Byggahus.se
Hej på er,

Är i farten med att dra kablage mellan huvudbyggnaden och det blivande Attefallshuset. Eftersom det blir lite konstiga krökar på tomrören tänkte jag att det är lättare att dra med elkabel i.
Nu är dock frågan vilken kabelarea som behövs?
Är det säkringsstorleken i huvudbyggnaden eller i mottagande skåp i Attefallshuset som avgör?

Anslutningen görs direkt efter elmätaren vid huvudsäkringarna på 25A. I Attefallshuset avsäkras det till 16A och 10A. Är det då 16A säkringen som avgör och det är 2.5 mm² eller är det 25A säkringen och 6mm²

Jag har för mig att det sattes aluminiumkabel och säkringar vid installation då det var långa avstånd från anslutningspunkten. Jag kommer ihåg att vi fick byta bottenplatta och inkommande klämmor i fasadskåpet då kabeln och säkringarna inte passade.

Jag ska klargöra direkt att det inte är jag som kommer göra inkopplingarna. Jag förbereder endast nu när jag gör alla markjobb.
 
Nu är jag ingen elektriker, så du får värdera svaret därefter.

Enligt vad jag förstår så ska säkringar skydda "nerströms", dvs efter säkringen. I ditt fall är det då huvudsäkringarnas storlek samt kabellängden som avgör. Det kanske inte räcker med 6mm2 om det är långt.

Ett alternativ är att säkra av nya byggnaden med 16A innan matningen, då kommer du ner i kabelstorlek.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Du har säkert rätt. Egentligen är det inte ett stort problem. Det är bara det att jag har massvis med 2,5mm² liggande och det skulle ha varit bra att kunna använda det jag har istället för att köpa in nytt.

Att säkra ned till 16A blir ett extrajobb då jag måste ta det inifrån huset med allt det innebär i form av kabeldragning ut till ytterväggen mm. Nä, det blir ett inköp tror jag. Tack för svar.
 
Det borde gå att klämma in en 3-polig dvärgbrytare i mätarskåpet så du kan köra med den klenare kabeln, men å andra sidan är det mer framtidssäkert att dra 5G6 på en gång.
 
Oavsett blir det ett inköp och då tar jag det som är lättast och som jag kan utföra själv utan problem.
Det blir nog 5G6.
 
Glöm inte att kontrollera ifall 6 mm2 räcker för att avsäkras med 25 A i ditt fall.
 
Tänkte du på att det är aluminiumsäkring? 6mm² ska räcka vad jag har kunnat läsa mig till. Eller är det något annat du tänker på att jag borde kontrollera?
 
25A går inte alltid till 6mm2. Det beror i ditt fall på främst kabellängden. Hur lång kabel pratar vi om?
 
Ja, jag var lite korthuggen då vi har ca en miljon trådar i exakt detta ämne och då jag har dåligt med tid.

All ledningsdimensionering utgår ifrån önskad belastning. Där har du angivit 16 A vilket jag tolkar som att 3 x 16 A (trefas) räcker totalt för det du vill kunna använda i attefallet? Det är jämförbart med ett litet hus med kök (med fullstor spis) och uppvärmning. Detta ger 2.5 mm² att utgå ifrån.

Sedan ska man beakta matningspunkten. Du anger mätarskåpet vilket ofta är bra. Att sätta ett extra säkringsled där är ofta av ondo då det bara skapar ett lotteri över vilken säkring som löser vid överlast och kortslutning. Så om ekonomin tillåter är ett en fördel att välja en area på kabeln som klarar maximal storlek på mätarsäkringen, 25 A i normala bostäder.

Man behöver här kontrollera att mätarsäkringen löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning nära elcentralen i attefallet. Här kommer faktorer som förimpedans, area och längd på kabeln in. Utan det går det inte att räkna. 6 mm² är en tumregel som funkar i de flesta bostäder, men man bör inte skjuta helt från höften utan ta reda på dessa två faktorer.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Se där vad jag lär mig saker. Detta hade jag ingen aning om var saker att ta hänsyn till. Intressant.
Längden är inget att prata om i detta fallet, det handlar om ca 6 meter.

Då förbereder jag så mycket jag kan helt enkelt och försöker underlätta så mycket jag kan för en elektriker längre fram i tiden utan att för den skull måla in mig i ett hörn gällande kabelarea. Eller kan jag helt enkelt gå upp till 10mm² och vara på säkra sidan?
 
Du är helt på säkra sidan med 5G6 mm2 i ditt fall. Om du öht kan använda el på ett normalt sätt via matningen du utgår från är det så vid nya punkten 6 m bort också.
 
Handlar det om 6 meter så dra 6mm2.
 
Då blir det 6mm². Tack alla för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.