4 109 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Kabel på fasad till växelriktare
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Tja. alternativet kanske kunde varit att sätta plastkanaler istället men det bedömdes kanske att plåtkanaler blev enklast och snyggast. Alternativet att klamra kablarna snyggt hade varit lika godtagbart.
Men jag får säga att jag uppskattade att man körde samma standard inne som ute, plåtkanaler är ok oavsett och ger en bra känsla av bombsäkerhet, dessutom mycket snabbt och enkelt att sätta så varför inte.
Men jag får säga att jag uppskattade att man körde samma standard inne som ute, plåtkanaler är ok oavsett och ger en bra känsla av bombsäkerhet, dessutom mycket snabbt och enkelt att sätta så varför inte.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det låter helt rätt i mina ögon. Vad är det du tycker är konstigt? Det som styr är hur mycket du vill kunna producera, men jag hittar ingen uppgift på det i tråden. Relevant är om du också har en huvudsäkring efter denna inkopplingspunkt som skyddar din huvudledning till huset.M Mr_B skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Plåtskydden ökar ofta risken för skador på isoleringen då man sällan sätter skavskydd där kablarna ligger mot kapad plåt. Därför anser jag att man inte skall använda dem i onödan.H Harald Blåtumme skrev:Tja. alternativet kanske kunde varit att sätta plastkanaler istället men det bedömdes kanske att plåtkanaler blev enklast och snyggast. Alternativet att klamra kablarna snyggt hade varit lika godtagbart.
Plåt där det inte behövs är bara ett tecken på att det inte är en erfaren elektriker som gjort jobbet.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Finns inga potentiella skavytor i installationen, varken ute eller inne... så den aspekten går bort.
Jag kan förstå att det finns olika uppfattningar om vad som är mest "kosher". Att ha en massa ledningar fastsatta litet halvdant mot vägg som visats är definitivt inget jag skulle acceptera som ett gott hantverk, oavsett om det är "godkänt" eller ej.
Och javisst, våran anläggning sitter i en verkstad där det händer grejer ibland, bra att ha plåtskydd på känsliga kablar i det sammanhanget.
Jag kan förstå att det finns olika uppfattningar om vad som är mest "kosher". Att ha en massa ledningar fastsatta litet halvdant mot vägg som visats är definitivt inget jag skulle acceptera som ett gott hantverk, oavsett om det är "godkänt" eller ej.
Och javisst, våran anläggning sitter i en verkstad där det händer grejer ibland, bra att ha plåtskydd på känsliga kablar i det sammanhanget.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Klicka här för att svara