Hej.

Har en fråga angående hur man går tillväga för att kunna justera en ytterdörr som inte stänger ordentligt.
Det är en gammal dubbel ytterdörr, en pardörr, med tillhörande karm som är återinsatt i ett gammalt hus.
Problemet är att när man stänger ytterdörren så är det för stort avstånd till den andra dörren så låskistan är för långt iväg för att kunna stängas, om ni förstår hur jag menar.
Dvs att själva kolven, eller tryckfallet som det heter, inte når in i slutblecket.
Därav att dörren inte går att stänga eller låsa.
Dörren hänger lite in mot mitten, det skiljer några mm från gångjärnssidan till andra sidan. På gångjärnssidan är det kanske 2mm mellan karm o dörr, mot mitten är det ca 8-10mm.
Tyvärr har jag bara en bild, och den är kanske inte den bästa.
Men kan ändå visa lite.
Om man förstorar upp bilden syns det tydligt att den hänger ned åt vänster.

Gammaldags trädörr med slitna glasrutor och markerade röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så frågan är hur man gör för att räta upp den?
Kan man inte använda en gångjärnsriktare för att räta en dörr i höjdled, eller är det bara i sidled det funkar?
Ett förslag har varit att lägga brickor under under gångjärnen och på det sättet få dörren mer upprätt. En tjockare längs ned, något mindre i mitten och ingen under gångjärnet högst upp.
För mig låter det inte helt rätt.
Det låter lite udda, men är kanske så man gör?

Karmen tror jag är hyfsat rak. Och tror inte att det är något alternativ att börja släppa och rikta den eftersom den sitter där den sitter.

Någon hjälte som vet hur man går tillväga?
Tack.🙏

Beige ytterdörr med glasrutor, markerade med röda linjer vid panelskarv. Bakgrund visar snötäckta grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mats-S
"Knäck" ut det nedersta gångjärnet på höger dörr, då kommer den att närma sig mitten på karmen (skarven mellan dörrarna.
Är det fortfarande för stor springa mellan dörrarna får du jämka ihop dom genom att dra gångjärnen like mycket mot mitten.

Ibland är det för stort motstånd i gångjärnet för att knäcka det på plats (risk då att man bryter sönder karmen), då är det bara att skruva bort det, sätta det i ett skruvstäd och slå till det med en slägga/hammare så att det får korrekt avstånd, kan kräva fler försök ;-)

K knipo skrev:
Ett förslag har varit att lägga brickor under under gångjärnen och på det sättet få dörren mer upprätt. En tjockare längs ned, något mindre i mitten och ingen under gångjärnet högst upp.
För mig låter det inte helt rätt.
Det låter lite udda, men är kanske så man gör?
Nej samma bricka på alla tre

S
Så om jag fattar rätt så är det 8-10 mm springa mellan dörrbladen? Det är väldigt stor springa och lite väl mycket för att knäcka gångjärn. Har du förvarat dörrarna inomhus och precis hängt dit dem? I så fall lär de svälla lite på bredden. Du kan lägga brickor bakom gångjärnen och om du lägger 2mm på varje sida så blir det i alla fall 4 mm. När dörren sväller så kan du plocka bort brickorna.

S
Ska du få jämn springa så får du lägga olika tjocka brickor uppe och nere. Det blir ju ett moment av vikten som gör att det blir mest tryck på de nedre gångjärnet.

Testar med olika brickor bakom gångjärnen nu. Skall se hur det blir. Inte helt enkelt att få det rakt och rätt känns det som. Såg nu att tryckfallet och låsregeln precis tar i nederkanten på låsblecket, så dörren behöver upp lite. Och tanken är väl att med brickornas hjälp försöka få ut/upp nederdelen av dörren så de kommer rätt.
Tack för tips o råd.
Återkommer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.