6 437 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Jordvärme och varmvattenberedare
den inbygda värmaren i ett bubbelbad är byggd för att underhåls värma.
ska du värma med en sån så måste du först hälla upp lagom kalt, för att spara vatten till att durcha.
sen måste du aktivera bubbelfunktonen, för att fåigång värmarfunktionen. sen gissar jag att det tar 30-40 minuter att höja tempen 10 grader.
ska du värma med en sån så måste du först hälla upp lagom kalt, för att spara vatten till att durcha.
sen måste du aktivera bubbelfunktonen, för att fåigång värmarfunktionen. sen gissar jag att det tar 30-40 minuter att höja tempen 10 grader.
För vår del måste vi använda funktionen "extra varmvatten" för att vår inbyggda beredare ska räcka till badkaret. Det är precis på gränsen utan, men då min sambo vill bada ganska varmt så får vi köra lite extra. Då räcker det å andra sidan även till en dusch efteråt.
Jag tycker att man ska tänka till när man har möjligheten.
i efterhand när man redan gjortbortsig så kan man andvände funktionen extra varmvatten (som är en elpatron) eller säta dit en el beredare i serie.
Men när mna har möjligheten att göra rätt så kan det var bekvämt att bara andvända vatten o det alltid är varmt i stället för att vara tvingad till att planera att trycka på en knapp 20-30 minuter innan man vill börja tappa upp vattnet & sen bara 10-15 min efter det (alltså bara 45 minuter efter du går o trycker på en knapp)
att få det bekvämt kan vara värt n slant
i efterhand när man redan gjortbortsig så kan man andvände funktionen extra varmvatten (som är en elpatron) eller säta dit en el beredare i serie.
Men när mna har möjligheten att göra rätt så kan det var bekvämt att bara andvända vatten o det alltid är varmt i stället för att vara tvingad till att planera att trycka på en knapp 20-30 minuter innan man vill börja tappa upp vattnet & sen bara 10-15 min efter det (alltså bara 45 minuter efter du går o trycker på en knapp)
att få det bekvämt kan vara värt n slant
Själv skulle jag inte ha bekostat en separat beredare ens i efterhand, då vi använder badkaret 4-5 ggr/år. Skulle bli världens dyraste beredare... Bekvämligheten att "slippa trycka på en knapp" värderar jag ytterst lite med tanke på den minimala ansträngningen/planeringen. Däremot kan en separat beredare absolut vara ett alternativ om man ska använda badkaret frekvent. 4 pers är annars inget problem om man bara ska duscha.
Vi har haft vanligt badkar tidigare och har nu haft dusch i tre år. Både jag och sambon saknar badkaret och det kommer garanterat bli fler bad än 4-5 ggr/år. Har kollat på ritningen och det finns plats för en enhet till bredvid VP så vi får se vilka lösningar vi blir föreslagna.
Klicka här för att svara