2 499 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
kabel/säkring
Hej
jag behöver lite hjelp.jag ska dra en kabel från en central till en ny central,den nya centralen ska mata 15 st lysrörarmaturet,3 st 3 fasuttag,2 st en fas uttag och 1 skylt med 8 lysrör.
Min fråga är.hur stor ska vara matningskabel ????
Tackar för allt hjälp.
jag behöver lite hjelp.jag ska dra en kabel från en central till en ny central,den nya centralen ska mata 15 st lysrörarmaturet,3 st 3 fasuttag,2 st en fas uttag och 1 skylt med 8 lysrör.
Min fråga är.hur stor ska vara matningskabel ????
Tackar för allt hjälp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Detta är en fråga i klass med "hur gör jag en elinstallation?" vilket är lite för brett för att kunna svara på. Men handlar det om ett garage vid ett normalt enfamiljs bostadshus så brukar 5G6 mm² fungera. Men det styrs av ett antal faktorer så du får återkomma med mer detaljer om så
- förväntad belastning
- kabellängd, förläggningssätt
- förimpedans i matningspunkten
- inkopplingsmöjligheter i matande central
- förväntad belastning
- kabellängd, förläggningssätt
- förimpedans i matningspunkten
- inkopplingsmöjligheter i matande central
Även om det är tjatigt, och jag normalt tycker det är helt ok att koppla själv, måste jag säga att detta låter som något du verkligen inte bör ge dig på själv. Om du gör förberedande arbete i samråd med med en elektriker behöver det inte bli så dyrt.
Är du säker på att du vet vad du gör?
Är du säker på att du vet vad du gör?
Hej jonmo.jag ska inte koppla.min kompis som är elektriker men har inte jobba så mycket.jag ska hyra ut en bilverkstad med alla maskiner.billyft,däckmaskin,däckbalansering maskin (3 fas maskiner 16 amper). 5g6 mm2 är inte liten?
Tack för svar.
Tack för svar.
Men som bo skriver behövs ett flertal indata för att kunna göra en korrekt dimensionering. Den rekommenderade kabeln passar ofta ihop med med max 25 A säkringar. Denna storlek (16, 20, 25),är vanlig som huvudsäkring i villor.
Men när vi pratar om verkstadslokaler behöver man ofta göra en mer omfattande utredning av vilka maskiner som är aktuełla eftersom det förekommer större trefasmotorer med höga startströmmar t.ex kompressorer. Man bör även montera flera jordfelsbrytare så inte ljuset slocknar om det blir jordfel i en förlängningskabel eller motor.
Kommer verkstaden att matas av separat el abbonnemang eller delas detta med bostadshuset. Delas det med bostadshuset, då bör en undermätare monteras så att man kan se förbrukningen i verkstaden.
Men när vi pratar om verkstadslokaler behöver man ofta göra en mer omfattande utredning av vilka maskiner som är aktuełla eftersom det förekommer större trefasmotorer med höga startströmmar t.ex kompressorer. Man bör även montera flera jordfelsbrytare så inte ljuset slocknar om det blir jordfel i en förlängningskabel eller motor.
Kommer verkstaden att matas av separat el abbonnemang eller delas detta med bostadshuset. Delas det med bostadshuset, då bör en undermätare monteras så att man kan se förbrukningen i verkstaden.
Hej igen.ja det kommer några maskiner till i framtiden....vad tycker ni att säkra den nya centralen med 63 ampere och en matningkabel på 16 kvmm ? Tack för svar.
Jag vill inte vara ofin, men i och med hur du ställer din senaste fråga och de frågor du ställt i tidigare trådar tycker jag definitivt du skall ta denna diskussion med den elektriker som skall koppla in det istället för att fråga här. Detta är ingenting ens en avancerad hempulare skulle fundera på själv.
Du talar om att dra vidare från en central till en annan, dvs på befintliga huvudsäkringar. Har du huvudsäkringar som klarar undersäkringen på 63A du nu föreslår så är det kraftiga doningar vi talar om.....
Du talar om att dra vidare från en central till en annan, dvs på befintliga huvudsäkringar. Har du huvudsäkringar som klarar undersäkringen på 63A du nu föreslår så är det kraftiga doningar vi talar om.....
Redigerat:
Och det bör nog vara lite mer än elkompis för att det ska bli bra och säkert , minst en behörig elkompis. Inte minst om din kompis är lite osäker, kanske det är så att din kompis i verkligheten vill säga nej men inte gör det bara för att du är en bra kompis.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Du skriver att din elektrikerkompis "inte har jobbat så mycket". Det betyder att han inte har egen behörighet. Att då ge sig på att koppla en verkstadslokal vore ungefär lika farligt som att låta en totalt outbildad koppla allt i en ny villa (och ungefär lika olagligt).
Första frågan uppfattade nog dom flesta som ett större garage för pri at bruk. Sedan kommer det fram att det rör sig om näringsverksamhet. Då krävs helt andra byggsätt och dimensioneringar. I dom fallen behöver du en anlita en elfirma som tar kontakt med elleverantören och gör en dimensionering av hela anläggningen. Då skall inte den baseras på enkla tumregler utan där krävs mer avancerad planering. Här bör det dimensioneras för max 63 A d.v.s dom stora typ III säkringshållarna för huvudsäkringstorlek 35, 50, 63 Ampere. I dom fallen blir minst 16 mm2 kabel en naturligt val.
Redigerat:
16 kvadrat. 50 A
Du glömde nyttjandegrad för beräkna sammanlagring man kan lägga 8st 16A uttag på samma kabel/grupp är man ensam i verkstan då man troligen bara kör en maskin i taget men detta skiter sig direkt om man bara sätter en byggfläkt i ett av dom och startar en vinkelslip. Skaffa en behörig elektriker det blir alltid billigaste i slutet..
Klicka här för att svara