Hej forumet!
Jag tycker att jag är en normalbegåvad person men planeringen för min led-belysning i taket får mig att undra. Jag har köpt 8 st Malmbergs md99 som ska fördelas över taket. De ska seriekopplas enligt anvisningen. Eftersom spottarna ska för delas 2+2+2+2 tänker jag att sätter drivern nära centralen och gömmer den där. Eftersom jag har tagit ned undertaket (det är en källare) och frilagt reglarna för att skapa mer rymd (jag skruvar gips mellan takreglarna mot en list) kan jag enkelt gå med flexrör från drivern till det första facket där det ska sitta två lampor. Där sätter jag en dosa. Från dosan drar jag flexrör till första spotten. Där skruvar jag på en grenbox som jag ansluter spottarna mot. Från dosan drar jag flexslang till nästa dosa, som strömförsörjer två spottar som kopplas in med grenbox. Sedan gör jag på samma sätt med de återstående 2+2 spottarna.
Blir det rätt kopplat? Är det overkill med flexslang i lågvoltssystem? Andra synpunkter?
Se kluddig skiss.
//Henrik
Jag tycker att jag är en normalbegåvad person men planeringen för min led-belysning i taket får mig att undra. Jag har köpt 8 st Malmbergs md99 som ska fördelas över taket. De ska seriekopplas enligt anvisningen. Eftersom spottarna ska för delas 2+2+2+2 tänker jag att sätter drivern nära centralen och gömmer den där. Eftersom jag har tagit ned undertaket (det är en källare) och frilagt reglarna för att skapa mer rymd (jag skruvar gips mellan takreglarna mot en list) kan jag enkelt gå med flexrör från drivern till det första facket där det ska sitta två lampor. Där sätter jag en dosa. Från dosan drar jag flexrör till första spotten. Där skruvar jag på en grenbox som jag ansluter spottarna mot. Från dosan drar jag flexslang till nästa dosa, som strömförsörjer två spottar som kopplas in med grenbox. Sedan gör jag på samma sätt med de återstående 2+2 spottarna.
Blir det rätt kopplat? Är det overkill med flexslang i lågvoltssystem? Andra synpunkter?
Se kluddig skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Henrik
Jag ser ingen seriekoppling, ser ut som samtliga är parallellkopplade? Vill du har seriekoppling på paren ska du väl inte använda grenboxen?
Du har inte skissat på hur jord går tillbaka till driver. Om varje individuell går tillbaka direkt till driver så är det ju parallellkoppling.
Flexrör eller VP rör tycker jag är en bra ide, då blir det enkelt att dra nytt eller dra tillbaka sladdar
Du har inte skissat på hur jord går tillbaka till driver. Om varje individuell går tillbaka direkt till driver så är det ju parallellkoppling.
Flexrör eller VP rör tycker jag är en bra ide, då blir det enkelt att dra nytt eller dra tillbaka sladdar
Det är lite svårt att förstå vad frågan är. Undrar du över dragningen av flexslang eller något annat?
Jag skulle personligen skippat grenboxarna och dragit direkt från dosa till spotpotta, eller till och med direkt från driverns gömma till spotpotta 1 och sedan vidare därifrån. Då slipper du massa extra hål i taket.
Om det är själva seriekopplingen du undrar över är det bara att klippa bort orginalkontakerna på spottarna och koppla med Wago. Använd tvåpoliga eftersom du aldrig ska ha mer än två ledare ihopkopplade.
Jag skulle personligen skippat grenboxarna och dragit direkt från dosa till spotpotta, eller till och med direkt från driverns gömma till spotpotta 1 och sedan vidare därifrån. Då slipper du massa extra hål i taket.
Om det är själva seriekopplingen du undrar över är det bara att klippa bort orginalkontakerna på spottarna och koppla med Wago. Använd tvåpoliga eftersom du aldrig ska ha mer än två ledare ihopkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen skulle jag ha gjort något sådant, skippat grenboxar, och skarvat minus från driver hel ända till sista led.
Sen såg det ut som om Det Max gick köra 30w på Malmbergs driver. Isf behöver du 2st och dela upp i två grupper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ med grenbox, dit måste alla led till en driver gå.
Redigerat:
Ja, mycket av dragningen beror på förutsättningarna du har. Kan du ta bilder och visa så man ser var man behöver gå igenom reglar osv. Då kan man avgöra om man vill minimera hål i taket, hål i reglar, slanglängd eller något annat. Drivdonens placering beror också på var du ska ha strömbrytare och hur du ska styra dina LED. Ska du ha push-dim eller bara av/på?
Det kan också vara klokt att dela upp på två drivdon om det rör sig om MD-99 för 500mA drift. Malmbergs är lite luriga på detta eftersom det finns två spottar som båda heter MD-99....
Det kan också vara klokt att dela upp på två drivdon om det rör sig om MD-99 för 500mA drift. Malmbergs är lite luriga på detta eftersom det finns två spottar som båda heter MD-99....
Jag hade tänkt den här för att slippa köpa två men ser att jag inte får ut tillräcklig effekt vid 500 mA:
Xerolight LED Driver PUL042 42W
Xerolight LED Driver PUL042 42W dimbar LED Driver som kan ljusregleras från 5-100% (beroende på lampa) med hjälp av en återfjädrande tryckströmbrytare (push) eller en 1-10V dimmer (potentiometer). Denna modell har en uteffekt på upp till 42W och en ställbar utström från 550mA upp till 800mA. Upp till 50st drivdon kan sammankopplas till samma strömställare. Ingen synkkabel behövs mellan drivdonen. Spänning: 200-240V, 50-60Hz
Mått: (LxBxH) 102x67x31mm
Effekt:
550mA: Max 30W
600mA: Max 32W
650mA: Max 35W
700mA: Max 38W
750mA: Max 40W
800mA: Max 42W
Xerolight LED Driver PUL042 42W
Xerolight LED Driver PUL042 42W dimbar LED Driver som kan ljusregleras från 5-100% (beroende på lampa) med hjälp av en återfjädrande tryckströmbrytare (push) eller en 1-10V dimmer (potentiometer). Denna modell har en uteffekt på upp till 42W och en ställbar utström från 550mA upp till 800mA. Upp till 50st drivdon kan sammankopplas till samma strömställare. Ingen synkkabel behövs mellan drivdonen. Spänning: 200-240V, 50-60Hz
Mått: (LxBxH) 102x67x31mm
Effekt:
550mA: Max 30W
600mA: Max 32W
650mA: Max 35W
700mA: Max 38W
750mA: Max 40W
800mA: Max 42W
Klicka här för att svara
