Mera frågor....hej föresten
Var behöver man "inte" använda s.k "K24" virke i en hus stomme. Vad jag har fattat så är det bara i Takstolar och Golvbjälklaget mellan 1:a o 2:a plan ??? stämmer det?? eller ska golvreglarna på 1:a plan ha det oxå?? Tacksam för svar.....
 
Bob_the_builder
K24 används som du nämner i bjälklag, både botten- och mellanbjälklag. Du kan också använda lägre sorteringsklass, tex K12, men då blir möjlig spännvidd mindre. I takstolar används huvudsakligen K24, men också K12 och o/s. Det kan även vara så att en konstruktör vill använda K-virke i andra delar, tex i en avväxling över ett större dörrhål. Alternativen till det är tex limträ, kerto eller stål.
 
Tack för svaren ang K-virke. Nu lite annat, kan man använda 45x195 som bottenbjälklag där spännvidden kommer att vara 8m, med stöd från grundmuren efter4m....eller bör man använda samma dimension som mellanbjälklaget 45x220 :-/
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.