Byggahus.se

Justera pannor vid nock

  1. J
    Medlem · 54 inlägg

    Jesper Ronn

    Medlem
    ”Lade om” taket själv på min 80-talsvilla genom att bara skifta pannor till nya. Uppmärksammade när jag lade nocken att nockpannorna till stora delar, men inte helt, döljer spikhålen på översta pannraderna. Det är alltså någon typ av ojämnhet kanske till följd av sättningar mm. Jag sköt problemet framför mig genom att se till att dra ner nockbandet lite så att spikhålen doldes. Nu har 10 år gått och spikarna har skjutit någon cm och tittar fram på något enstaka ställe. Behöver mao ordna detta. Taket är högt men jag når precis till nock med skylift. Hur gör man enklast? Ett enkelt alternativ är att köpa skruv med gummipackning och nytt nockband. Skulle dock vara mer tillfredställande att lösa problemet. Jag har mån att dra upp pannraden närmast nock. Är det en vettig lösning att försöka höja läkten genom att spika på en list på några mm på varje sida för att på så vis dra upp raden?

    Förslag mottages tacksamt
     
  2. J
    Medlem · 54 inlägg

    Jesper Ronn

    Medlem
    Så här ser taket ut. Översta pannraden under nick täcks inte tillräckligt av nockpanna för att dölja samtliga spikhål. Däremot överlappar 1:a raden den 2:a ordentligt. Hur hade ni gjort?
     
  3. simpa96
    Medlem · 69 inlägg

    simpa96

    Medlem
    Hade sågat övre pannraden och flyttat upp mot nock, borrat nya hål som täcks av nockpannorna. Eller helt enkelt göra som du sa och köpa skruv med gummipackning,
     
    • Laddar…
  4. J
    Medlem · 54 inlägg

    Jesper Ronn

    Medlem
    Varför såga av övre pannraden? Förstår inte vilken funktion det fyller. Estetisk? Är det ett bättre alternativ att skruva en kluven läkt på typ 1 cm eller 1,5 om det går ovanpå den översta befintliga och på så vis dra upp hela översta pannraden in under nock?

    Det spelar ingen till för mig om raderna blir identiskt överlappande (symmetriska) om kapningen fyller det syftet för de har de aldrig varit. Alla är rader överlappar 8 cm utan den översta som överlappar den näst översta med 16 så det märks ingen skillnad om jag drar upp den 1 cm eller egentligen så mycket det går.


     
  5. simpa96
    Medlem · 69 inlägg

    simpa96

    Medlem
    Jaha trodde du ville få dom lika, annars är det ju bara att läkta på så gott de går, vanligtvis sätter vi översta läkten ca 2-3 cm från nockbräda.
     
  6. J
    Medlem · 54 inlägg

    Jesper Ronn

    Medlem
    Ah. Tack för klargörandet. Tror snarare den översta läktrades sitter 3-4 cm ifrån nockbrädan och det är 45 graders lutning så jag bedömer att jag borde kunna läkta på med ytterligare någon cm i vart fall och försöka dra upp raden.

    Har en fönsterkupa mitt på huset där det skulle vara lämpligt att bryta nockraden och göra ett test hur mycket det går att läkta på så att planen är klar när man hyr maskin (lift). Dock är det ju så att nockpannorna som är skruvade låser varandra. Finns det något knep eller är det att sätta hammaren i en panna som gäller? (har ett par i reserv)



     
  7. Bästa svaret

    simpa96
    Medlem · 69 inlägg

    simpa96

    Medlem
    Ja är det såpass lutning kan man gå ännu tightare.
    Plocka första pannan under vindskiveplåten och sedan jobba dig bakåt är mitt tips. Gör en markering på varje panna så är det enkelt att lägga dom i rätt avstånd när du skruvar tillbaka.
     
    • Laddar…
  8. J
    Medlem · 54 inlägg

    Jesper Ronn

    Medlem
    Tack för input! Är helt med dig. Upptäckte faktiskt denna grejen i veckan då jag stod i liftkorg och monterade nya vindskivebeslag så jag har lämnat första nockpannan unders plåten på ena gaveln oskruvad. Jag kommer jobba bakåt såsom du säger när jag gör själva jobbet. Vad jag menade var att jag skulle vilja förbereda mig så jag har allt på plats när jag hyr lift (typ såga upp läktmaterial etc) så att det bara är att montera när jag väl hyr skyliften och inte stöter på något jag inte räknat med. Och det är inget alternativ att ta mig upp till vindskivebeslaget utan lift för att prova/kolla då det är högt o jävligt. Däremot funderar jag som sagt på att ta takstegen upp till ett 3-4 m lågsluttande tak-parti ovan ett fönsterparti. Där skulle jag kunna stå ledigt och nå nock - smacka en nockpanna om jag inte får bort den på annat sött för att därefter ta bort 3-4 st nockpannor och vanliga pannor, mäta ut och pröva hur mycket jag kan läkta på. Sen lägga tillbaka en oskruvad ersättnings-nock-panna och förbereda upp prylarna jag behöver några dagar senare då jag kommer med lift. Det var mer så jag tänkte.


     
  9. J
    Medlem · 54 inlägg

    Jesper Ronn

    Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    D35B4FFD-03FC-4543-94B1-26BC18C65877.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    902C236A-8D39-4FB9-BB23-59947A5F267D.jpeg


    Var uppe på taket nu och kollade hur högt mot nock det är läktat och vad man kan göra för att eliminera problemet att spikhålen i översta raden inte täcks av nockpannan. Följande visade sig vara fallet:

    1. Taket är av sk. Lätt-takkonstruktionstyp. Läkt är 45x45.

    2. Det är sånär läktat till nockplanka. Någon halv cm tillgodo. Nockplanka är standard. 34.

    3. Trots läkning till nock döljs inte spik/skruvhålen.

    4. Vid test visade det sig att det är möjligt att läkta på med ytterligare cirka 21 mm (klöv en panel och testade). För att undvika att klyvbiten 21x45 tar i nockplanka i topp får den gersågas lite i kanten alternativt klyvas på bredd någon cm. Det senare är kanske ett bättre alternativ för att bibehålla luftning?


    Slutsats. Jävligt märklig konstruktion. Måste ha varit pannor med icke genomgående hål i original (minns inte) för jag kunde inte se att läkt slagit sig eller liknande.

    Bifogar bilder.
     
  10. J
    Medlem · 54 inlägg

    Jesper Ronn

    Medlem
    Vad säger du simpa96 som har koll. Läkta på en bit som klyvs ner så att den är typ 21x35 med liten luftning i bakkant mot nockplanka?
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.