1 859 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Justera in spikpistol från Jula
Min spikspistol havererade så jag köpte en ny från Jula, den här. Problemet är att den skjuter dubbelspik lite för ofta. Misstänker att det är några här som har den modellen, så jag undrar om någon har kommit på om det går att justera in den på något vis så att den inte skjuter dubbelskott?
Den enda justeringen jag hittar är för islagsdjupet, och sedan så har jag laborerat lite med trycket på kompressorn, men det har inte hjälpt så mycket.
Någon som har testat motsvarande från Biltema annars? Det ser ju ut att vara en annan modell i alla fall, den kanske är bättre?
Eller någon som har tips på en prisvärd pistol att spika panel med?
Den enda justeringen jag hittar är för islagsdjupet, och sedan så har jag laborerat lite med trycket på kompressorn, men det har inte hjälpt så mycket.
Någon som har testat motsvarande från Biltema annars? Det ser ju ut att vara en annan modell i alla fall, den kanske är bättre?
En begagnad Senco är prisvärd och väldigt pålitlig. Jag har spikat panel med en Clas Ohlson och vad jag minns sköt den inte dubbelt ofta. Men det var 20 år sedan så troligen inte samma modell som nu säljs.
tittar man på recision av tidigar köpare är det ett vanligt bekymmer med dubblespikningjoakim_j skrev:
Min spikspistol havererade så jag köpte en ny från Jula, den här. Problemet är att den skjuter dubbelspik lite för ofta. Misstänker att det är några här som har den modellen, så jag undrar om någon har kommit på om det går att justera in den på något vis så att den inte skjuter dubbelskott?
Men som sagt.. köp en hitachi/senco begagnad
För dom som har omställare för enkel och serie "brukar" inte dubbleskjut på enkel läge.. har jag märkt med min hitachi
Jag har den från Jula. Jag har testat all slags spik, billig som dyra kvalitetsmärken. Dubbelskott med samtliga. Enda sättet att undvika dubbelskott är att trycka pistolen hårt mot ämnet och trycka av bestämt.
Att försöka snabbskjuta eller att man är lite för lätt på handen resulterar nästan alltid i dubbel-, eller Till och med trippelskott.
Jämfört med en Senco jag lånade som var väldigt exakt och enkel att använda, är det som dag och natt. Nu kostade Sencon tre eller fyra gånger så mycket. Så för mig som inte använder pistolen så ofta längre är det inte värt pengarna. Men skulle jag ha alla byggen framför mig och veta det jag vet nu hade jag lagt pengarna på en bättre pistol.
Att försöka snabbskjuta eller att man är lite för lätt på handen resulterar nästan alltid i dubbel-, eller Till och med trippelskott.
Jämfört med en Senco jag lånade som var väldigt exakt och enkel att använda, är det som dag och natt. Nu kostade Sencon tre eller fyra gånger så mycket. Så för mig som inte använder pistolen så ofta längre är det inte värt pengarna. Men skulle jag ha alla byggen framför mig och veta det jag vet nu hade jag lagt pengarna på en bättre pistol.
Läste också det, men min erfarenhet är lite tvärtom. Om man ät lite mjuk i handleden och liksom låter den "studsa tillbaka" lite så blir det inte dubbelskott mer än var 20-30 spik. Men det är fortfarande för mycket för att spika panel tycker jag. Råspont duger den väl till.M Myckling skrev:
Intressant. Jag hade som sagt lite motsatt erfarenhet, men jag har bara spikat några kvadrat råspont med den. Men jag kanske får investera i något bättre då.Bart skrev:
Jag har den från Jula. Jag har testat all slags spik, billig som dyra kvalitetsmärken. Dubbelskott med samtliga. Enda sättet att undvika dubbelskott är att trycka pistolen hårt mot ämnet och trycka av bestämt.
Titta på vad som finns begagnat. Och kolla inte bara på stomspikpistoler som tar 50-90 mm om det bara är fasad du ska spika.joakim_j skrev:
Nästa gång jag sätter fasad kommer jag använda en med rullmagasin som tar upp till 65 mm. Lite mindre pistol och bekvämt med ett par hundra spik i magasinet.
Klicka här för att svara