Det låter som att jag behöver köpa en maskin. Jag ska ändå dra i 200 skruv med den. Tyvärr behöver jag den redan på tisdag så jag hinner inte skicka efter en online.
Vilken maskin skulle ni rekommendera i 1.500 kr klassen? Helst en som går att köpa på Bauhaus eller i någon butik i Bromma området.
Gärna en med strömkabel då dem är starkare än de batteridrivna.
Vilken maskin skulle ni rekommendera i 1.500 kr klassen? Helst en som går att köpa på Bauhaus eller i någon butik i Bromma området.
Gärna en med strömkabel då dem är starkare än de batteridrivna.
Redigerat:
Det låter som att jag behöver köpa en maskin. Jag ska ändå dra i 200 skruv med den. Tyvärr behöver jag den redan på tisdag så jag hinner inte skicka efter en online.
Gärna en med strömkabel då dem är starkare än de batteridrivna. Samt ingen som behöver 7 sek på sig för att dra i skruven.
Gärna en med strömkabel då dem är starkare än de batteridrivna. Samt ingen som behöver 7 sek på sig för att dra i skruven.
Vill du komma billigt undan så kan en elknackare vara något.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Mutterdragare/Hjulmutterdragare-2000022920/
Vill du handla lite långsiktigt så ska du leta efter en batteridriven som passar din befintliga skruvdragare.
Jag rekommenderar inte att du köper en vanlig borrmaskin och kör med, vridmomentet är handledsknäckande. Det är stor skaderisk eftersom det inte finns momentspärr på de flesta (billiga) modellerna, och momentet är kraftigare än vad en person orkar hålla mot.
Att förborra ett 6 el 8mm hål och köra med spärrskaft går förvånadsvärt snabbt, underskatta inte det som lösning.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Mutterdragare/Hjulmutterdragare-2000022920/
Vill du handla lite långsiktigt så ska du leta efter en batteridriven som passar din befintliga skruvdragare.
Jag rekommenderar inte att du köper en vanlig borrmaskin och kör med, vridmomentet är handledsknäckande. Det är stor skaderisk eftersom det inte finns momentspärr på de flesta (billiga) modellerna, och momentet är kraftigare än vad en person orkar hålla mot.
Att förborra ett 6 el 8mm hål och köra med spärrskaft går förvånadsvärt snabbt, underskatta inte det som lösning.
Jag är ganska säker på att det du söker inte finns att köpa, absolut inte för 1500.Anna1984 skrev:Det låter som att jag behöver köpa en maskin. Jag ska ändå dra i 200 skruv med den. Tyvärr behöver jag den redan på tisdag så jag hinner inte skicka efter en online.
Snickare använder slagskruvdragare eller en väldigt stark vanlig skruvdragare för att dra i grova skruv.
7 sek är relativt snabbt tycker jag, en starkare nätansluten maskin tex. en borrhammare som inte är tänkt för att dra i skruv kan möjligtvis dra i skruven något snabbare, men tyngden på maskinen och skaderisken om maskinen får för sig att rotera är inte värt det tycker jag.
Stor risk att dra av skruven när den bottnar är det också.
Jag provade med min 14.4V Hitachi slagskruvdragare som väger 1.6kg och den drar in en 10x50 fransk
utan förborrning på 5 sec, jetting borde gå snabbare.
Förborra så kan du köra med din dragare och får ett på alla sätt bra förband och resultat. Eller kör med mutterdragaren den är säkert lika snabb som en liten slagdragare som mest för oväsen om det ska dras lite tyngre. Kanske kombi förborra med batterimaskinen och dra med mutterdragaren så den inte behöver gå i knack så länge,
Hitachin i videon är en 10,8V maskin som drar 95Nm, plågsamt långsam om manAnna1984 skrev:
jämför med min 14,4V WH14DBDL som klarar 160Nm.
https://www.velltra.se/produkt/slag...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Hornbach i Göteborg säljer samma paket för 1495:-, kanske finns i en butik närmre dig.
Om du redan har 18V batterier så kan du försöka få tag i en "naken" slagskruvdragare som passar
en sådan här tex. http://www.prishammeren.dk/shop/hitachi-18v-wh18dsdl-5335p.html
Inköp av nya verktyg skall man väl egentligen inte ifrågasätta, men... 7 sekunder per skruv och 200 skruvar innebär 23 minuters effektivt skruvande. Det tar ju förmodligen längre tid att åka och köpa en ny maskin!
Säg att du lyckas köpa en maskin för 1500 spänn som drar i skruven på en sekund (vilket är helt osannolikt). Då sparar du 20 minuter. Det motsvarar en timpeng på 4500 riksdaler...
Personligen skulle jag använt det jag har och förborrat även om det hade tagit en timme eller två. Det blir bättre och lär ändå vara en liten del av den totala arbetstiden.
Säg att du lyckas köpa en maskin för 1500 spänn som drar i skruven på en sekund (vilket är helt osannolikt). Då sparar du 20 minuter. Det motsvarar en timpeng på 4500 riksdaler...
Personligen skulle jag använt det jag har och förborrat även om det hade tagit en timme eller två. Det blir bättre och lär ändå vara en liten del av den totala arbetstiden.
Eller förborra, vad kan det ta? 20 sek längre per hål högt räknat. Det blir aldrig mer än en timmes mertid än en snabb skruvdragare. Har du inte behov av en fetare maskin så kör på det du har.bygga_bo skrev:Inköp av nya verktyg skall man väl egentligen inte ifrågasätta, men... 7 sekunder per skruv och 200 skruvar innebär 23 minuters effektivt skruvande. Det tar ju förmodligen längre tid att åka och köpa en ny maskin!
Jag tvivlar starkt på att det går snabbare med någon batteridriven knackande maskin än med din tryckluftsmaskin, det enda som kan vara en begränsning där är tillgången på luft. Men jobbar du verkligen så snabbt att kompressorn inte hinner med?