Eftersom servisstorleken efter 25A är 63 A så är jag rätt säker på att nätägaren drar en serviskabel som klarar 63A. Men det är helt upp till nätägaren att bestämma och kan inte påverkas av slutkunden. Storlek på servis anger elfirman på sin föranmälan där man även anger den nya huvudsäkringen. Men allt det här ska en "behörig" elfirman sköta om då privatpersoner inte kan påverka nätägarna för dom kommunicerar bara med den "behörige"
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Hmm läckande papperskabel, det låter som 6mm2. Det var vanligt förr med 6mm2 som serviskabel för anslutningar upp till 25A
 
E elmont skrev:
Eftersom servisstorleken efter 25A är 63 A så är jag rätt säker på att nätägaren drar en serviskabel som klarar 63A. Men det är helt upp till nätägaren att bestämma och kan inte påverkas av slutkunden. Storlek på servis anger elfirman på sin föranmälan där man även anger den nya huvudsäkringen. Men allt det här ska en "behörig" elfirman sköta om då privatpersoner inte kan påverka nätägarna för dom kommunicerar bara med den "behörige"
Inte aktuellt i TS fall men.
Finns nätbolag som haft intervallet 16-35A för villor. Men där jag sett detta har varit riktigt stora - 70talsvillor med direktverkade elvärme... Där har det varit 10mm2 EKKJ som serviskabel och gänga 3 mätarplats.
Inte vanligt men förekommer i alla fall.
 
Redigerat:
Och med 35 A måste man ju även ha ett större mätarskåp/mätartavla/säkringshållare/huvudbrytarare mm Och det finns inga "mätartavlor/skåp" i storlek mellan 25 och 63 A.
Men på nyare hus med 25 A servis är det rätt vanligt med 10 mm2 servisledning.
 
E
E elmont skrev:
Och med 35 A måste man ju även ha ett större mätarskåp/mätartavla/säkringshållare/huvudbrytarare mm Och det finns inga "mätartavlor/skåp" i storlek mellan 25 och 63 A.
Men på nyare hus med 25 A servis är det rätt vanligt med 10 mm2 servisledning.
Som sagt skiljer detta sig, aluminium är det som gäller i Eons nät, icke mindre än 25mm2.
Kör Ellevio fortfarande med koppar förvånar det mycket då betalar man väldigt mycket pengar i onödan.
 
Det skiljer en del mellan nätbolagen...
Här körs det med 10mm2 Cu upp till 25A
Sedan 50mm2 Alu upp till 63A...
95mm2 Alu. upp till 125A. Där efter 240Alu. givetvis kan det vara andra areor (större) om sträckorna är långa....
 
E
H HSP skrev:
Det skiljer en del mellan nätbolagen...
Här körs det med 10mm2 Cu upp till 25A
Sedan 50mm2 Alu upp till 63A...
95mm2 Alu. upp till 125A. Där efter 240Alu. givetvis kan det vara andra areor (större) om sträckorna är långa....
Var är här?
Ganska konservativa styrande krafter som väljer att betala 2-5 gånger mer per meter kabel man gräver ner.
Antar man fortfarande kör TN-S också då.

Något mindre kommunalt bolag kanske, som går bra i vilket fall?
 
Nätbolaget här har ca 29.000 abonnenter. Och kommunalt ägande.

Kollade mitt inköpspris
N1XE 4G10 cu 44kr/m
N1XE 4G25 Alu 34kr/m

Så 2-3gånger mer är det väl ändå inte... Men 10kr/m det är pengar det också...
Sedan är det en förhandlingsfråga med grossister om man köper mycket av en sort.
 
Redigerat:
E
H HSP skrev:
Nätbolaget här har ca 29.000 abonnenter. Och kommunalt ägande.
Då brukar det gå runt ändå.
Kopparkabel naturligtvis alltid trevligast!
 
Ellevio har just dragit förbi mitt hus (vi är kanske i samma stökiga projekt) - jag tyckte nog man var väldigt tillmötesgående kring mina önskemål. I grunden är det ju som TommiB sa redan i första inlägget, Ellevio löser det där utan din inblandning, bara man känner till ditt önskemål om större säkringar.

I mitt fall bad jag att få behålla en 16mm2 kabel vid kabelbytet, även om 10 hade varit tillräckligt, och det var inte ett problem.
 
E
MathiasS MathiasS skrev:
Ellevio har just dragit förbi mitt hus (vi är kanske i samma stökiga projekt) - jag tyckte nog man var väldigt tillmötesgående kring mina önskemål. I grunden är det ju som TommiB sa redan i första inlägget, Ellevio löser det där utan din inblandning, bara man känner till ditt önskemål om större säkringar.

I mitt fall bad jag att få behålla en 16mm2 kabel vid kabelbytet, även om 10 hade varit tillräckligt, och det var inte ett problem.
Finns ingen större anledning att byta en 16 mot en 10 sålänge det är plastkabel men bra att du vart nöjd i alla fall.
 
E El-Löken66 skrev:
Var är här?
Ganska konservativa styrande krafter som väljer att betala 2-5 gånger mer per meter kabel man gräver ner.
Antar man fortfarande kör TN-S också då.

Något mindre kommunalt bolag kanske, som går bra i vilket fall?
Nu ska du ju inte jämföra dina kabelpriser med nätbolagens och inte ens jag betalar mer än ca 25% mer för 10 koppar mot 25 Alu.
 
  • Arg
El-Löken66
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Nu ska du ju inte jämföra dina kabelpriser med nätbolagens och inte ens jag betalar mer än ca 25% mer för 10 koppar mot 25 Alu.
10 Cu är. Motsvarande 16 Alu.
Då får du jämföra 16 CU mot 25 Al.
 
E El-Löken66 skrev:
Var är här?
Ganska konservativa styrande krafter som väljer att betala 2-5 gånger mer per meter kabel man gräver ner.
Antar man fortfarande kör TN-S också då.

Något mindre kommunalt bolag kanske, som går bra i vilket fall?
Menar du att det finns nätbolag som går dåligt? :crysmile: Möjligen nått litet ute i urskogen :thinking:
 
E
E elmont skrev:
Menar du att det finns nätbolag som går dåligt? :crysmile: Möjligen nått litet ute i urskogen :thinking:
Ja, drar man bort miljarderna som går bort i bonus är det inte alltför mycket kvar att spela med.
Enorm skillnad mellan bolagen, skulle jag vilja mena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.