M Mattias Svederberg skrev:
Gasen kostar 12-15 öre att producera, så att sälja den för 100öre borde inte vara något problem.
Finns det någon som betalar bättre så väljer man den kunden.
 
P paralun skrev:
Jo det är en klart bra fråga och det var då 2014.... men Energiewende skulle till varje pris genomföras.
Men Angela Merkel försvarar fortfarande det här usla beslutet.
[länk]
Vet att det var ett arfika/arabisk land som nämndes istället för ryssgasen men kommer inte ihåg vilket.
 
V växelventil skrev:
Vet att det var ett arfika/arabisk land som nämndes istället för ryssgasen men kommer inte ihåg vilket.
Jo de har avtalat att köpa gasen från Quatar samt då från Conoco,Usa.
Men det blev skandal direkt, "Quatargate" med mutor.
Artikeln från idag och man ifrågasätter alltmer inom Tyskland vad man håller på med!?
https://www.politico.eu/article/qat...investment-qatargate-scandal-doha-al-thawadi/
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon som betalar bättre så väljer man den kunden.
Men gasen som kommer i ledningar från Norge, Ryssland, genom Algeriet och Tunisien till Europa kan inte välja någon annan destination.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men gasen som kommer i ledningar från Norge, Ryssland, genom Algeriet och Tunisien till Europa kan inte välja någon annan destination.
Om man inte bygger ny infrastruktur för att transportera med exempelvis fartyg. Eller ny infrastruktur i form av nya rör.
 
V växelventil skrev:
Vet att det var ett arfika/arabisk land som nämndes istället för ryssgasen men kommer inte ihåg vilket.
iu
Ledningarna kommer från halva Afrika. Där från Algeriet så fortsätter ledningarna ner hela vägen till Nigeria.

Ledningen i Turkiet fortsätter med hela vägen till Syrien och Azerbajdzjan även om de inte syns på kartan här
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon som betalar bättre så väljer man den kunden.
Därför man har reglering i vissa marknader för att hindra oligopol att använda ocker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
Z Zorn skrev:
Bidrag! Jippii.
Återbetalning för oskäligt pris, återbetalning av moms som staten har fått in mångdubbelt mot normalt elpris. EU har inget med vår moms, att göra.
 
Vilket tjat det är om dessa elpriser, det finns även andra sätt att värma upp sitt hus.
Det nämns tex inget om pellets som ökat mer är 100 % i kostnad, det lönar snart sig att enbart värma upp huset med el i stället för pellets, nu när det kommer bidrag för elen hur tänker detta bidrags samhälle ?
 
C Cox skrev:
Vilket tjat det är om dessa elpriser, det finns även andra sätt att värma upp sitt hus.
Det nämns tex inget om pellets som ökat mer är 100 % i kostnad, det lönar snart sig att enbart värma upp huset med el i stället för pellets, nu när det kommer bidrag för elen hur tänker detta bidrags samhälle ?
Orsaken att Pelets har gått uppså mycket i pris beror på att skogsrester är en gemensam resurs för både pelets och biokraftverk . Biokraftverken producerar oftast fjärvärme men som kraftverk deras huvudsaklig inkomst är el.

Eftersom elen har gått upp i pris har de blivit mindre priskänsliga för dyra skogsresten, vilket gjort att de budat upp den marknaden signifikant, vilket naturligtvis även påverkat priset på pellets.

Allt hänger ihop.

De enda sättet att "slå marknaden" på är att flexa mellan de som är billigast just för ögonblicket.
 
Attitudeswe
M Mattias Svederberg skrev:
Orsaken att Pelets har gått uppså mycket i pris beror på att skogsrester är en gemensam resurs för både pelets och biokraftverk . Biokraftverken producerar oftast fjärvärme men som kraftverk deras huvudsaklig inkomst är el.

Eftersom elen har gått upp i pris har de blivit mindre priskänsliga för dyra skogsresten, vilket gjort att de budat upp den marknaden signifikant, vilket naturligtvis även påverkat priset på pellets.

Allt hänger ihop.

De enda sättet att "slå marknaden" på är att flexa mellan de som är billigast just för ögonblicket.
Och veta hur staten skall störa marknaden retroaktivt då ;)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Och veta hur staten skall störa marknaden retroaktivt då ;)
ja de är ju som de är,,. de är politik... personligen skulle jag vilja sett en annan lösning.. å andra sidan, personligen skulle jag vilja se att vi aldrig kom hit ens
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
ja de är ju som de är,,. de är politik... personligen skulle jag vilja sett en annan lösning.. å andra sidan, personligen skulle jag vilja se att vi aldrig kom hit ens
Jo det där känner jag till, sakfrågan från min del är att det bara fokuseras på elpriser och inget annat. Pellets eldare drabbas även av dessa orimliga kostnader samt dom som är bindande till tex fjärrvärme. Men inte ett ord om detta från våra kära tomtar till politiker. Sätt ett pristak på skiten och sluta med bidrag.
 
Priset på pellets handlar om tillgång och efterfrågan. Desto mer virke och papper som främställs desto mer flis. Desto bättre betalt för skogen desto mer träd som bara duger till pappersmassa och pellets. Sen handlar det om att man kan ta ut mer eftersom folk betalar. Det finns så många bra ursäkter.
För att höja priset.

Men jag kan förstå att man bara siktar in sig på elmarknaden. Det är dessa som drabbas hårdast. Där är det inte konstigt med en ökning på 150-200% på ett bundet avtal. Alla behöver el, så alla kan få ersättning. Men när man betalar ut pengar som nu är det alltid någon som hamnar utanför. Det är svårt att vara perfekt. Dock tycker jag att man borde sänka elskatten men X% Det är mer rättvist på något sätt
 
Bara kolla vad det skulle kosta att värma huset med.

15.000 kWh behov.

15000 kWh direktverkande el.
5000 kWh med värmepump med snitt 3 cop

3750 kg pellets vid nettoeffekt 4 kWh per kg efter förluster. Kostar ca 23.000 kr nu.

Betalar man i snitt 350 öre över hela året med dyr elhandel, framledning och skatt kostar direktverkande 52500kr och för värmepumpen blir det 17500kr.

Rimlig prissättning på pellets. Hade den kostat 40kr säcken som innan så skulle man elda pellets för under 10.000kr för sin förbrukning.

Pelletsen kommer nog alltid vara snäppet dyrare än att köra värmepump i snitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.