskt när man tänker efter..

Bo, jag hoppas att du med ditt inlägg inte menar att man kan "kasta" ut en lös kabel och bara låta den ligga lite hur som helst, bara den inte blir skadad.

Nej det är ingenting jag rekommenderar men jag ser heller inga regler som direkt förbjuder det. Och visst kan man få se lite av varje. Denna bild hittade jag på fluxio. Så länge som man inte rör i det vi ser på bild så är det inget egentligt fel map kabelns skydd och dess anslutning, men bra är det ju inte. TS frågade efter vad som egentligen gällde map fästning av kabel etc, rent teoretiskt.

Oorganiserade kablar och ledningar ligger lösa på golvet under en byggnadsstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bara att många läser in lite mer i svaren än kanske det som var meningen med svaret. Man kan ju slå in en spik varje meter och hänga upp en bunt med kablar osv. eller hänga takbelysning i en butik och bara kasta ut kabeln mella armaturerna.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jo du har rätt. Ibland ska man inte skriva vad reglerna säger för det kan misstolkas. Så folks, gör inte som på bilden! Man kan tro att en elektriker varit i farten ;)

• Gilla
mickeforsberg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.