Jag och sambon köpte nyligen en lägenhet som behövdes renoveras en hel del, detta innebar bl.a att byta ut dörrkarmar och dörrar.

Jag köpte 1-spegeldörrar och karmar på Byggmax och fick hjälp av en händig kompis för att installera dessa. Efter att vi installerade dem så gick det väldigt bra, tills vi satte in trösklarna. Då gick dörrarna emot, vilket innebär att den skrapar mot tröskeln när man skall stänga, väldigt irriterande.
Om man nu stänger dörren så kan man även se att den inte hänger rakt utan att den "lutar" lite, vilket gör att det blir ett ojämnt gap ovanför dörren (gentemot karmen). Se bild.

2012-10-04 07.13.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur skall jag göra för att åtgärda detta? Är det något som jag kan ändra vid gångjärnen eller måste det fixas på karmen?

Har du möjlighet att ta närbilder på gångjärnen ? Vissa går att justera i både höjd och bredd, vissa bara i höjdled.
Hur ser mellanrummet ut på långsidorna, är det jämnt hela vägen så sitter en av karmarna längre ner/upp eller så är toppstycket inte helt "nere på plats". Om toppstycket sitter rätt så måste du justera en av karmarna i höjdled.
Är det ojämnt mellan karm och dörr på gångjärnssidan så kan det gå att justera med gångjärnen.

2012-10-04 07.14.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser gångjärnen ut, jag tror nog att man enbart kan justera dem i höjd.

Jag skall kolla mellanrummet ikväll. Om det skulle vara samma, måste man då montera om karmen för att justera den i höjdled? Hur kan jag se om toppstycket inte är "nere på plats"?

Kan du även "kryssmäta" i dörröppningen för att se att karmen sitter korrekt?

Var lite trött innan idag, ovanstycke heter det ju, inte toppstycke....
Gångjärnen går bara att justera i höjdled.

Normalt skall ovanstycket ligga emot karmsidorna utan mellanrum, då ligger ovanstycket rätt. Har du mellanrum så kolla så det är samma mellanrum på båda sidorna.
Sitter ovanstycket på plats är det troligtvis bara att montera om karmen.

Hur har du fäst karmen i reglarna, har du använt karmskruv/skruv eller spikat fast den ?

Redigerat:
Karmen sitter fast med karmskruv. Dock så hade jag gärna undvikit att montera om det hela då jag satt dit foder, och vill såklart undvika att bända upp dessa.

Kan man köpa andra gångjärn för att justera hur dörren sitter i karmen?

Skall hem ikväll och kryssmäta samt kolla mellanrum, återkommer då jag vet hur det ser ut mer exakt.

Har du verkligen dragit gångjärnsskruvarna ordentligt i karmen? Ligger plåten an ordentligt mot karmen? Har du dragit skruvarna för hårt kanske det blivit gängpaj i träet. Sedan skall det väl sitta en skruv i hålet på dörrsidan eller? Höll själv på i förrgår och krånglade med sådana här gångjärn hemma igår. Om sprinten blir lite sliten så hänger dörren också men det problemet kan det inte vara i ditt fall.

Det sitter väl en justerskruv i toppen på gångjärnet, om det nu inte är felmonterad karm (kryssmått)

Sitter överstycket i våg och karmsidan i lod?

@cecar33: Det gör det, dock så förflyttar ju denna enbart dörren i lodrät-riktning. Vilket inte kommer påverka mellanrummet, om jag inte tänker helt fel :)

Ja, men då får du dörren kanske att gå fritt.Annars så är det karmen som är fel monterad eller fel justerad via karmskruven, skruva då hylsan på den nere delen på gångjärns sidan inåt så karmen kommer utåt från väggregeln är det fler en två på var sida så följ efter lite på den i mitten därefter justerar du motsvarande på andra sidan så du får en jämn springa. Men ta det försiktigt för det behövs inte mycket fören gängan i karmen blir värdelös.

Jag har justerat gångjärnen så att dörren går fritt (tack för det), och skall ta och köpa mig ett karmskruvsverktyg i helgen med. Skall ta och vrida försiktigt :)

Löser det inte sig så återkommer jag. Återkommer även om det går bra!

Gångjärnens karmdel har en tendens att glappa när de är justerade i bott som på bilden, dörren ser ut att hänga snett, när du justerar upp dörren blir det lite mindre glapp. Kom ihåg att justera båda gångjärnen :)
Sätt en tredje skruv i gångjärnets dörrdel, det eliminerar ytterligare glapp.
Som tredje åtgärd kan du prova knäcka gångjärnen, bockningen av dem kan bli lite olika vid tillverkning.

Bocka aldrig moderna gångjärn!!

Har justerat upp båda, vet ej om glappet blev mindre, men går iaf inte i tröskeln. Jag skall ta och köra in en tredje skruv och se om det hjälper.

Kommer inte bocka de moderna gångjärnen. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.