Jag har just installerat solceller med växleriktare från Ferroamp. Bilden nedan visar kabeln (eller kablarna) mellan mätarskåpet och växelriktaren. Snyggt är det inte men är det enligt reglerna? (Alla andra kablar på husfasaden är skyddade med kabelskydd av plåt.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
På vår anläggning som installerades av SveaSolar så har alla kabelsträckningar man fysiskt kan komma åt, både utomhus och inomhus, skyddats med plåtkanaler. Antar att detta är normen i det avseendet?
Ja det är vad jag undrar, min installation ser ut så här både inom- och utomhus, dvs klammer och buntband utan några skydd.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Enligt min lekmannamässiga bedömning ser det inte ut att vara en installation enligt tillämpliga reglementen. Men det får proffsen bedöma.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Är det DC-kablar som löper där? Kabelskydd är inte ett strikt krav utan man får själv bedöma risken för åverkan på ledningen. En DC-kabel från solcellsblock bör man ger extra mycket skydd för att inte riskera kortslutning som kanske inte löser någon säkring. Så även om detta är en skyddad hörna av huset tycker jag absolut att det ska finns mer mekaniskt skydd av denna kabeln.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Finns ingen risk för påkörning eller annan mekanisk skada behövs inga plåtskydd.
Dock fäster man inte en kabel vid en annan som är klamrad med buntband! Det kallar jag inte fackmässigt utfört. Båda kablarna skall vara uppfästa.
Dock fäster man inte en kabel vid en annan som är klamrad med buntband! Det kallar jag inte fackmässigt utfört. Båda kablarna skall vara uppfästa.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Suck, suck, suck.
Skulle jag montera sådär så skulle jag snabbt få gå hem från mitt jobb.... Med all rätt.
Skulle jag montera sådär så skulle jag snabbt få gå hem från mitt jobb.... Med all rätt.
Nej detta är AC från fasadskåp (3x25A) till växelriktare och laddbox. AC-kablarna ligger i flexrör under kabelskydd av plåt. (Två olika installatörer.Bo.Siltberg skrev:
Är det DC-kablar som löper där? Kabelskydd är inte ett strikt krav utan man får själv bedöma risken för åverkan på ledningen. En DC-kabel från solcellsblock bör man ger extra mycket skydd för att inte riskera kortslutning som kanske inte löser någon säkring. Så även om detta är en skyddad hörna av huset tycker jag absolut att det ska finns mer mekaniskt skydd av denna kabeln.
Nu såg jag just en annan "konstig" sak. De sitter en 3x20A automatsäkring mellan växleriktare och huvudsäkringen som är på 3x25A. Det blir till att klaga tror jag... Jag hade iochförsig tänkt att man kanske kunde byta huvudsäkring för att spara litet pengar på den fasta avgiften till Ellevio.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Tycker inte det ser så bra ut men visst, kanske "godkänt". Kan visa en bild hur de satte motsvarande på min växelriktare som sitter vid elcentralen inomhus i verkstaden, källare:M Mr_B skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Både inkommande DC från solpanelerna, och utgående AC till centralen är skyddade av plåtkanaler. Likadant utomhus på alla synliga sträckor från taket och ner in i källaren. Visst det hänger ju några DC-kablar där just under växelriktaren men svårt att täcka den biten på vettigt sätt antar jag.
Ursäkta den hemska väggfärgen ska måla om litet där snart...
Snyggt.H Harald Blåtumme skrev:Tycker inte det ser så bra ut men visst, kanske "godkänt". Kan visa en bild hur de satte motsvarande på min växelriktare som sitter vid elcentralen inomhus i verkstaden, källare:
[bild]
Både inkommande DC från solpanelerna, och utgående AC till centralen är skyddade av plåtkanaler. Likadant utomhus på alla synliga sträckor från taket och ner in i källaren. Visst det hänger ju några DC-kablar där just under växelriktaren men svårt att täcka den biten på vettigt sätt antar jag.
Ursäkta den hemska väggfärgen ska måla om litet där snart...![]()
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
En elmontör som sätter plåtskydd inomhus? Är det lantbruk och de hade fel kabel är det korrekt.H Harald Blåtumme skrev:Tycker inte det ser så bra ut men visst, kanske "godkänt". Kan visa en bild hur de satte motsvarande på min växelriktare som sitter vid elcentralen inomhus i verkstaden, källare:
[bild]
Ursäkta den hemska väggfärgen ska måla om litet där snart...![]()
Skydden ät lika fel som att hänga upp med skena och buntband i en villa om det inte finns några speciella omständigheter.