8 603 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Kabel till undercentral i garage
Det är verifierat att min släkting besitter en SE-N1XV-U 4G10, så den kabeln skulle jag alltså kunna använda?
Vidare detta med fyra-till-fem-ledarsystem. Varifrån räknas detta? Jag menar, om jag har femledarsystem efter jordfelsbrytaren i centralen i bostadshuset, men fyrledarsystem på inkommande sidan, är det möjligt att då dra vidare på inkommande sidan, som sedan i garagecentralen blir femledarsystem?
Vidare detta med fyra-till-fem-ledarsystem. Varifrån räknas detta? Jag menar, om jag har femledarsystem efter jordfelsbrytaren i centralen i bostadshuset, men fyrledarsystem på inkommande sidan, är det möjligt att då dra vidare på inkommande sidan, som sedan i garagecentralen blir femledarsystem?
Exakt så går bara bra.Fluxor skrev:
Förvisso tycker jag att man alltid ska försöka få till 5-ledarsystem (TN-S) överallt där det är möjligt, ty det framtidssäkrar ju det hela lite.
Men en gratis kabel är ju gratis och det är ju gott.
Så om du drar från någon tidigare fördelningspunkt där det är befintligt fyrledarssystem så kan du gott använda den kabeln.
Det tveksamt om man skall använda fyrledar system en så kort bit som 10 m. Den lösningen ''låser'' eventuella förändringar typ byte av mätartavla o.s.v. efterom man inte får växla mellan 4 och 5 ledarsystem när man väl gått över till 5 ledarsystem. Alltstå efter att Pen har delats till en skyddsjord och en nolla, då får man inte gå tillbaka till 4 ledarsystem igen.
Med 4 ledare och tn-s 5 ledarsystem,då finns bara möjlighet till 2 fas o nolla garaget.
Med 4 ledare och tn-s 5 ledarsystem,då finns bara möjlighet till 2 fas o nolla garaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
TS får bedöma risken/chansen att man vill byta TN-C-kabeln mellan mätarskåp och elcentral till en TN-S. Det gör man väl inte om det inte finns särskilt behov för det. Då garagekabeln ligger i markrör kanske den går att byta om det inte finns böjar som sätter P.
Att byta till femledare fram till centralen i bostadshuset hoppas jag att jag slipper under min livstid. Kabeln ligger nämligen i/under betongplattan och genom bjälklaget mellan centralen och inkommande "central". Varför skulle ett behov av byte kunna uppstå?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 944 inlägg
Osannolikt att det dyker upp ett behov, men det skulle t.ex vara problem med vagabonderande strömmar, dvs störningar.
Precis innan beställning kom jag att tänka på vad jag ska skarva inkommande kablar i centralen med. Finns det plats på inkommande delen i huvudbrytaren för 10mm2 att dra vidare till garaget, eller måste det till någon annan typ av klämma? Inkommande är 6mm2 rk, ska grenas vidare med 10mm2 N1XV entrådig.
Troligtvis inte något vidare att försöka skarva direkt på huvudbrytaren. Givetvis beror det ju en del på vilken modell det är, men ändå ...
Har du DIN-skena i skåpet kan denna vara bra, den har jag själv i fasadmätarskåpet:
http://www.elbutik.se/product.html/kopplings--och-fordelningsplint?category_id=1886
Annars kan ju 1438487 Spelberg a-box med plintar vara lösningen, om det inte finns någon DIN-skena men lite plan yta att skruva en box mot.
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg?category_id=1966
Har 4 plint, räcker till 4-ledarsystem, men ej 5.
Har du DIN-skena i skåpet kan denna vara bra, den har jag själv i fasadmätarskåpet:
http://www.elbutik.se/product.html/kopplings--och-fordelningsplint?category_id=1886
Annars kan ju 1438487 Spelberg a-box med plintar vara lösningen, om det inte finns någon DIN-skena men lite plan yta att skruva en box mot.
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosor-a-box-spelberg?category_id=1966
Har 4 plint, räcker till 4-ledarsystem, men ej 5.
Ja, DIN-skena finns (Hager GD313SF) med Hager huvudbrytare.
Hur fungerar kopplingsplinten? Är det två anslutningar på ovansidan som man inte ser på bilden, samt två i underkant samt två skruvar för varje kabel?
Det blir kanske bängligt att få in 10mm2 enkelkarderlig kabel dit man vill, så kanske en kopplingsdosa bredvid centralen med rk från den till plintarna skulle vara bättre? Tänker mest på hur mycket installatören kommer svära...
Hur fungerar kopplingsplinten? Är det två anslutningar på ovansidan som man inte ser på bilden, samt två i underkant samt två skruvar för varje kabel?
Det blir kanske bängligt att få in 10mm2 enkelkarderlig kabel dit man vill, så kanske en kopplingsdosa bredvid centralen med rk från den till plintarna skulle vara bättre? Tänker mest på hur mycket installatören kommer svära...
På huvudbrytaren blir det som sagt inte bra om ens möjligt på många typer, blandningen RK/EK är högst olämplig där.. Och för att slippa ta upp ganska mycket plats i centralen med plinten kan det vara en bra väg med en rymlig dosa utanför centralen om det passar in i övrigt. Det finns iofs ganska fina övergångsklämmor med två skruvklämmor för avgrening och stift åt andra hållet för anslutning mot tex brytare, men de är inte så vanliga.