hjäälp!
jag har ärvt ett hus i hälsingland och jag är inne på att byta ut spån ugnen till jordvärme, problemet är att jag inte vet så mycket om ämnet. vem anlitar jag? fixar de allt eller måste jag anlita flera olika hantverkare? finns det någon bra hemsida för oss lätt förvirrade? :confused:

http://www.varmepumpsforum.com/

Där kan du även begära offert från olika installatörer. Jag gjorde det men fick bara svar från 1 :O. SÅ jag ringde runt till de olika som finns, dom kom ut och kollade, gjorde energiberäkning och lämnade offerter, Så ta in en offert (minst) från en installatör av varje större märke. Thermia, IVT, Nibe, Bosh. Jag upplevde att det var stor skillnad på hur kunniga och seriösa installatörerna var.

Väg sen sedan samman priset som de ger dig, hur mycket du litar på installatören och hur mycket pumpen beräknas dra och ta ett beslut.

Personligen valde jag en Thermia. Dyrast men jag räknade med att spara in skillnaden mot andra ganska snabbt, plus att jag kände förtroende for installatören.

Dom fixar allt. Se till att ta någon som gör det så att du har ett nummer att ringa om det strular. Alt Gör allt själv. Slang och pump finns på rinkabyrör, bara att ta fram spaden och köra, jobbigt men billigt ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.