Hej min dörrkarm är inte i våg i ovandelen.
Dock är karmen i lod. Hur justeras dörrkarmen i ovandel?
Jag antar att det inte går mha karmskruven utan problemet är att karm på bägge sidor inte är inskruvad på samma höjd?
Så jag behöver lossa hela karmen och skruva höja ena sidan?
Dock är karmen i lod. Hur justeras dörrkarmen i ovandel?
Jag antar att det inte går mha karmskruven utan problemet är att karm på bägge sidor inte är inskruvad på samma höjd?
Så jag behöver lossa hela karmen och skruva höja ena sidan?
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Är den i vinkel?D daddywonderland skrev:
Ja är inte överstycket i våg så behöver du lossa sidostycket och antingen kapa eller höja ena sidan så att överstycket blir i våg..D daddywonderland skrev:
Så lossa hela karmen och sedan skruva den lite högre eller räcker det att justera överstycket så det kommer vinkel? (behöver nog lossa karmen i vilket fall men kan då skruva tillbaks den i de befintliga skruvhålen.J Jansson69 skrev:
Överstycket går inte att justera utan det görs med att höja eller sänka sidostyckerna så ja du behöver lossa karmen jag brukar såga av det sidostycket som är för högt för att karmen ska vara tät mot golvet..D daddywonderland skrev:
Okej, så då borrar du nya hål för karmskruven i väggregeln iom att du höjer eller sänker ett sidostycke?J Jansson69 skrev:
Jag är nog inte helt med på hur man justerar sidostycket. Jag tänke att man tar loss det och sedan höjer eller sänker det och då följer ju karmskruven med. Då behöver man ju skruva i karmskruven i regeln igen iom att höjden har ändrats? Men det kanske finns lite "spel" så det bara går att trycka upp karmen lite och skruva tillbaks karmskruven i befintligt hål...?J Jansson69 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt sätt så sitter överstycket fastspikat eller skruvat i sidostyckerna och för att få överstycket i våg så behöver du antingen såga av ena sidostycket i botten eller palla upp det som är för lågt, alltså justeringen sker i botten mot golvet inte där uppe som din bild visar..
Ja.D daddywonderland skrev:
Om du sågar av den ena sidan för att få överstycket i våg hamnar ju skruvarna lägre än tidigare.
Kan bli problem om hålen hamnar väldigt nära de gamla.
Edit - kolla för säkerhets skull att du får 90 grader i hörnen.
Det problemet är svårt att undkomma för om man pallar upp den låga sidan så hamnar skruvhålerna också nära de gamla..K Kardan79 skrev:
Så när man har demonterat karmen så slå i träflis med lite lim i dom gamla hålen..
jag justerade ena sidan på dörrkarmen genom att kila in träbit under karmen för att höja den. Skruvade sedan tillbaks karmen i samma hål som karvskruven satt i som tidigare. Det verkar fungerat (skruven gick i lite snett men fungerar).
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen
Hej igen, jag bytte ju kista från ett 2002 till ett…2002 på sensommaren förra året efter tips i denna tråd.
En sak med det här nya är att man inte kan skjuta igen dörren utan att hålla ner handtaget, har för mig man kunde dra igen utan att hålla ner på det gamla.
Inget jätteproblem men det som gör det krångligt är att man måste dra in dörren med lite kraft också för annars går dörren lätt upp av sig själv när regeln inte åker in. Lätt att missa om.
Någon justering jag kan göra?
En sak med det här nya är att man inte kan skjuta igen dörren utan att hålla ner handtaget, har för mig man kunde dra igen utan att hålla ner på det gamla.
Inget jätteproblem men det som gör det krångligt är att man måste dra in dörren med lite kraft också för annars går dörren lätt upp av sig själv när regeln inte åker in. Lätt att missa om.
Någon justering jag kan göra?