Behöver minska ner golvhöjden för att ett trappsteg mot golvet ska komma i så låg höjd som möjligt så alla millimetrar är välkomna.

Har läst en del på forumet om att konstruktionsplywood är ett alternativ som också är mer böjstyvt än golvspån. Jag tänkte byta ut 22 golvspån mot 15 plywood. C/C är 30cm på bjälklaget så jag hade hoppats på att även 12 skulle kunna funka med min byggare håller inte med mig.

Jag kan dock inte riktigt hitta k-plywood som är avsett för golv. Det finns en uppsjö för vägg som är spontad på långsidorna, men inte spontad på alla 4 sidor. Finns det konstruktionsplywood i 12 eller 15mm som är avsett för golv?

Om det bara finns spontat på 2 sidor, är det något problem som då uppstår med skarvar eller knarr när man lägger parkett ovanpå?

Takplywood finns i 15mm men vet ej om det håller för golv. Sedan vet jag ej om 7mm gör någon större skillnad

J JockeHX skrev:
Behöver minska ner golvhöjden för att ett trappsteg mot golvet ska komma i så låg höjd som möjligt så alla millimetrar är välkomna.

Har läst en del på forumet om att konstruktionsplywood är ett alternativ som också är mer böjstyvt än golvspån. Jag tänkte byta ut 22 golvspån mot 15 plywood. C/C är 30cm på bjälklaget så jag hade hoppats på att även 12 skulle kunna funka med min byggare håller inte med mig.

Jag kan dock inte riktigt hitta k-plywood som är avsett för golv. Det finns en uppsjö för vägg som är spontad på långsidorna, men inte spontad på alla 4 sidor. Finns det konstruktionsplywood i 12 eller 15mm som är avsett för golv?

Om det bara finns spontat på 2 sidor, är det något problem som då uppstår med skarvar eller knarr när man lägger parkett ovanpå?
Ska du ha möjlighet att lyckas med 15mm så måste den vara spontad på långsidorna som limmas, kortsidan kan man skarva på bjälke så jag har en känsla av att det kan fungera på c/c300 golv med fullimmat mot bjälkar och skruvat..

Matti_75 Matti_75 skrev:
Takplywood finns i 15mm men vet ej om det håller för golv. Sedan vet jag ej om 7mm gör någon större skillnad
Sista steget blir 21cm i trappan med 15mm plyfa och 21,7cm om jag kör golvspån. Det är mer skillnad i det än man tror.

Frerider Frerider skrev:
Ska du ha möjlighet att lyckas med 15mm så måste den vara spontad på långsidorna som limmas, kortsidan kan man skarva på bjälke så jag har en känsla av att det kan fungera på c/c300 golv med fullimmat mot bjälkar och skruvat..
Ok det låter lovande. Har du någon koll på böjstyvhet 15mm plyfa vs 22 golvspån?

J JockeHX skrev:
Ok det låter lovande. Har du någon koll på böjstyvhet 15mm plyfa vs 22 golvspån?
Nej egentligen inte, men tänker att c/c300 gör att du inte behöver oroa dig.
Vad ska du ha för golv på det?

Frerider Frerider skrev:
Nej egentligen inte, men tänker att c/c300 gör att du inte behöver oroa dig.
Vad ska du ha för golv på det?
Det blir flytande parkett.

Vad har du för höjd på resten utav stegen?
Du kan ju fälla in golvspån mellan reglarna för att hålla ner höjden ännu mer

J JockeHX skrev:
Det blir flytande parkett.
Har du 15mm parkett så hade jag vågat lägga 15mm K-plywood utan problem i och med att du har så tätt med bjälkarna..

Kolla på denna för den är avsed även för golv.

• IMG_2169.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad har du för höjd på resten utav stegen?
Du kan ju fälla in golvspån mellan reglarna för att hålla ner höjden ännu mer
18,5 på övriga. Fälla in är en möjlighet, men det är inte ett alternativ att göra hela bjälklaget och det blir lite tråkigt med en tröskel både till höger och vänster om där man kommer upp.

J JockeHX skrev:
Sista steget blir 21cm i trappan med 15mm plyfa och 21,7cm om jag kör golvspån. Det är mer skillnad i det än man tror.
Jag skulle säga, efter 25 års renoverande, att det är mycket mindre skillnad på 21,7 och 21 när du slutat fundera så mycket på det som du gör just nu. Man fastnar i detaljer som för stunden verkar väldigt viktiga….

Golvspån alla dagar i veckan.

Snubbelrisken kommer du ha likafullt med olika steghöjd

MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle säga, efter 25 års renoverande, att det är mycket mindre skillnad på 21,7 och 21 när du slutat fundera så mycket på det som du gör just nu. Man fastnar i detaljer som för stunden verkar väldigt viktiga….

Golvspån alla dagar i veckan.
Jag köper resonemanget och visst är det så att man har en tendens att gå upp i detaljer, men skillnaden kan jag inte riktigt bortse från just nu. När du säger golvspån alla dagar i veckan så säger du det för att...?

Kör golvspån och sätt sådan där gulsvart tejp på sista steget.

Nä, men allvarligt talat, det kan inte vara så noga med 7 mm... Jag sänkte källargolvet så sista steget i källartrappen är säkert 5 cm längre. Man tänker på det första två gångerna kanske, sedan tänker man på annat istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.