P
A Andreas Hermansson skrev:
Typisk snåljåp som letar billigaste skit man kan hitta här hör jag ... Du vet uppenbart inte vad du pratar om
Det kan du ju utveckla så att vi andra förstår

P
Du har så fel du bara kan ha, jag är kyl och värmepump tekniker sedan många år, reglerna har funnits länge men först på senare tid börjat tillämpas och då med ännu hårdare krav. Det är en EU förordning, alltså över svensk lag och något som därmed ska gälla i alla EU länder. För att få överhuvudtaget göra någon form av arbete med något som är tänkt att ingå i en krets innehållande f-gaser så måste du ha certifikat. Du har egentligen inte fått ens dra rören själv sedan lång tid tillbaka, än mindre göra en komplett installation. Säljer någon en värmepump som är avsedd för fast installation, dvs ingen portabel enhet, utan att antingen sälja den med komplett installation alternativt intyg från certifierad installatör åker de på saftiga böter.
Du har helt fel man blir inte en kyltekniker för att man hittar ett cert i flingpaketet på morgonen, så sluta att uge dig för något du inte är

P
A Alexn72 skrev:
Felprocent av förfyllda? Eller ofyllda? Och är det då av person med certifikat eller privatperson?
Det spelar ingen roll vad det är eller vem som gjort det men det otroligt vanligt att installationen utgör felet.

• Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
P
G gredd skrev:
Nu är ju inte CO2 något skadligt utan något positivt men det är en annan diskussion. CO2-bluffen är en politisk grej för att kunna beskatta EU-medborgare till döds.
Japp de gröna växterna behöver det

• Gilla
gredd
  • Laddar…
P
Du tänker på kolsyra eller hur? Det här är koldioxid.
Din förmyndare borde ta bort möjligheten för dig att skriva här.

• Haha
  • Gilla
EnTräFura och 4 till
  • Laddar…
G gredd skrev:
Nu är ju inte CO2 något skadligt utan något positivt men det är en annan diskussion. CO2-bluffen är en politisk grej för att kunna beskatta EU-medborgare till döds.
"...ju..." :-)

electroluxaren skrev:
Din förmyndare borde ta bort möjligheten för dig att skriva här.
Du kanske ska läsa på vad co2 ekvivalent egentligen är

electroluxaren skrev:
Du har helt fel man blir inte en kyltekniker för att man hittar ett cert i flingpaketet på morgonen, så sluta att uge dig för något du inte är
Ok så om du nu vet så jäkla mycket bättre kan du ju få börja bevisa det, att prata om saker du inte vet ett skit om bevisar ju snarare motsatsen

• Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det spelar ingen roll vad det är eller vem som gjort det men det otroligt vanligt att installationen utgör felet.

Om det inte är någon skillnad på om det är certifierad person eller privatperson så faller hela konceptet med att det är olagligt för privatperson ännu en gång.
Dvs om vi nu enbart tittar på installationen.
Eller blir det mer okej om nån med cert gör installationen så dålig att det läcker?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S studiomannen skrev:
Så har Jula till slut börjat kräva uppvisande av installationsintyg innan man köper värmepump från dem. Lite knäppt för mig som skulle vilja passa på nu när det är REA för framtida bruk då jag har tre sedan tidigare som förr eller senare kommer ge upp. För mig är det alltså inte aktuellt med installation förens om nåt eller några år.

Tokigt tycker jag.

Några kommentarer?

[länk]
Din installatör ställer säkert upp att köpa ut den och ha på lager tills det är dags

E emwholm1 skrev:
Din installatör ställer säkert upp att köpa ut den och ha på lager tills det är dags
Ja vi älskar att ligga ute med pengar och ha pumpar i lager som tar plats.

• Haha
Ulric och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Japp de gröna växterna behöver det
De gröna växterna behöver det. Ja. Och de behöver vatten. Men säg till en drunknande att han behöver vatten. Då är du på samma nivå som dem som vill ha mer CO2 och fortsätta bränna olja.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
M
G gredd skrev:
Och jag säger att du inte behöver det när du väl kommer till butiken. Många bekanta har köpt julapumpar på mitt certnummer (som jag visserligen installerat) men jag har inte fått någon förfrågan från Jula och har inte skrivit på något. Kunden har bara själv uppgett Cert nummer och företagsnamn till säljaren på Jula. De är inte så noga på den biten utan skräms mest på hemsidan för att de måste pga lagstiftningen. De vill bara sälja pumpar såklart.
Okej, men då kan ju vi få låna ditt certnummer och företagsnamn så vi kan köpa pumpar på Jula!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P
L LasseMorin skrev:
De gröna växterna behöver det. Ja. Och de behöver vatten. Men säg till en drunknande att han behöver vatten. Då är du på samma nivå som dem som vill ha mer CO2 och fortsätta bränna olja.
Börja då med att sluta att andas så drar du ditt strå till stacken

• Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.