20 268 läst ·
36 svar
20k läst
36 svar
Julas Spikpistol Rapid EN50?
Intressant, trodde inte det fanns regler för detta för innertak?verktygsgurun skrev:
Får ta en koll, har ju öppet köp.
/Dea
Nope!mounte skrev:
Detta har diskuterats och pratats om massor här på forumet innan.
16 gauge är 1,588mm och 18 gauge är 1,207mm.
Se här http://sizes.com/tools/nails_wire_gauge.htm
Om man försöker dra ut en list eller motsvarande som har spikats med 50 mm 18g-dyckert, sitter nästan alltid dyckerten kvar i underlaget, och spikskallen har gjort ett hål genom listen. Det är alltså inte diametern på dyckerten i sig som är begränsningen, utan storleken på skallen. Tekniskt/hållfasthetsmässigt sett kan jag inte se något problem med att man, exempelvis, skjuter 4 stift genom panelbrädan på varje regel eller läkt. När jag spikar 12x95 takpanel använder jag 1 st 15g DA-dyckert i varje regel/läkt, utom vid skarvar och start- och slutbräda. Det ser snyggare ut än att perforera taket med 18g-dyckert.
Mitt lilla söndagstest blev inte av pga flera anledningar. Ögoninflammation och så var det Power Meet i helgen. Ingen Västeråsare åker frivilligt till Erikslund där Jula och Bauhaus ligger just under denna helgen.
Var på Jula på lunchen och 50 mm dyckert slut.
Men gick ner i källaren nu och sköt 3 dyckert i en dörrkarm. Då med 40 mm eftersom det var det jag hade.
Ingen av dom 3 åkte hela vägen in utan skallen stack upp mellan 0,3-1 mm eller nått. Testade att slå in en med ett litet dorn och då viker sig spiken och det blir ett fult hål i stället.
Slutsats. KÖP INTE! Lämna tillbaka om ni kan.
Produkten uppfyller inte vad den lovar om den inte ens orkar trycka in 40 mm när den ska klara 50. Tror inte jag gör något fel heller utan håller emot och skjuter.
Ska själv ta mig ett snack med Jula. Antingen får dom ta tillbaka den eller så får dom "laga den" så den orkar trycka in 50 mm som den ska.
Så detta var nog inte ett bra köp!
Och är det som i föregående kommentarer är det kanske ett ännu sämre köp.
Bilden om den kommer med visar skallarna även om det är lite dålig bild.
Var på Jula på lunchen och 50 mm dyckert slut.
Men gick ner i källaren nu och sköt 3 dyckert i en dörrkarm. Då med 40 mm eftersom det var det jag hade.
Ingen av dom 3 åkte hela vägen in utan skallen stack upp mellan 0,3-1 mm eller nått. Testade att slå in en med ett litet dorn och då viker sig spiken och det blir ett fult hål i stället.
Slutsats. KÖP INTE! Lämna tillbaka om ni kan.
Produkten uppfyller inte vad den lovar om den inte ens orkar trycka in 40 mm när den ska klara 50. Tror inte jag gör något fel heller utan håller emot och skjuter.
Ska själv ta mig ett snack med Jula. Antingen får dom ta tillbaka den eller så får dom "laga den" så den orkar trycka in 50 mm som den ska.
Så detta var nog inte ett bra köp!
Och är det som i föregående kommentarer är det kanske ett ännu sämre köp.
Bilden om den kommer med visar skallarna även om det är lite dålig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vet jag inte hur ni andra har gjort men jag åkte iaf till Jula idag och lämnade tillbaka den jag köpte.
Det var inga problem och fick till och med tillbaka pengar för dyckert jag köpte. Hade ju förbrukat en rad men fick lämna tillbaka ändå. Riktigt snyggt gjort av dom.
Testsköt ett par dyckert till på morgonen och insåg att enda sättet att få in dom är att trycka med ena handen hårt och sen skjuta med den andra. Om maskinen kräver två händer så funkar det inte för vad ska jag då hålla listen med.
Får nog bli en kompressor med tillbehör istället.
Synd för jag gillade maskinen!
Det var inga problem och fick till och med tillbaka pengar för dyckert jag köpte. Hade ju förbrukat en rad men fick lämna tillbaka ändå. Riktigt snyggt gjort av dom.
Testsköt ett par dyckert till på morgonen och insåg att enda sättet att få in dom är att trycka med ena handen hårt och sen skjuta med den andra. Om maskinen kräver två händer så funkar det inte för vad ska jag då hålla listen med.
Får nog bli en kompressor med tillbehör istället.
Synd för jag gillade maskinen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden