Hur monterar man och vilka tillbehör finns det för att justera manuell markis från insidan av huset?

Köpt markiser som ska passa sommarhuset.

• Markisen med gula och grå ränder ligger ute på en träveranda, omgiven av grönska, redo för montering i sommarhuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markisdelar och tillbehör för montering ligger på en träaltan; randigt markistyg, stänger och verktyg syns.
    Skapa konto
Mats-S
Den här guiden bör funka för din del, välj den delen där dragbandet går till insida hus.
https://www.billymarkiser.se/montering/fonstermarkis/

I ditt fall skulle jag montera kasetten först, därefter dragarmarna så att dom matchar höjden på kasetten.

• Gilla
Cefalon och 1 till
  • Laddar…
Ett hett tips är att borra 16 mm hål i väggen och knacka i ett VP-rör (elrör) som foder för hålet. Dels löper bandet lättare genom väggen och dels slipper man en stor öppningdär bandet går in i ytterfasaden.

• Gilla
LBLR och 2 till
  • Laddar…
Och rörhålet borras så klart med lutning nedåt utåt så att eventuellt vatten inte rinner inåt.

• Gilla
Cefalon och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Den här guiden bör funka för din del, välj den delen där dragbandet går till insida hus.
[länk]

I ditt fall skulle jag montera kasetten först, därefter dragarmarna så att dom matchar höjden på kasetten.
Tack alla! Utmaningen är väl plåtfasaden men det blir väl att plocka ner plåt där markiserna ska monteras och förstärka med en passande träbit där markisen ska sitta.

• Gul plåtfasad på hus med två fönster, stege intill husväggen och grön gräsmatta framför. Förberedelse för markismontering.
    Skapa konto
  • Gilla
Cefalon
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Se där, vi har samma plåt på vår kåk.
Det är i så fall aluminium, otroligt smidigt och i princip underhållsfritt, men väldigt lätt att knöla till. Var försiktig. Jag skulle fundera lite innan jag ”klämmer fast” en markis för hårt. Den går vad jag vet inte att köpa längre.
[länk]
Ojoj häftigt 🤗 Ska kolla länken

Cefalon Cefalon skrev:
Ojoj häftigt 🤗 Ska kolla länken
Kan du visa bilder på ditt hus?

• Gult hus med vertikal panel och vita fönster, med en del av fasaden borttagen bredvid ett fönster.
    Skapa konto
  • Gult tvåvåningshus med bruna detaljer, svart hängränna, vita fönster. Grå mulen himmel och träd i bakgrunden. Bilen parkerad bredvid.
    Skapa konto
  • Gul byggnad med träveranda, cyklar och diverse verktyg och material på gräsmattan.
    Skapa konto
  • Gult hus med skog i bakgrunden och en spade lutad mot väggen.
    Skapa konto
  • Gult hus med rött tak, uteplats med stolar, omgiven av grönska och träd i solsken.
    Skapa konto
  • Gult hus med rött tak, omgiven av träd och gräsmatta under en blå himmel.
    Skapa konto
Det är inte så spännande, 1,5-plansvilla från -69 där övervåningens fasad har den där aluminiumpanelen i gult.
Hittade en kul bild från när panelen var i ropet, tydligen tillverkad i Västerås.
https://rogerlindqvist.blogg.se/2023/october/lackpanel-1966.html
Reklamaffisch för SM Lackpanel från 1966 med bilder av gul aluminiumpanel och text om färger och egenskaper, tillverkad av Metallverken i Västerås.
Skapa konto

• Gilla
Cefalon
  • Laddar…
Ja, fantastisk kvalitet på den plåten.
Min far klädde vårt hus med sån 1973.
De bruna gavelspetsarna är lite matta, men det gula ser nästan ut som de monterades förra veckan.
På de markiser jag monterat har jag borrat för snöret i fodret, men du har ju inga sådana, så det blir lite knepigare.

pjgb pjgb skrev:
Det är inte så spännande, 1,5-plansvilla från -69 där övervåningens fasad har den där aluminiumpanelen i gult.
Hittade en kul bild från när panelen var i ropet, tydligen tillverkad i Västerås.
[länk]
[bild]
Finns det något 2 handsvärde på plåten om man skulle vilja ersätta med träfasad?

Finns det någon behandling man kan göra för att få en mer glansig yta? Utan har mattats av genom åren.

Mats-S
Cefalon Cefalon skrev:
Utmaningen är väl plåtfasaden men det blir väl att plocka ner plåt där markiserna ska monteras och förstärka med en passande träbit där markisen ska sitta.
Alternativt kan du skruva fast en tryckimpad bräda (gulmålad?) ovanpå alufasaden och sedan fästa markisen i den. Det bör finnas en liggande spikbräda under alufasaden ovan fönstren som du kan fästa den nya "fästbrädan" i. Snedsäga ovansidan på brädan så att vattnet inte stannar där när den blir blöt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.