Har en fundering..

Placerar ett spabad under tak ca. 15m från huset..

I källaren finns ju självklart en jordfelsbrytare, men måste jag koppla in ytterligare en som går separat på just spabadet?

Jag tänkte lägga ner rör i marken och dra kabeln i detta.. hur djupt behöver jag gräva?
Det är inte tänkt att det skall göras något markarbete på just den plats där kabeln är dragen..

Tror det är 3-fas till spabad, någon som kan bekräfta detta?

Tacksam för råd och tips!

Ps. jag har självklart en auktoriserad elektriker som kopplar in allt åt mig!

tommib
Det kan vara bra, eller tom ett krav att ha separat JFB för spabadet. I så fall kan den ha lägre utlösningsström, i praktiken 10mA. Detta bör dock vara specificerat av tillverkaren vars anvisningar ska följas.

Ang djup så finns det olika skolor men minst 35 cm kom man fram till i en annan tråd här. Det är lämpligt av flera anledningar. Glöm inte att lägga kabeln i rör, med varningsband ovanför. Rör är bra om du av någon anledning behöver byta kabeln i framtiden och kostar inte många kronor.

Huruvida spabadet är trefasigt eller inte framgår av manualen.

• Gilla
Quattromanic79
  • Laddar…
Du måste alltså titta på vilken effekt som spabad i den klass du tänker dig kräver och dimensionera ledningen därefter, area och antal ledare, utifrån den längd som är aktuell och övriga förutsättningar. Omvänd tågordning kan ge otrevliga överraskningar.

Använder du ett gult markrör (rekommenderas) så krävs inget varningsband ovanför, men det är ju inte fel med lite extra spadsäkerhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.