10 956 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
K24 Virke
Mera frågor....hej föresten
Var behöver man "inte" använda s.k "K24" virke i en hus stomme. Vad jag har fattat så är det bara i Takstolar och Golvbjälklaget mellan 1:a o 2:a plan ??? stämmer det?? eller ska golvreglarna på 1:a plan ha det oxå?? Tacksam för svar.....
Var behöver man "inte" använda s.k "K24" virke i en hus stomme. Vad jag har fattat så är det bara i Takstolar och Golvbjälklaget mellan 1:a o 2:a plan ??? stämmer det?? eller ska golvreglarna på 1:a plan ha det oxå?? Tacksam för svar.....
K24 används som du nämner i bjälklag, både botten- och mellanbjälklag. Du kan också använda lägre sorteringsklass, tex K12, men då blir möjlig spännvidd mindre. I takstolar används huvudsakligen K24, men också K12 och o/s. Det kan även vara så att en konstruktör vill använda K-virke i andra delar, tex i en avväxling över ett större dörrhål. Alternativen till det är tex limträ, kerto eller stål.
Tack för svaren ang K-virke. Nu lite annat, kan man använda 45x195 som bottenbjälklag där spännvidden kommer att vara 8m, med stöd från grundmuren efter4m....eller bör man använda samma dimension som mellanbjälklaget 45x220 :-/
Se följande tråd för mer diskussion om 8m spännvid med mittstöd.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1073552269
I korthet: K24 45x195 är inte att rekommendera, även K24 45x220 är i klenaste laget enligt vissa tabeller, men går under vissa förutsättningar.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1073552269
I korthet: K24 45x195 är inte att rekommendera, även K24 45x220 är i klenaste laget enligt vissa tabeller, men går under vissa förutsättningar.
Klicka här för att svara