Hej,

Har en ytterdörr från Swedoor som verkar hängt ner sig lite. Dörren tar emot karmen när jag försöker stänga den och man måste "tackla" till den för att få den helt stängd. Ni ser märken på tredje bilden där den tar emot. Glipan upptil är större än nertill på karmen vid gångjärnen. Se bild 1 och 2.

Hur ska jag justera detta? Är det med justerskruvarna (markerat med rött och grönt på ena bilden), efter att ha lossat lite på övriga skruvar? Åt vilket håll ska jag i sådana fall justera?

Skruvarna uppe och nere på gångjärnet är väl bara för att justera i höjdled, så det är ju inte vad jag vill.

• Närbild på gångjärn på ytterdörr från Swedoor, där dörrens nedre del verkar ta emot mot karmen på grund av glapp och justering behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gångjärnet på en ytterdörr som verkar ha en ojämn glipa upptill, vilket orsakar att dörren tar emot karmen.
    Skapa konto
  • Ytterdörr och dörrkarm med märken där dörren tar emot; justeringsfråga relaterad till gångjärn.
    Skapa konto
  • Närbild av Swedoor-gångjärn med skruvar markerade i rött och grönt för justering, på en vit dörrkarm.
    Skapa konto
M mossmasaker skrev:
Hur ska jag justera detta? Är det med justerskruvarna (markerat med rött och grönt på ena bilden), efter att ha lossat lite på övriga skruvar? Åt vilket håll ska jag i sådana fall justera?
motsols om du vill minska mellanrummet

Båda skruvarna?

M mossmasaker skrev:
Båda skruvarna?
Ja

T tergo skrev:
Ja
Det går tyvärr inte att skruva mer motsols. Vad är mina alternativ då? Justera karmskruvarna? Kan man använda gångjärnsriktare med denna tyo av dörrar eller pajar jag något då?

M mossmasaker skrev:
Kan man använda gångjärnsriktare
Ja man knäcker övre delen av gångjärnet mot dörren

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.