8 533 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Kabel för elpatron, 13 kW.
Jag har en liten elkasett som jag tänkte koppla in som ett komplement.
Elpatronen i kassetten har tre steg om totalt 13 kW. (3,4 resp 6 KW)
Dessa kan, genom byglingar, begränsas till lägre maxeffekt om man så önskar.
Jag har för avsikt att säkra av den med 3 x 16A och begränsa maxeffekten till 10 kW, vilket är mer än vad jag behöver. Jag kommer antagligen nöja mig med 6 kW.
Jag vill dock givetvis göra installationen med kabel dimensionerad för maxeffekten (13 kW) även om jag säkrar av med 3 x 16A.
Vad är lämpligt val av kabel för den här installationen? Jag antar att man klarar sig med 4mm2?
Kan förläggas fast eller i rör, spelar egentligen ingen roll.
Elpatronen i kassetten har tre steg om totalt 13 kW. (3,4 resp 6 KW)
Dessa kan, genom byglingar, begränsas till lägre maxeffekt om man så önskar.
Jag har för avsikt att säkra av den med 3 x 16A och begränsa maxeffekten till 10 kW, vilket är mer än vad jag behöver. Jag kommer antagligen nöja mig med 6 kW.
Jag vill dock givetvis göra installationen med kabel dimensionerad för maxeffekten (13 kW) även om jag säkrar av med 3 x 16A.
Vad är lämpligt val av kabel för den här installationen? Jag antar att man klarar sig med 4mm2?
Kan förläggas fast eller i rör, spelar egentligen ingen roll.
4mm2 räcker definitivt.
2,5mm2 räcker allra troligast. Men hur kabeln är förlagd och längd spelar in. Även vad för säkring som ska skydda kabeln och förimpedansen på elnätet.
Ska det klamras utanpåliggande eller vara infällt i rör?
edit:
ehhh, såg nu att det var valfritt.
Max ström map värmeutveckling på en 2,5mm2 kabel klamrad på vägg i ett utrymme som inte är varmare än 30° är några A mer än 16A. Så detta krav klarar du med 13kW och 5g2,5 klamrad utanpåliggande.
2,5mm2 räcker allra troligast. Men hur kabeln är förlagd och längd spelar in. Även vad för säkring som ska skydda kabeln och förimpedansen på elnätet.
Ska det klamras utanpåliggande eller vara infällt i rör?
edit:
ehhh, såg nu att det var valfritt.
Max ström map värmeutveckling på en 2,5mm2 kabel klamrad på vägg i ett utrymme som inte är varmare än 30° är några A mer än 16A. Så detta krav klarar du med 13kW och 5g2,5 klamrad utanpåliggande.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Map belastningsförmågan skulle det, med skohorn, räcka med en utanpåliggande 1.5 mm² (som då kommer att bidra lite till uppvärmningen
), och gott o väl en 2.5 mm². (Underförstått här är att ledningen inte matar något annat än elpatronen.) Blir det infällt är dock 2.5 mm² precis över den normalt tillåtna gränsen. 4 mm² räcker i alla lägen, men det kan faktiskt bli billigare att få tag på 6 mm². Om avståndet till centralen är "normalt" (<15 meter) bör det inte finnas några ytterligare frågor kring ledningsdimensioneringen.
Visst, men som första kommentar man postar i elforumet kunde man ju välja nå't annat. Rådet är ju tillämpligt i minst fyra av fem trådar här...Fjelie 17 skrev:
Det är mycket möjligt att jag var otydlig men det var ju val av kabel jag ville ha råd om.
Vad gäller kabelarean var min fråga mer av retorisk art....
Alltså, förslag på lämpligt val?
Kan, som jag skrev, välja mellan fast förläggning eller rör, spelar mindre roll.
Fkk kanske?
Jag funderade i och för sig ett tag på 2,5 mm2 vilket givetvis gör det enklare (och billigare) men är inne på att dra 4 mm2 för att ha korrekt dimensionering om någon vill säkra upp och köra full effekt någon gång.
Avståndet är < 5 m.
Däremot är det ju ett intressant tips att det faktiskt kan bli billigare med 6 mm2.
Även om jag nu är stor vän av optimering och med intresse brukar följa Bo's resonemang så tror jag att jag passar på alternativet med 1,5 mm2.
Jag skulle dragit utanpåliggande 5g2,5 EKLK eller EKK.
Om svart kabel varit snyggare på stället så skulle jag valt 5g2,5 N1XV.
Att börja klydda med grövre dim i detta fall ser jag som tämligen poänglöst.
5g2,5 klamrat utanpåliggande är korrekt dimensionerat.
Om svart kabel varit snyggare på stället så skulle jag valt 5g2,5 N1XV.
Att börja klydda med grövre dim i detta fall ser jag som tämligen poänglöst.
5g2,5 klamrat utanpåliggande är korrekt dimensionerat.
Ok, då byter jag fot igen.
Skippar infällt och kör med utanpåliggande vilket ju gör det hela enklare.
Inomhus och torrt så jag nöjer mig nog i så fall med EKK.
Tack för inputs.
Skippar infällt och kör med utanpåliggande vilket ju gör det hela enklare.
Inomhus och torrt så jag nöjer mig nog i så fall med EKK.
Tack för inputs.
Redigerat:
Klicka här för att svara