Har lagt rör för att installera lykstolpe + ett dubbeluttag till motorvärmare.
Tidigare satt det ett uttag utomhus som bara var kopplat med stickpropp inomhus som vi kunde köra två stycken motorvärmare på samtidigt.
Nu kommer vi inte ha råd att ta dig nån som kopplar in allt innan vintern.
Tänkte att man kanske kan dra en kabel i röret och sedan koppla in till det tidigare uttaget.
Vad är det minsta/billigaste kabel jag kan nyttja till detta?

2,5 kvadrat om du vill över 10A (vilket man troligen vill). Har man kupévärmare på 2 kW så är det inte mycket över till motorvärmaren, samma om man har två bilar men då bör man nästan ha två säkringar eller större än 16A

Det beror också lite på om det är långt kabeln ska dras. Någon annan vet säkert ännu mer precist.

Utomhus uttaget är ju inkopplat inomhus(stickpropp) och den gruppen är bara på 10A.
Kommer ju gå i rör (ca 20m) sen ett par meter från röret till uttaget utefter husväggen.

Kabel för markförläggning EKKJ / EKLK (i rör) / FR-N1XV. Glöm inte jordfelsbrytaren bara, men det kanske du har en redan.

Risken med temporära fusklösningar är att de brukar bli permanenta. Vad hindrar dej från att köra med den tidigare lösningen en vinter till (även om det låter lite som en fusklösning också) och ordna det ordentligt till våren om kassan tillåter?

Parkeringen finns inte kvar i närheten av uttaget längre, nu är det dessutom en "väg" mellan parkering/uttag så jag måste ner i markröret med kabeln.
Min ide var väl att använda samma sorts kabel jag har i kabelvindan jag använde som skarvdosa tidigare. (RDO 3g1) med stickpropp, men det låter som en dålig ide mao?

RDO heter H05RN-F nu tror jag? Det är en anslutningskabel, ej till för fast installation. Dessutom är arean för klen (1 kvadratmm) för att ens säkras 10A.

Jag tycker det brukar räcka med 10A per bil. Jag antar att du har lagt ner 50mm gulslang. Du kan ju dra i 2st EKLK3G1,5 eller 1st EKLK5G1,5, men när du ändå håller på så är det kanske lika bra att ta 2,5mm2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.