Hej!
Jag håller på att sätta upp mitt snickeri. Elektrikern kommer att montera uttag som är rätt avsäkrade för respektive maskin. Sen kommer jag efterhand att koppla in dem med gummi anslutningskabel med handske. Allting är 3-fas.
Nu undrar jag över vilken area som det ska vara på ledarna? Påverkas det också av längden på anslutningskabeln? Givetvis kommer jag också att fråga elektrikern om detta men vill gärna vara lite förberedd.
Vi kan utgå ifrån att ingen anslutningskabel är längre än 9m.
Du undrar jag vad det ska vara för area för 16, 20, 25 resp 32A?
Hoppas min fråga är begriplig!
Jag håller på att sätta upp mitt snickeri. Elektrikern kommer att montera uttag som är rätt avsäkrade för respektive maskin. Sen kommer jag efterhand att koppla in dem med gummi anslutningskabel med handske. Allting är 3-fas.
Nu undrar jag över vilken area som det ska vara på ledarna? Påverkas det också av längden på anslutningskabeln? Givetvis kommer jag också att fråga elektrikern om detta men vill gärna vara lite förberedd.
Vi kan utgå ifrån att ingen anslutningskabel är längre än 9m.
Du undrar jag vad det ska vara för area för 16, 20, 25 resp 32A?
Hoppas min fråga är begriplig!
Super, stort tack! Har du någon aning om hur långa "stora kabellängder" kan tänkas vara i detta fallet. I övrigt ligger det fritt i luften med bra ventilation och inte över 30 grader.A avh67f skrev:
Längden på en kabel påverkar den spänning som finns tillgänglig för maskinen att använda och även frånkopplingstiderna för säkringen att lösa ut vid ett fel men det är nog inget bekymmer i dina fall upp till 9 meter.
Gör de inte längre än nödvändigt är en bra tumregel.
Gör de inte längre än nödvändigt är en bra tumregel.
Det kommer för de "sämst placerade" maskinerna att vara en installationskabel från central till uttag på ca 25m + i värsta fall 9m anslutningskabel. Såklart en fråga för elektrikern. Men är detta normalt avstånd där man kan få problem med frånkopplingstider eller spänningsfall?A avh67f skrev:
Nej. 9 meter 1,5 mm2 enfas är drygt 0,2 ohm. Det är mer eller mindre försumbart. Anmärkningen där är nog mer tänkt för installationer utöver det normala.
Här är en tabell för högre strömmar också. Där ser man t ex att en vanlig trefaskabel, femledare 6 mm2 klarar strömmar upp till 38 A.
Här är en tabell för högre strömmar också. Där ser man t ex att en vanlig trefaskabel, femledare 6 mm2 klarar strömmar upp till 38 A.
Man brukar tumregelmässigt mena på att anslutningskablar mellan den fasta installationen (som aldrig får har mindre area än 1,5 mm2) och maskinen/apparaten ska vara max 2 meter, för denna tabell (och tumregeln att man kan gå ner ett areasteg jämfört med den fasta installationens area).G Glade Snickaren skrev:
Men detta är tumregler, inte något skrivet i sten, men tumregler är bra, för då slipper man ju räkna, typ...
Jag skulle nog inte oroa mig över 2,3, eller 4 meter, men sen skulle jag börja fundera på om det inte är dags att gå upp ett steg i area (från tabellen i inlägg "2), men ännu hellre flytta anslutningspunkten närmare.
Klicka här för att svara