1 560 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Kabeldimension till förrådet
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 inlägg
Hej, Ska dra en kabel till det nybyggda förrådet. 25m slang ligger redan i marken sen tidigare grävning på tomten så jag tänkte dra i en EKLK eller EKKJ i den. Frågan är om det räcker med 1,5 mm eller bör jag gå upp till 2,5 mm?
I boden ska det bara vara ett eluttag för trimmern/kompostkvarnen samt en lampa i taket och en på ytterväggen styrd med ett skymningsrelä alternativt att jag drar en till kabel och kopplar ihop med befintlig ytterbelysning på bostadshuset.
I boden ska det bara vara ett eluttag för trimmern/kompostkvarnen samt en lampa i taket och en på ytterväggen styrd med ett skymningsrelä alternativt att jag drar en till kabel och kopplar ihop med befintlig ytterbelysning på bostadshuset.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 919 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 919 inlägg
Nej det kommer endast att vara ett förråd. Jordfelsbrytare finns redan på samtliga säkringsskåp. Om jag väljer lösning nr2 för utebelysningen måste jag väl få dra den i samma skyddsrör även om de matas från olika säkringsskåp?
hade dragit minst 2,5 pga att man kanske vill ha ett kraft uttag eller några fler uttag så småningom bättre att dra det nu än sen 
Precis, hade nog gjort så jag med, möjligtvis tom dragit 6 kvadratare och satt upp en extra central i garaget, så jag sedan kunde ta ut vad jag ville därifrån, nu beror väl allt på hur stor garage man har iof hos mig räcker 1.5, men då behöver jag heller inte dra en kabel 25m i mark om jag skulle ändra mig senare.Hermansson82 skrev:
*aaah, förråd, mitt nöt, vet inte hur jag fick det till garage, mjeh, ignorera vad jag skrev då
Redigerat:
Klicka här för att svara