33 379 läst ·
344 svar
33k läst
344 svar
Just nu: Besked om elprisstödet
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Många affärsidkare som köpt på sig stora lager med pellets som nu får rea ut den då elen inte riktigt blev så dyr som förutspått.C Cox skrev:
På Bauhaus kostar en 16kg säck pellets 89,95kr nu, tidigare 119kr
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om nu ska klaga på missriktade stöd... Så de som eldar med olja De har också fått väldigt höga kostnader...
Men nu pratar vi om elen. Man kan inte rädda hela världen
Det kommer finnas folk som klagar på att man ens betalar ut stödet.
Många klagar på att det är för lite och försent.
Tja, de hade inte behövt betala ut något stöd alls. Så man ska ändå inte klaga för mycket!
Det är ändå pengar man får tillbaka ....
Tja, de hade inte behövt betala ut något stöd alls. Så man ska ändå inte klaga för mycket!
Redigerat:
JAA, du tänker på alla de som har köpt olja till sin oljepanna i 20-30 års tid och nu utbrister "Men va tusan, jag hade ingen aaaaning om att oljan skulle bli allt dyrare och på sikt måste bort!"Bananskalare skrev:
Fast å andra sidan, de som fortfarande eldar med olja har i vinter haft några enstaka dagar då de har fått uppvärmning billigare än de med frånluftsvärmepump.
Jovisst vi har ju ställt till det så illa att det är lönsamt att köra oljekraftverk....(och kolkraft i Tyskland)Mikael_L skrev:
JAA, du tänker på alla de som har köpt olja till sin oljepanna i 20-30 års tid och nu utbrister "Men va tusan, jag hade ingen aaaaning om att oljan skulle bli allt dyrare och på sikt måste bort!"
Fast å andra sidan, de som fortfarande eldar med olja har i vinter haft några enstaka dagar då de har fått uppvärmning billigare än de med frånluftsvärmepump.
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/allt-mer-frekvent-drift-pa-karlshamnsverket/
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Eldnignsoljan är inte så dyr. kostar 11.50+ moms, vilket är ungefär vad spotpriset kommer hamna på i Januari och mindre än hälften av vad de kosta i December.Bananskalare skrev:
Om nu ska klaga på missriktade stöd... Så de som eldar med olja De har också fått väldigt höga kostnader...
Tidningarna och TV ljuger om att oljan är dyr, det är den inte, den är högst normalt pris. De är alla påläggen som gör diesel och bensinen dyr
Var menar du att man kan köpa villaolja för 11,5+m? Jag ser priser på 17000-17700kr ink nu och har inte sett den prisnivån du skriver om på de senaste 2,5åren.M Mattias Svederberg skrev:Eldnignsoljan är inte så dyr. kostar 11.50+ moms, vilket är ungefär vad spotpriset kommer hamna på i Januari och mindre än hälften av vad de kosta i December.
Tidningarna och TV ljuger om att oljan är dyr, det är den inte, den är högst normalt pris. De är alla påläggen som gör diesel och bensinen dyr
Håller med.F fribygg skrev:
https://www.preem.se/foretag/kund-hos-preem/listpriser/listpriser-bulk/
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 067 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 067 inlägg
+MomsM Mattias Svederberg skrev:
Lycka till att nyttja den i villan:
Eldningsolja 5 0,4% S är avsedd för anläggningar med god varmhållningskapacitet
Eldningsolja 5 0,4% S är avsedd för medelstora till stora anläggningar med isolerade cisterner och rörledningar och god varmhållningskapacitet.
Lagring av allt bränsle skall ske i cisterner godkända för lagring. Lagringstemperaturen skall ej understiga 55°C.
Är det tjockolja?Attitudeswe skrev:
+Moms
Eldningsolja 5 0,4% S är avsedd för medelstora till stora anläggningar med isolerade cisterner och rörledningar och god varmhållningskapacitet.
Lagring av allt bränsle skall ske i cisterner godkända för lagring. Lagringstemperaturen skall ej understiga 55°C.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
D Dilato skrev:
Det är väl gasens fel. .. Vi fortsätter att skylla allt på gasenM Mattias Svederberg skrev:Eldnignsoljan är inte så dyr. kostar 11.50+ moms, vilket är ungefär vad spotpriset kommer hamna på i Januari och mindre än hälften av vad de kosta i December.
Ja.F fribygg skrev:
Som tidigare beskrivits ska den ha varmhållning av sisterner, men även cirkulationsledningar.
Förutom ovanstående behöver man även oljebord med tryckförhöjningspumpar, enkelt rengörbara filter, ytterligare oljeförvärmning mm.
Vanligen förvärms oljan till mellan 100-120 grC innan den pumpas sista steget in till brännaren, för att den ska få rätt viskositet och öht bli brännbar. På många dylika anläggningar har man antingen stora lansbrännare med ångatomisering eller pressluftbrännare.
Mvh
Skulle förmodligen gå elda i alloljebrännare, om man verkligen skulle önska det.Attitudeswe skrev:
+Moms
Mvh
Så bra att du skriver i väldigt stort typsnitt, toppen av dig!!!!!Stickan56 skrev:
Till mitt försvar får jag säga att jag inte tittade på när inlägget jag svarade på blev postat. Det kommer emellanåt fram lite väl gamla trådar som förslag.
Jag tar inte bort inlägget hursomhelst, det kanske kan hjälpa någon med dylika funderingar.
Mvh
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur upplever ni byggbranschen just nu...?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bromsjustering, lagret pajjade, nu får jag inte loss lagerbanan!
Bilar & andra fordon -
El spotpriset galet just nu. Varför?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Just nu: Riksbanken sänker styrräntan för att stärka ekonomin
Artikelkommentarer -
Gnuggat för hårt på ljust golv?
Golv