Den karmnyckeln blir utmärkt, änden med spåret/ringen används för att justera hylsan, andra änden används för att skruva i/ur skruv+hylsan.

När man skruvar hylsan medsols åker karmen mot dörrbladet, när man skruvar hylsan motsols åker karmen mot väggen.

Fyrkantsdelen används för att öppna dörren om trycke saknas, änden på fyrkantsdelen används för att låsa/låsa upp om låsvred/cylinder saknas.

Demmpa Demmpa skrev:
Den karmnyckeln blir utmärkt, änden med spåret/ringen används för att justera hylsan, andra änden används för att skruva i/ur skruv+hylsan.

När man skruvar hylsan medsols åker karmen mot dörrbladet, när man skruvar hylsan motsols åker karmen mot väggen.

Fyrkantsdelen används för att öppna dörren om trycke saknas, änden på fyrkantsdelen används för att låsa/låsa upp om låsvred/cylinder saknas.
Okej idag köpte jag en T-nyckel för att försöka rikta dörren.

Testade lite snabbt nu och det blev något bättre men den är alltjämt trög. Just nu tar den i på markerade områden i bilden när jag drar en tunn kartongbit längs springorna. Vilka karmskruvar bör jag börja med för att åtgärda detta?

Som jag förstod det bör ”glipan” mellan dörr och karm bli mindre om jag skruvar motsols med den ”stora öppningen” i T-nyckeln dvs nedersta högra karmskruven bör dras åt för att det inte ska ta i under nedre gångjärnet.

Dock tar ju dörren i övre delen av karmen oavsett. Där finns ju inga karmskruvar och vad jag kan se är det i våg. Och då bör det ju vara dörren som hänger snett och bör åtgärdas? Hur går jag vidare?
IMG_6739.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedersta karmskruven på gångjärnssidan ska skruvas motsols så att karmen går mot väggen.
Näst översta karmskruven på gångjärnssidan ska skruvas lite motsols så att karmen går mot väggen.

Demmpa Demmpa skrev:
Nedersta karmskruven på gångjärnssidan ska skruvas motsols så att karmen går mot väggen.
Näst översta karmskruven på gångjärnssidan ska skruvas lite motsols så att karmen går mot väggen.
Jag tycker att jag gjort det men vettetusan om det blir nån skillnad. Det största problemet är att dörren tar i övre vänstra hörnet på karmen. Den går att stänga men det är friktion.

Om du lyfter fodret så kan det vara möjligt att slå in en kil under det främre karmstycket så det kommer upp lite i höjd.
När du kontrollerar att en karm är i våg och lod så ska du vara noga, inget det duger det är nästan bra.
Du bör kryssmäta så du ser om det är bra eller inte, ta 2st läkt bitar, skaft eller vad du har tillgång till sedan skjuter du ut dom i hörnen diagonalt och drar ett vinkelrät streck över dom där de möts sedan kollar du nästa diagonal och då ser du hur stor skillnad det är mellan strecken.

Har du provat sänka dörren med hjälp av skruvarna i botten på gångjärnen?
Lossa dom lite så sjunker dörren

Matti_75 Matti_75 skrev:
Har du provat sänka dörren med hjälp av skruvarna i botten på gångjärnen?
Lossa dom lite så sjunker dörren
När jag tittar på bilderna i första inlägget så ser det ut som att dörrbladet är så långt ner som möjligt,
Screenshot_20260806_200052_Byggahus.jpg

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.