Hej expertpanelen.

Planerar lite jobb som berör mitt infällda fasadmätarskåp och sprang på en hel del spörsmål..
Jag har tänkt att byta ut min proppcentral inne i huset mot en ny och tänkte då även att det skulle vara bäst att dra nya RK med separat jord istället för existerande PEN, så centralen blir TN-S.

Jag antar att dragningen bakom kåporna är servis till övre HB-huvudsäkringar-mätare-undre HB och där är det förmodligen plintat? Det borde räcka med att öppna kåpan längst ner(den är ej plomberad)? Jag har inte orkat bryta hela huset för att kolla än och är inte sugen att pilla loss metallkåpor med spänningen på..

Har även tänkt dra en ny matning till planerat garage från skåpet. Hur brukar man ta sig in i infällda skåp på bästa sätt? Pilla väck en av perforeringarna nere till höger och borra rätt igenom panelen och hoppas man träffar rätt? Risk att det bara blir halvsnyggt va?

Övriga frågor:
Vad är det för tjafs upptill i skåpet? Vad är den tomma säkringen till och de 6st 1,5 kvadrat som tittar fram?
Varför är mina huvudsäkringar gänga 3? Man ska väl inte kunna säkra över 25A i vanlig villa? Gammal standard bara?

Tacksam för hjälp.
 
  • Infälld elcentral med mätare, huvudsäkringar och ledningar, vissa delar oetiketterade och oskyddade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, utgående ska ligga bakom kåpan nere till vänster. Det ser man när man öppnar.

Utgående ledningar bör också komma in i skåpet ner till vänster. Jag ser inte hur det ska lösas just i ditt fall. Är det träfasad borde det vara ganska enkelt att lossa två brädor

Mätarskåpet har plats för den äldre varianten på tariffstyrning, därav den extra platsen och extra brytare. Se schemat längst upp, där matar den ensamma säkringen ett tidur. Det är ju inte bra att det tittar fram nakna FK så där. Hoppas de är spänningslösa.

Det kan också sitta en extra elmätare där. Huset har kanske haft två hyresgäster tidigare, därav GIII-gängan. Då kan du ju teoretiskt ladda en elbil enfas med upp till 63 A :rolleyes:
 
  • Gilla
bygg123
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, utgående ska ligga bakom kåpan nere till vänster. Det ser man när man öppnar.
Fick tillfälle idag när frugan inte jobbade hemifrån och ungarna var på dagis.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Utgående ledningar bör också komma in i skåpet ner till vänster. Jag ser inte hur det ska lösas just i ditt fall. Är det träfasad borde det vara ganska enkelt att lossa två brädor
Jag kan nog lösa det om jag lossar ramen som håller luckan och undre fodringsbräda. Lite kymigt att borra mellan servis och utgående men va tusan, ingen minns en fegis :D

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mätarskåpet har plats för den äldre varianten på tariffstyrning, därav den extra platsen och extra brytare. Se schemat längst upp, där matar den ensamma säkringen ett tidur. Det är ju inte bra att det tittar fram nakna FK så där. Hoppas de är spänningslösa.
Aha det är tarifflösningen ja. Det var spänningslöst i ledarna men jag satte i en tom propphuv däruppe. Där var det kräm på.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan också sitta en extra elmätare där. Huset har kanske haft två hyresgäster tidigare, därav GIII-gängan. Då kan du ju teoretiskt ladda en elbil enfas med upp till 63 A :rolleyes:
Det kan omöjligen varit mer än ett boende. Finns bara ett hus och ett kök i fastigheten. Inget garage eller annan byggnad på tomten. Drog fram en blå 6kvadrat för att jämföra. Det verkar vara 10kvadrat in till huset men det kanske var standard med 10kvadrat PEN redan -83. Men från mätaren ser det ut att vara ännu grövre dimension? 16kvadrat?
Jag bytte ut tusentals mätare runt -07 när det skulle börja avläsas på distans. I äldre skåp så var dragningen i stort sett helt synlig och de fick oftas byggas om för att få plats med ny mätare så man blev mer bekant med dem. När man kom till dessa lite modernare så var det alltid bara att smocka dit en ny mätare utan problem. Behövdes aldrig öppnas några kåpor osv. Men jag kan inte minnas att jag någonsin behövde fippla med så grova ledare i en vanlig fastighet. Det var ju bara lantbruk osv. 16kvadrat var precis att man fick i anslutningarna.

Hur som, det ska inte vara några konstigheter med att ansluta en till 6kvadrats kabel på plintarna väl? Vad kallas "klämman"? Överfallsbricka?
Brytaren bredvid var ju en blindgångare till tariffdelen. Tänker att jag ska använda den som brytare till garaget. Kan vara smidigt att bryta utan att även huset blir svart.
Finns det insatser för att ha en GII säkring i GIII huv? Man ser ju att den jag bytte i vintras sitter helt kass men jag kunde inte få det bättre nu hur mycket jag än försökte. Vad heter insatsen? Vet inte vad jag ska sök på..
 
  • Elcentral med öppen kåpa, synliga ledningar på plintar och en ny blå kabel bredvid gamla säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med öppen dörr som visar tom propphuv, kabel och gammal installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är lite överdimensionerat av någon anledning. Med gänga III är det naturligt med 16 mm² för interna förbindningar, och 25 mm² (koppar) för ledningar om man ska dimensionera för max säkring 63 A.

Din huvudledning är också uppdimensionerad ett snäpp då det förr var vanligt med 4 - 6 mm². Så du kan gå upp till 35 A mätarsäkring ifall det skulle behövas.

Du ska givetvis välja minst samma area på din nya N-ledare, även om den blå(?) PEN-ledaren från elmätaren verkar synnerligen klen.

Dessa plintar kallas tvåskruvsöverfall om jag minns rätt och är bra då man ser vad man gör. Hur många ledare och vilken typ är oklart. Som vanligt gäller att man gör ett bra jobb och kontrollerar att alla ledare har god kontakt. Två ledare ansluts från varsitt håll i klämman av en anledning, så en tredje ledare läggs därför på den andra sidan om motstående ledare.

Att komplettera med en grön/gul skyddsledaren i ditt fall innebär just tre ledare under samma klämma, och att N och PE hamnar under samma klämma. Det innebär en ökad risk. Jag skulle inte göra det. Antag att plinten glappar och släpper lite från både N och PE. Det är likställt med ett PEN-ledarbrott.

Om du verkligen behöver TN-S så skulle jag byta plinten till en fempolig. T.ex EKS525 är populär.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Huset är lite överdimensionerat av någon anledning. Med gänga III är det naturligt med 16 mm² för interna förbindningar, och 25 mm² (koppar) för ledningar om man ska dimensionera för max säkring 63 A.

Din huvudledning är också uppdimensionerad ett snäpp då det förr var vanligt med 4 - 6 mm². Så du kan gå upp till 35 A mätarsäkring ifall det skulle behövas.
Hade varit bra, men det är väl inte alltid nätbolagen tillåter över 25 ändå? I synnerhet i våra tider med effektbrist osv.. Men vad har jag för dimension på servisen? Den ser inte supergrov ut så jag är inte säker på att den tillåter mer än 25A heller.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska givetvis välja minst samma area på din nya N-ledare, även om den blå(?) PEN-ledaren från elmätaren verkar synnerligen klen.
Är den så klen? Det är väl 10mm2, det räcker väl för 25A huvudsäkringar iaf. Om man drar 5ledarsystem så finns det väl inga krav på 10kvadrat? 6 är väl standard? Hade säkert inte skadat med 10 men det kanske blir tungt att dra fler stora ledare i röret. Ska jag köra 6kvadrat på faser och jord och 10 på nolla kanske? Annan fråga, vilken färg är standard på fasledare till central nu för tiden? Brun, svart, grå eller bara en färg fortfarande?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dessa plintar kallas tvåskruvsöverfall om jag minns rätt och är bra då man ser vad man gör. Hur många ledare och vilken typ är oklart. Som vanligt gäller att man gör ett bra jobb och kontrollerar att alla ledare har god kontakt. Två ledare ansluts från varsitt håll i klämman av en anledning, så en tredje ledare läggs därför på den andra sidan om motstående ledare.

Att komplettera med en grön/gul skyddsledaren i ditt fall innebär just tre ledare under samma klämma, och att N och PE hamnar under samma klämma. Det innebär en ökad risk. Jag skulle inte göra det. Antag att plinten glappar och släpper lite från både N och PE. Det är likställt med ett PEN-ledarbrott.
Om du verkligen behöver TN-S så skulle jag byta plinten till en fempolig. T.ex EKS525 är populär.
Jag hade tänkt att köpa en till bricka och klämma över, och fördela kardelerna jämt och fint. Det sitter 2 st överfallsbrickor på höjd där redan nu. Men en EKS kanske inte är så dum. Blir väl värt att investera i en momentmejsel om man ska skruva i en sådan dock.
 
  • Gilla
Mulleson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.