Kan jag dra FK i rören som mynnar ut nån dm ovanför där transformatorerna kommer ligga? Eller måste jag dra EKK eftersom den sista biten från rör till transformatorer kommer vara fritt hängandes.

Min elektriker hävdade att man inte fick ha FK den biten. Det blev anslutningsdosor med dragavlastning, och anslutningskabel till transformatorn. Jag tror att olika elektriker har lite olika syn på detta.

Ledningen mellan röret och trafon får på 230 volts sidan inte ha enkel isolering. Sätt en dosa och använd anslutningssladd eller (i nödfall) dra på en bit kabelhölje på trådarna som sticker ut ur röret men då kan det vara lite problem att dragavlasta "kabeln" i trafon.

Dosan sitter på utsidan av badrummet. Det var min tanke också, antingen EKK, eller FK med EKK-hölje den sista biten. Den sistnämnda varianten underlättar helt klart då jag slipper dra 3G1,5 EKK.

Det här kanske kan vara nåt:

PLS 90° - Anti Twin
PLS 90°C är en ny kabel för installationer av halogen-downlight belysningar.
Kabeln är tydligt metermärkt för att lätt mäta åtgången samt vad som återstår i förpackningen.
Användningsområde:
Anslutningskabel för halogen downlight belysningar både på primär och sekundärsidan om transformator. Ej
för fast installation, men får förläggas i rör.
Konstruktion:
• Ledare: Extra Mångtrådig koppar.
• Isolation: 90°C PVC.
• Mantel: 90°C PVC Vit. Metermärkt.
• Märkspänning: 300V
E-nr., Ledarantal x area mm², Vikt kg/kartong, Mått (LxBxH) mm, Längd meter/kartong
05 080 02 2x1,5 6,9 280x150x280 100
05 080 11 2x2,5 5,2 280x150x280 50
05 080 21 3G1,5 5,6 280x150x280 50

Jag har dragit FK nu, men trots det höga priset så kan det helt klart vara intressant. Får se om det dröjer innan spotarna kommer upp, mycket möjligt att det blir några meter PLS 90 då. Jag behöver ändå inte mer än ett tiotal meter som mest, då med PAX-fläkten inkluderad.
Tack för tipset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.