Hej! Jag kom över ett fynd, en W57. Förra ägaren använde i princip bara fräsen så jag fick dessutom med ett matarverk och flera fräsar. spännande men läskigt 👍 (hoppas man får ha kvar den tummen)
Problem 1 - såg lite sned
Jag vill såklart använda de andra funktionerna också och har nu provsågat. Tyvärr är sågklingan inte parallell mot anhåll/spår, det blir tajtare ju längre man pressar in stycket, så det blir ju dåligt.
Se bilder nedan, anhållet är parallellt med spåret. När jag mäter mellan spår och klinga så är det dock nästan en hel millimeter kortare i bakre ändan av klingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Någon som har tips på hur man korrigerar detta fel? Är det att lossa bultarna för hela såg-aggregatet som gäller? Hur kan detta fel ha uppstått, det måste ha varit en rejäl kraft? En sak som tyder på att klingan har flyttat sig är att den går emot ”trä-iläggsbrickan” lite. Den är liksom inte mitt i spåret på den träbrickan längre.
Provlem 2 - klyvkniv linjerar ej med klinga
Klyvkniven är tyvärr mer åt vänster än klingan, se sista bilden.Hur justerar man detta? Det ser ut som att klyvkniven sitter i en plåt som sitter fast i sågaggregatet, möjligtvis att man med lite våld kan böja tillbaka den plåten?
Logga in
Skapa konto