158 877 läst ·
633 svar
159k läst
633 svar
Jula kräver intyg före köp av VP
Du har helt fel man blir inte en kyltekniker för att man hittar ett cert i flingpaketet på morgonen, så sluta att uge dig för något du inte ärA Andreas Hermansson skrev:Du har så fel du bara kan ha, jag är kyl och värmepump tekniker sedan många år, reglerna har funnits länge men först på senare tid börjat tillämpas och då med ännu hårdare krav. Det är en EU förordning, alltså över svensk lag och något som därmed ska gälla i alla EU länder. För att få överhuvudtaget göra någon form av arbete med något som är tänkt att ingå i en krets innehållande f-gaser så måste du ha certifikat. Du har egentligen inte fått ens dra rören själv sedan lång tid tillbaka, än mindre göra en komplett installation. Säljer någon en värmepump som är avsedd för fast installation, dvs ingen portabel enhet, utan att antingen sälja den med komplett installation alternativt intyg från certifierad installatör åker de på saftiga böter.
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Ok så om du nu vet så jäkla mycket bättre kan du ju få börja bevisa det, att prata om saker du inte vet ett skit om bevisar ju snarare motsatsenelectroluxaren skrev:
Det är det absolut!electroluxaren skrev:
Från: https://ntf.se/konsumentupplysning/lagar-och-regler/gaende/
electroluxaren skrev:
Om det inte är någon skillnad på om det är certifierad person eller privatperson så faller hela konceptet med att det är olagligt för privatperson ännu en gång.
Dvs om vi nu enbart tittar på installationen.
Eller blir det mer okej om nån med cert gör installationen så dålig att det läcker?
Din installatör ställer säkert upp att köpa ut den och ha på lager tills det är dagsS studiomannen skrev:Så har Jula till slut börjat kräva uppvisande av installationsintyg innan man köper värmepump från dem. Lite knäppt för mig som skulle vilja passa på nu när det är REA för framtida bruk då jag har tre sedan tidigare som förr eller senare kommer ge upp. För mig är det alltså inte aktuellt med installation förens om nåt eller några år.
Tokigt tycker jag.
Några kommentarer?
[länk]
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Okej, men då kan ju vi få låna ditt certnummer och företagsnamn så vi kan köpa pumpar på Jula!G gredd skrev:Och jag säger att du inte behöver det när du väl kommer till butiken. Många bekanta har köpt julapumpar på mitt certnummer (som jag visserligen installerat) men jag har inte fått någon förfrågan från Jula och har inte skrivit på något. Kunden har bara själv uppgett Cert nummer och företagsnamn till säljaren på Jula. De är inte så noga på den biten utan skräms mest på hemsidan för att de måste pga lagstiftningen. De vill bara sälja pumpar såklart.