Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Vad menas med 2x10A?
Man behöver väl inte 2 st matningar???
Jag har bara en 20 mm slang dragen till bubbelpoolen. Då har jag problem isåfall.
Man behöver väl inte 2 st matningar???
Jag har bara en 20 mm slang dragen till bubbelpoolen. Då har jag problem isåfall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Tumregeln 10 A / 1.5 mm² och 16 A / 2.5 mm² kan tillämpas här. Det bör räcka med 1.5 mm² men man kan undra varför de skriver 16 A som "alternativ", så brukar man inte skriva utan anledning. Värme och luft kanske tillsammans kräver 16 A? Du får konsultera installationsanvisningen lite närmare där.
2x betyder 2x och i Sverige tolkar vi det som en tvåfasgrupp så din 20-slang räcker och blir över. Du skulle utan problem få i 5 ledare (med arean 2.5 mm²) så golvvärmen skulle kunna få sin egen fas.
Man kan dock undra över hur fördelningen blir mellan bubbelbad och golvvärme, ledningen behöver ju delas upp i en rymlig dosa. För vi pratar väl bubbelbad i badrum va? Handlar det om bubbelpool utomhus kanske vi behöver titta på ledningslängden också.
2x betyder 2x och i Sverige tolkar vi det som en tvåfasgrupp så din 20-slang räcker och blir över. Du skulle utan problem få i 5 ledare (med arean 2.5 mm²) så golvvärmen skulle kunna få sin egen fas.
Man kan dock undra över hur fördelningen blir mellan bubbelbad och golvvärme, ledningen behöver ju delas upp i en rymlig dosa. För vi pratar väl bubbelbad i badrum va? Handlar det om bubbelpool utomhus kanske vi behöver titta på ledningslängden också.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Tack för snabba svar!
Det är en bubbelpool inomhus.
Vad är fördelen med att dra en egen fas till golvvärmen?
Jag tror dom menar 10A till värmen och 16A om man har extra luftsystem och värmare.
Jag valde inte till det extra luftsystemet.
Vad finns det för regler när det gäller regler för färgerna på trådarna?
Jag har bara tre färger, om jag drar en fjärde måste det vara en egen färg?
Det är en bubbelpool inomhus.
Vad är fördelen med att dra en egen fas till golvvärmen?
Jag tror dom menar 10A till värmen och 16A om man har extra luftsystem och värmare.
Jag valde inte till det extra luftsystemet.
Vad finns det för regler när det gäller regler för färgerna på trådarna?
Jag har bara tre färger, om jag drar en fjärde måste det vara en egen färg?
Det vet elektrikern som ska göra installationen.Fredrik_1976 skrev:
Rent formellt behöver ledaren inte ha en egen färg. I praktiken är det dock extremt ovanligt att man inte skulle dra den med egen färg. Vilken beror lite på övriga installationen i ditt hus men svart eller brun är rätt bra gissningar.
Jag avråder starkt ifrån att hempula detta då det är el i ett badkar där du sänker ner kroppen. Ett fel kan lätt bli fatalt. Ta inte detta på fel sätt, det är jättebra att du frågar men nivån på frågorna är väl låg för att åtminstone jag ska känna mig säker att försöka handleda dig över internet med denna kopplingen. Gör dig själv och dina anhöriga en tjänst och ta in en elektriker. Installationen tar troligen inte ens en timme.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Jag ska inte koppla något själv, absolut inte.tommib skrev:Det vet elektrikern som ska göra installationen.
Rent formellt behöver ledaren inte ha en egen färg. I praktiken är det dock extremt ovanligt att man inte skulle dra den med egen färg. Vilken beror lite på övriga installationen i ditt hus men svart eller brun är rätt bra gissningar.
Jag avråder starkt ifrån att hempula detta då det är el i ett badkar där du sänker ner kroppen. Ett fel kan lätt bli fatalt. Ta inte detta på fel sätt, det är jättebra att du frågar men nivån på frågorna är väl låg för att åtminstone jag ska känna mig säker att försöka handleda dig över internet med denna kopplingen. Gör dig själv och dina anhöriga en tjänst och ta in en elektriker. Installationen tar troligen inte ens en timme.
Det jag gjort är att dra tomrör och drar i trådarna innan kaklingen, ifall det skulle bli problem i väggen någonstans. Sedan kommer elektrikern och kopplar allt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Då bör du egentligen ta kontakt med en elektriker innan du sätter igång som är med på vad du gör, för det kan blir svårt att hitta någon i efterhand som vill koppla in det du dragit fram.
Jag vet ingenting om förutsättningarna här, så svaret är då en gruppledning till golvvärmen och en till bubbelpoolen. Det är så pass olika slag av förbrukare att man vill sära på dem. T.ex kanske du vill ha en centralt placerad brytare till bubbelpoolen för att undvika oavsiktlig användning, som extra säkerhet vid semester t.ex, beroende på hur badets kontroller är utförda. Näst näst bäst blir då en trefasgrupp med egen fas till golvvärmen.
Jag vet ingenting om förutsättningarna här, så svaret är då en gruppledning till golvvärmen och en till bubbelpoolen. Det är så pass olika slag av förbrukare att man vill sära på dem. T.ex kanske du vill ha en centralt placerad brytare till bubbelpoolen för att undvika oavsiktlig användning, som extra säkerhet vid semester t.ex, beroende på hur badets kontroller är utförda. Näst näst bäst blir då en trefasgrupp med egen fas till golvvärmen.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Om du nu skall dra det här röret själv, utan att först konsultera en elektriker, så blir en kritisk punkt utloppet vid badkaret,
Hur har du tänkt där?
Jag skulle absolut rekommendera att du pratar med elektrikern innan du gör väggen klar. Det blir ju rätt tråkigt om elektrikern tycker att du måste bryta upp väggen med kakel, och fixa utloppet någon annan stans på väggen.
Hur har du tänkt där?
Jag skulle absolut rekommendera att du pratar med elektrikern innan du gör väggen klar. Det blir ju rätt tråkigt om elektrikern tycker att du måste bryta upp väggen med kakel, och fixa utloppet någon annan stans på väggen.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Elektrikern har varit och tittat tidigare.hempularen skrev:Om du nu skall dra det här röret själv, utan att först konsultera en elektriker, så blir en kritisk punkt utloppet vid badkaret,
Hur har du tänkt där?
Till uttaget vid badkaret ville elektrikern ha en slang ut genom väggen och sätter en utanpåliggande dosa.
Klicka här för att svara