Hej!
Någon som vet hur jag kan justera dörren i sidled? Har ett idlock 150 lås som inte känner av att dörren stängs då avståndet mellan dörr och karm verkar ha blivit för stort.

• Gångjärn på dörrkarm med glapp; problem med idlock 150 lås som inte registrerar att dörren är stängd korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Hur stor är springan? Det är vanligare att dörrar hänger ner sig och springan blir mindre.

Svårt att ta bild nu när det är mörkt, men det är ca 3mm längst upp, ca 6mm vid låset och ca 8mm längst ner.

S
G gamlaboije skrev:
Svårt att ta bild nu när det är mörkt, men det är ca 3mm längst upp, ca 6mm vid låset och ca 8mm längst ner.
Skulle skruva ut nedre karmskruven på gångjärnssidan. Om det inte hjälper knäcka nedre gångjärnet.

Men ta en bild utifrån med dörren stängd när det är ljust så kan man se bättre.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Okej, jag återkommer imorgon. Tack för svar!

S sinuslinus skrev:
Skulle skruva ut nedre karmskruven på gångjärnssidan. Om det inte hjälper knäcka nedre gångjärnet.

Men ta en bild utifrån med dörren stängd när det är ljust så kan man se bättre.
Så här ser det ut, är det okej bilder?

• Ljusblå ytterdörr med arkitektoniska detaljer, sidofönster och omgivande växter.
    Skapa konto
  • Grå ytterdörr med glasruta upptill och sidoljusfönster, matta framför dörren.
    Skapa konto
Det finns olika metoder för att uppnå funktion, justera karmen, knäcka gångjärn eller underläggsskylt till slutblecket.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Ser inte så illa ut. Det behövs nog inte mycket justering för att få mindre springa vid låset.

Hur går jag enklast till väga då? Aldrig gjort tidigare.

1 123abc skrev:
Det finns olika metoder för att uppnå funktion, justera karmen, knäcka gångjärn eller underläggsskylt till slutblecket.
Hur gör jag det enklast? Har aldrig gjort något utav det tidigare.

S
För att justera karmskruv så behöver du en karmskruvsnyckel och 10 mm fast nyckel.

För att knäcka gångjärnet nere så behöver du en gångjärnsriktare.

Köp båda för det är ändå bra att ha som husägare.

G gamlaboije skrev:
Hur gör jag det enklast? Har aldrig gjort något utav det tidigare.
Det enklaste är underlägg under slutblecket så slutblecket kommer närmare låshuset, det fungerar bra om springan inte är för stor.
Det finns underlägg i flera tjocklekar så det kan löna sig att kontrollerar hur mycket du behöver minska avståndet mellan slutbleck och låshus.

När det gäller att justera karmen så skiljer det hur lätt det är.
Är karmen skruvad eller spikad?
Är det justerbara karmskuv/hylsor eller är karmen kilad?
Är fodret spikat i både karm och fasad? då kan de behövas lossas i karm eller fasad för att kunna justera.
Även salningar kan orsaka bekymmer för att justera en karm.
I bästa fall räcker det med en karmnyckel och helst ett längre vattenpass.

Att knäcka gångjärn görs lätt med en gångjärnsriktare av rätt storlek men i bilden ser det ut som om foder sitter lite för nära för att komma åt med en gångjärnsriktare.
Då kan man lossa de gångjärnshalvor som ska riktas och sätta fast dom i ett skruvstycke och rikta men det kan vara lite svårt att få det bra om som ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.