23 282 läst ·
46 svar
23k läst
46 svar
Kabelarea för inkommande el på 35A?
Byta 16 mot 10 hade nog nätbolaget gjort per default för det var så alla hus anslöts här där man grävde ner serviskabeln. Jag tyckte inte det fanns någon anledning att göra det och bad dem låta bli, så ja jag blev nöjd.E El-Löken66 skrev:
Har svårt att se vad man ska behöva en kraftigare anslutning till, trenden lär vara tvärtom - men i den allmänna sörjan av elbilar och solceller gör det ju inget om man har en extra frihetsgrad.
Lägg gärna upp priserna så kan vi se bättre.useless skrev:
Beror på var du handlar och vilken area du vill diskutera.
Och vad har du sett?V ViktorHg skrev:
Befintliga kablar eller nyförlagda?
De absolut vanligaste serviskablarna vi har i bruk är typer som:
EKKJ 3x10/10
EKKJ 3x6/6
ECJJ 4G10
ECJJ 4G6
Dessa har man i princip uteslutande använt för att betjäna en vanlig villa, en serviskabel.
Större kablar förekom såklart också, antingen på grund av större strömbehov eller svagare nät före anslutningspunkt:
FKKJ 3x16/16
FKKJ 3x25/16
FKKJ 3x70/35
FKKJ 3x120/70
Som några exempel, samt motsvarande oljekablar.
Någon gång (60-talet?) kom man fram till att aluminium var betydligt billigare och nya kablar började skymta dagsljus, ja i alla fall tills de begravdes. Exempel:
AKKJ 3x50/15
AKKJ 3x95/29
AKKJ 3x150/41
AKKJ 3x240/72
Nu hade man ju så klart fortfarande koppar runt kablarna och detta kostade på, vips så var N1XE/N1XV uppfunnet. Man hade till en början mest N1XV mellan skåp och stationer i form av:
N1XV 4G240
Men med tiden även oskärmade kablar ut till slutkunder som:
4G50
4G95
4G150
På senare tid kom även aluminiumersättare till småserviserna, först ut var:
4G16
Som något år senare följdes av
4G25.
I och med en tillbakagång från TN-S kan man nu bygga hela lågspänningsnätet av aluminium. Ja, skenor också såklart.
Till högspänning kommer det dröja lite längre innan man hittar något att ersätta kopparskärmen och jordlinan men, men en del är på gång även där.
En del mindre bolag kan fortsätta med kopparkabel till småserviserna men kostnaderna kommer garanterat komma ifatt ekonomerna här med.
Pratade om "vanliga" serviser som förläggs nu, men det som det finns mest av är ju EKKJ 6 & 10 kvadrat. Sitter på driften så kikar mest bara på lågspänning när det blir något felE El-Löken66 skrev:Och vad har du sett?
Befintliga kablar eller nyförlagda?
De absolut vanligaste serviskablarna vi har i bruk är typer som:
EKKJ 3x10/10
EKKJ 3x6/6
ECJJ 4G10
ECJJ 4G6
Dessa har man i princip uteslutande använt för att betjäna en vanlig villa, en serviskabel.
Större kablar förekom såklart också, antingen på grund av större strömbehov eller svagare nät före anslutningspunkt:
FKKJ 3x16/16
FKKJ 3x25/16
FKKJ 3x70/35
FKKJ 3x120/70
Som några exempel, samt motsvarande oljekablar.
Någon gång (60-talet?) kom man fram till att aluminium var betydligt billigare och nya kablar började skymta dagsljus, ja i alla fall tills de begravdes. Exempel:
AKKJ 3x50/15
AKKJ 3x95/29
AKKJ 3x150/41
AKKJ 3x240/72
Nu hade man ju så klart fortfarande koppar runt kablarna och detta kostade på, vips så var N1XE/N1XV uppfunnet. Man hade till en början mest N1XV mellan skåp och stationer i form av:
N1XV 4G240
Men med tiden även oskärmade kablar ut till slutkunder som:
4G50
4G95
4G150
På senare tid kom även aluminiumersättare till småserviserna, först ut var:
4G16
Som något år senare följdes av
4G25.
I och med en tillbakagång från TN-S kan man nu bygga hela lågspänningsnätet av aluminium. Ja, skenor också såklart.
Till högspänning kommer det dröja lite längre innan man hittar något att ersätta kopparskärmen och jordlinan men, men en del är på gång även där.
En del mindre bolag kan fortsätta med kopparkabel till småserviserna men kostnaderna kommer garanterat komma ifatt ekonomerna här med.
Det du gör är byter mätarskåp och det som hör till det, ev ny stigare mellan mätarskåp och central MEN det beror lite på hur just din anläggning ser ut. Ska du höja till 35 så begär du in en offert från nätbolaget, den gäller fram till och anslutning i ditt mätarskåp. Kostnaden till nätägaren 10-30 000:- och till elektriker kostnaden för mätarskåp och byte ca 10 000:-
Det man alltid får stå för är att mätarplatsen är utförd så det går att säkra upp och i praktiken då till 99.99% ändring GII till GIII samt internkablage. Det kan ofta innebära byte av tavla eller skåp ibland på nyare kan det passa med komplettering.
Nästa steg är då det tråden handlar om dvs är servisen tillräcklig används den annars ny. Och likt vid nyanläggning får man själv via Installatören bestå med rör inom egen tomt till mätarplatsen. Kabeln som sagt helt på nätägarens sida i både arbete och material.
Du får begära uppgift på kostnad från nätägaren och elinstallationen på din sida. Enklast om du låter göra en föranmälan och får en korrekt offert på nätsidans del. Det som kostar är ju främst fasta avgifter när man går upp i säkring och engångs vid skifte till intervallet 35-63 A.
Nästa steg är då det tråden handlar om dvs är servisen tillräcklig används den annars ny. Och likt vid nyanläggning får man själv via Installatören bestå med rör inom egen tomt till mätarplatsen. Kabeln som sagt helt på nätägarens sida i både arbete och material.
Du får begära uppgift på kostnad från nätägaren och elinstallationen på din sida. Enklast om du låter göra en föranmälan och får en korrekt offert på nätsidans del. Det som kostar är ju främst fasta avgifter när man går upp i säkring och engångs vid skifte till intervallet 35-63 A.
Eftersom tråden har glidit över till nått helt annat än ursprungsfrågan avstår jag att kommentera. Starta en tråd om kabelpriser så kanske jag nappar.
Ps
Dessutom är ju grossisternas priser helt ointressant när det gäller nätägarnas kablar. Och för att se skillnaden i kostnad kanske kronor och ören är mer rättvisande.
Ps
Dessutom är ju grossisternas priser helt ointressant när det gäller nätägarnas kablar. Och för att se skillnaden i kostnad kanske kronor och ören är mer rättvisande.
Varför blir du så upprörd varje gång som du får lite motstånd?? Och om du tolkar det jag skrivit som att koppar är billigare än alu så måste du ha helt missuppfattat det jag skrivit. Det jag har ifrågasatt är uppgiften att koppar skulle vara upp till 5 ggr så dyr som alu (för samma strömstyrka).E El-Löken66 skrev:
