P
G gredd skrev:
Nu är ju inte CO2 något skadligt utan något positivt men det är en annan diskussion. CO2-bluffen är en politisk grej för att kunna beskatta EU-medborgare till döds.
Se "Über den Einfluss des atmosfärischen Kohlensäuregehalts auf die Temperatur der Erdoberfläche" av Svante Arrhenius (1896).

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Du säger ju emot hela systemet.
Du kan ha uppfunnit hela kylsystemet. Gasen. Ja även användningsområdet. Men har du inte kylcert så får du inte röra de.
Så kunskap och färdighet spelar ingen roll om du inte betalar för att bli certifierad
Jag kanske är oduglig på att omsätta teori till praktik varför skall jag få få lov att hålla på med det?

A
L LasseMorin skrev:
Ny fantiserar du. Det är många som räknar på vår import. Ska du eller jag googla på det?
Be my guest

A
B Booza skrev:
Rören till innedelen är förfyllda med kylmedium. Utedelen är vacuumsugen. Kopplingen dem emellan görs med en gastät snabbkoppling, då behövs bara att kunna fälla ner att handtag.. det bara susar till någon sekund när gasen går över! Den typen av gastät snabbkoppling används på flygplan som exempel. Installerade själv ett par VP från Jula på detta enkla sätt till vårt hus för några år sedan. Har funkat mycket bra.
Nu har du blandat ihop saker och ting,

G gredd skrev:
Vilket tjafs [...] så dumt så klockorna stannar. Klimatet har ALDRIG varit stabilt men just nu är det ovanligt stabilt. Var glada för det istället för att ge ungarna klimatångest.
För att börja bakifrån är det väl snarast ungarna som ger oss ångest. Jag räknar med att dö senast om 20 år så jag oroar mig inte personligen.

Har det aldrig fallit dig in att undra varför vetenskapsmännen är näst intill fullständigt eniga om att vi har eldat så mycket kol och olja att det faktiskt påverkar klimatet? Några tror att det är ett politikerpåhitt. Tyvärr är det gott om politiker som stretar emot, av hänsyn till dej. Och ännu mer gott om intressenter i olja och kol som berättar för dej vad du ska tycka. Ungefär som när tobaksbolagen köpte läkare för att de skulle röka cigaretter i annonserna på 50-talet.

Generalisera inte om politiker. En del är illvilliga. En del är makthungriga. En del ser det som en födkrok. En del är bara korkade. Men en del gör så gott de kan. Och så finns det den där paradoxen att politiker kan nå framgång genom att sprida politikerförakt.

Okej, nu vet vi båda var vi står. Längre kommer vi nog inte. Ha're bra.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen en eu regel? Jag ser vp säljes både online och butiker här nere inget om nåt krav av intyg

M maria01 skrev:
Är det verkligen en eu regel? Jag ser vp säljes både online och butiker här nere inget om nåt krav av intyg
Svaret är ja. Se inlägg #4 m fl.

electroluxaren skrev:
Jag kanske är oduglig på att omsätta teori till praktik varför skall jag få få lov att hålla på med det?
Varför ska man få byta bromsar på bilen själv?
Varför ska man få köra bil själv?
Varför får man flyga?
Varför ska man få tända eld?
Varför ska man få använda knivar?

Går man dessutom igenom ett genomsnittligt garage med fullt lagliga saker så är jag ganska säker på att man både hittar och kan få till saker som är skadliga för både närmiljön och miljön i övrigt.
Det räcker ju att börja med kyl och frys i köket....
Klart alla är försiktiga med sitt nyinköpta kylskåp men när de ska till tippen så har jag sett många som kastar det på marken.
Vad är det som då hindrar samma person från att koppla loss ledningarna på en lagligt installerad vvp och sen köra till åvc med den?
Med tanke på att jag genom åren sett ett tiotal kyl eller frys kastade i naturen så säger det mig att lagen är verkningslös.
Absolut att det ska informeras och vara olagligt att släppa ut gasen men lagen hindrar mer än den hjälper till att ställa om till bättre nyttjande av energi.

Men vi kommer tyvärr inte längre.

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Svaret är ja. Se inlägg #4 m fl.
Borde det inte vara här med då

A
A Alexn72 skrev:
Varför ska man få byta bromsar på bilen själv?
Varför ska man få köra bil själv?
Varför får man flyga?
Varför ska man få tända eld?
Varför ska man få använda knivar?

Går man dessutom igenom ett genomsnittligt garage med fullt lagliga saker så är jag ganska säker på att man både hittar och kan få till saker som är skadliga för både närmiljön och miljön i övrigt.
Det räcker ju att börja med kyl och frys i köket....
Klart alla är försiktiga med sitt nyinköpta kylskåp men när de ska till tippen så har jag sett många som kastar det på marken.
Vad är det som då hindrar samma person från att koppla loss ledningarna på en lagligt installerad vvp och sen köra till åvc med den?
Med tanke på att jag genom åren sett ett tiotal kyl eller frys kastade i naturen så säger det mig att lagen är verkningslös.
Absolut att det ska informeras och vara olagligt att släppa ut gasen men lagen hindrar mer än den hjälper till att ställa om till bättre nyttjande av energi.

Men vi kommer tyvärr inte längre.
Har du inte själv funderat på svaren så bör du åtminstone undvika att framföra flygplan och bil tillsvidare!

B Bjerrod skrev:
Beställ en VP från Tyskland på ebay.de istället. Då slipper du intyg och kan välja en bättre pump.
[länk]
Nja - vid direkt jämförelse på ett antal olika maskiner aktuella för den svenska marknaden så är priserna i princip desamma i Tyskland - och då kvarstår ju fortfarande utmaningen att få maskinen installerad hemmavid, oaktat tidpunkt härför.
vissa modeller är t.o.m. billgare i Sverige, ex.vis
MITSUBISHI ELECTRIC HERO 2.0 LN50
Eventuella frågor beträffande garanti blir måhända lättare att lösa om maskinen är inköpt på hemmaplan.

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Borde det inte vara här med då
Jo, det finns i ilägg 4 i den här tråden och flera andra har skrivit om det i andra inlägg i den här tråden. Det underlättar om man läser tråden innan man skriver.

electroluxaren skrev:
Har du inte själv funderat på svaren så bör du åtminstone undvika att framföra flygplan och bil tillsvidare!
Har du själv funderat på svaren? Det är tillåtet att köra hur mycket bil man vill och släppa ut tonvis med koldioxid, men man får inte installera en värmepump. Oavsett vem som installerar så har gasen läckt ut efter 5-20 år när pumpen har gjort sitt.

A
S Stefansod68 skrev:
Har du själv funderat på svaren? Det är tillåtet att köra hur mycket bil man vill och släppa ut tonvis med koldioxid, men man får inte installera en värmepump. Oavsett vem som installerar så har gasen läckt ut efter 5-20 år när pumpen har gjort sitt.
Nej du har fel, du får inte köra bil eller framföra flygplan utan cert.

Hej alla
Kidnappar tråden lite och återgår till luftvärmepumpen ifråga.
Har en gammal luftvärmepump i nuläget säkert 10-15 år gammal och den ger inte mycket värme i huset nu när det blir kyligare ute. Huset är 95 kvm med ca 30 kvm golvvärme + källare ca 65 kvm.
funderar på att köpa 2 st av julas modell att ha en på underhållsvärme i källaren och en för komfort värme på ovanvåningen. Vad tror ni om detta ? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köra på mer etablerade märken?

• Gilla
EnTräFura
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.