Hej på er!

Kort o gott,
Tänkte beställa Malmbergs ( http://www.bygghemma.se/utomhus/tradgard/utebelysning/markbelysning/markspotlight-malmbergs-haninge-fyrkant/p-240047-240088 ) utomhusbelysning till min garageuppfart jag håller på med.
Jag undrar om kabeldragningen kan göras sektionsvis, dvs att jag måste dra kabel fram till varje belysningskälla från drivdon eller jag kan lägga mellan varje källa så att elektrikern kan seriekoppla dem?

Anledningen till att jag frågar är att det är lite sent påtänkt med markarmaturerna, hade tänkt att inte ha någon belysning från början. Så jag får m.a.o förbereda med mina skyddsrör innan jag hinner ringa behörig elektriker.

Tacksam för er hjälp som vanligt :) trevlig kväll!

Ta kontakt med din behöriga elektriker & låt han titta på det så han får det som han vill ha det, då blir de både nöjd hantverkare & nöjd kund i slutändan 😄

Ser ut som att dom inte behöver drivdon, gu10. Slang borde ligga mellan varje armatur "typ serie"

Är inte elektriker men tror iaf att jag vet. (:

Nej inte vad jag kunde hitta heller, då räcker de att du lägger dom i serie & drar matningen till de stället där centralen sitter eller där du ska ha en eventuell skymningsrelä/astrour :)

Du kan lägga rör i serie. Men kolla först om det går enkelt att ansluta två kablar i denna armatur. Om det är trångt eller finns bara ett utgångshål då får du dra ett rör från huset till varje.

• Gilla
Andreas117
  • Laddar…
Exakt , men kan inte tänka mig att det inte skulle gå & koppla dubbelt i armaturen...vore konstigt isåfall...

Tack så mycket för hjälpen!
Har undersökt saken lite närmre nu.

Jag vet var befintliga skymningsrelä sitter och har nu sett på vinden att skymningsreläet går in i kopplingsdosan och sedan vidare ut går det många flexslangar som matar belysning vi har runt huset i takskägget.

För mig som lekman i det hela (utan att ge mig på någon installation) så bör all matning ske därifrån?
Strömförsörjning går in i dosan, skymningsreläet styr på/av och resterande går ut till mina befintliga armaturer.

Detta blir bra! Ska se till att ringa min elektriker imorgon.

Du skriver drivdon, om jag läser rätt så är det 230V lampor, alltså inga drivdon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.