Jag har kört makita skenor på både Makita och Festool vilket fungerat bra. Har nu köpt en Bosch gkt55 istället men behållt skenorna som skall fungera på Boschen också vad jag fått veta.

Alltså skall enligt Bosch själva både deras FSN skenor kunna användas men även Festool/Makita skenor skall passa.

kinglolle: funkar det att skarva Boschskenan med Makita- oc/eller Festool-dito?

hcb skrev:
Det tror jag dock inte utan antingen eller. Har inte provat utan har 1st Makita 3 meters skena för långa snitt och boschens 1,6 meters (?) till kortare

hcb skrev:
Skarvstyckena ser helt olika ut, så det tror jag inte är möjligt, tyvärr.

kinglolle & FredrikR: tack för informationen. Då blir det till att hålla utkik efter en billig, lång skena av endera fabrikatet.

I övrigt är jag så här långt mycket nöjd med Boschen :)

Han menar skarvning mellan Bosch-skena och Makita/Festool-skena.
Att det går att skarva Festool och Makita är redan bekräftat.

Angående kompatibiliteten mellan festool och makita kan nämnas att makita på sin såg har ett tippskydd för att sågen inte ska ramla när man kör t.ex 45° snitt. Detta kräver ett extraspår, i profilen, på skenan. Detta finns inte på festoolskenor, men klarar man sig utan denna funktion så är dom kompatibla. Tror dock detta gör att innermåttet i profilen (undersidan) är lite annorlunda på makitas skena något som borde kunna påverka kompatibiliteten mellan olika skenor och skentillbehör på ett negativt sätt. Någon som vet hur det ligger till med det?

• Gilla
Vik3n
  • Laddar…
Ja detsamma gäller Festools andra tillbehör såsom FS-PA, FS-RSP m.fl inte går att användas på en Makitaskena. I vissa fall går de att modifiera.

Hur är det med Hilti då? Har för mig att dom ska passa på nåt annat, typ Festool. Alltså deras handklingor har ett styrspår för skena. Om man nu kan tänka sig att besudla sin dyrkade grönrandiga skena med en (ryys) röd såg. Antar att Protool=Festool eller Är det nåt som skiljer där?
Det där med Festool branding, jag såg nån gång på Tradera att det redan finns. Inga barnvagnar än tyvärr, men väl kepsar och annat. Har inte sett det på nån, men jag umgås väl i fel kretsar.

Redigerat:
mattiasp skrev:
Därför att allt Festoolmärkt kostar mycket pengar. Stihls slang kostar mindre pengar, men är sannolikt exakt samma produkt, men med annan färg. De flesta vill betala så lite pengar som möjligt för en produkt.

Är man inte väldigt fel ute med en såg från Festool då? Sen kostar en 1400-skena runt 900kr. Det är ju inte ens dyrt! Kollar man sen vad man får utan att behöva lägga tid på leta eventuella skenor som passar: hög kvalité, rätt utformning och rätt logo (viktigt att logotypen matchar kepsar och bumperstickers).

Just 1400 skenan har flest millimeter per krona men så fort du ska ha längre blir det dyrt. Ju längre desto närmare 1 kr/mm blir det.

• Gilla
JohanLin
  • Laddar…
900:-! Är det på finbutiken för dom som sätter det på firman då eller? Får man en kopp kaffe medan man väntar? Känns ju nästan prisvärt med 600:- från Tysklandet där jag köper mina grejor. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.