3 649 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Kabel i mark mellan tomter
Hur går man tillväga för att på bästa sätt gräva ner kablar för el, tele, data och TV i ett sommarstugeområde?
Jag har förstått att man ska lägga det i plastslangar, men vilka kan ligga i samma slang?
Hur gör man rent praktiskt och hur tjocka plastslangar behövs? Vilken typ av kopplingsskåp?
Jag har förstått att man ska lägga det i plastslangar, men vilka kan ligga i samma slang?
Hur gör man rent praktiskt och hur tjocka plastslangar behövs? Vilken typ av kopplingsskåp?
Lennart E skrev:
Ooops! Utrikiska föreskrifter vet jag inte ett dugg om.
I Sverige kan du lägga elkabeln direkt i jord, men det är ju alltid en fördel med slang. 50mm Di om det är korta sträckor och 10mm2 kabel. Annars 110mm RÖR.
TV går väl också att lägga direkt i jord. Lika Tele.
Data borde nog ligga i slang. 32mm Di är lämpligt.
Jag känner att det är vanskligt att sitta och uttala sig om detta utan att veta förutsättningarna ganska exakt, så jag väljer att sluta här för att inte missleda dig av misstag.
Det gäller ett stugområde i Thailand med 15-25 mtr för varje tomt längs vägen.
Enl. uppgift från ansvarig ville de ha luftledningar för att underlätta om det skulle bli något fel. Men jag tycker det vore smartare och snyggare att lägga slang mellan kopplingsskåp vid varannan tomtgräns.
Därför vill jag ha lite kött på benen, så jag kan tala om att: "Så här kan man göra. Det här är bäst."
PS. Vatten och avlopp ska grävas ner, så då skulle man väl kunna passa på att göra det samtidigt?
Enl. uppgift från ansvarig ville de ha luftledningar för att underlätta om det skulle bli något fel. Men jag tycker det vore smartare och snyggare att lägga slang mellan kopplingsskåp vid varannan tomtgräns.
Därför vill jag ha lite kött på benen, så jag kan tala om att: "Så här kan man göra. Det här är bäst."
PS. Vatten och avlopp ska grävas ner, så då skulle man väl kunna passa på att göra det samtidigt?
ta en titt på deras el-standard.. As garv.Lennart E skrev:Det gäller ett stugområde i Thailand med 15-25 mtr för varje tomt längs vägen.
Fixa el-rör lägg svagsstöm (tele,antenn,data) i ett rör , starkströmmen i ett rör.
Eller 1 rör till varje grej, vilket är det bästa.
Köp någon typ av elskåp och dela upp det i.
Dom flesta fasadmätarskåpen på eller inbyggda i huset avsedda för el-mätaren och inkommande ström har även plast för inkommande TELEFON och i vissa fall, bredband/antenn.mats_o skrev:
Telia brukar oftast vilja ha en dosa i fasadmätarskåpet, för att dom ska slippa dra sin kabel allt för långt in i huset.
http://www.hager.se/index.php?scr=1024&id=863
Klicka här för att svara