5 848 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
jordvärme i Jämtland
Hej på er!
Vi har tänkt bygga ett ugglan classic 159 på Frösön i Jämtland.
Vi vill gärna ha bergvärme men tycker det är lite dyrt.
Vad tror ni om att ha jordvärme? Vad är skillnaden? Hur mycket skiljer det i kostnad?
Vår tomt är ca 3000 kvm stor. Räcker det eller är den för liten. Vad ska man tänka på vad gäller jordvärme?
Tacksam för svar!
Vi har tänkt bygga ett ugglan classic 159 på Frösön i Jämtland.
Vi vill gärna ha bergvärme men tycker det är lite dyrt.
Vad tror ni om att ha jordvärme? Vad är skillnaden? Hur mycket skiljer det i kostnad?
Vår tomt är ca 3000 kvm stor. Räcker det eller är den för liten. Vad ska man tänka på vad gäller jordvärme?
Tacksam för svar!
Själva värmepumpkostnaden är den samma.
Du ska ha plats till mellan 200-900 meter slang i din trädgård beroende på läge, djup, pumpstorlek mm mm.
3000 kvm tomt räcker gott och väl.
Annat som du/ni ska tänka på är att tänka efter så ni inte lägger slingan där ni någon gång i framtiden kanske ska bygga till.
Om ni har nära till berget så hade jag definitivt valt att köra på bergvärme.
Själv så borrade vi 150 meter och det gick på 55000.
Vet inte riktigt hur mycket det hade kostat att lägga slinga, är ju beroende på om man måste gräva eller ändå ska fylla upp sin tomt och således kan lägga slingan på marken.
Du ska ha plats till mellan 200-900 meter slang i din trädgård beroende på läge, djup, pumpstorlek mm mm.
3000 kvm tomt räcker gott och väl.
Annat som du/ni ska tänka på är att tänka efter så ni inte lägger slingan där ni någon gång i framtiden kanske ska bygga till.
Om ni har nära till berget så hade jag definitivt valt att köra på bergvärme.
Själv så borrade vi 150 meter och det gick på 55000.
Vet inte riktigt hur mycket det hade kostat att lägga slinga, är ju beroende på om man måste gräva eller ändå ska fylla upp sin tomt och således kan lägga slingan på marken.
Oj, vilket dyrt hål 360 spänn metern.
Här i Stockholm är det ca 100 kr billigare per meter (då ingår slang, indragning i huset samt spriten till slangen)
Jag skulle nog också satsa på ett borrat hål om jag inte hade möjlighet att gräva billigt.
Här i Stockholm är det ca 100 kr billigare per meter (då ingår slang, indragning i huset samt spriten till slangen)
Jag skulle nog också satsa på ett borrat hål om jag inte hade möjlighet att gräva billigt.
jordvärme är prsis lika bra.
bergvärme ar man bara om tomte är förliten eller om det på annat sätt inte går att andvända jordvärme.
Jag betala 51000:- för 180m hål ink allt.
jordvärme blir ca 20-30 000:- billigare.
slangan ska ligga på 1 - 1,2m djup det bör i ditt fall vara ca 1,5m mellan slingora & slangen får inte ligga närmare huset än 2m. Man bör också undvika att lägga slangen på ytor som skottas, då kärlen dryper djupare på sånna ytor (kan kompenseas genom att ta längre slang om man måste korsa en sån yta)
gissar att du behöver ca: 400m - 600m (400m är max för en slinga) behöver du mer tar du 2 slingor på 250m eller 300m
bergvärme ar man bara om tomte är förliten eller om det på annat sätt inte går att andvända jordvärme.
Jag betala 51000:- för 180m hål ink allt.
jordvärme blir ca 20-30 000:- billigare.
slangan ska ligga på 1 - 1,2m djup det bör i ditt fall vara ca 1,5m mellan slingora & slangen får inte ligga närmare huset än 2m. Man bör också undvika att lägga slangen på ytor som skottas, då kärlen dryper djupare på sånna ytor (kan kompenseas genom att ta längre slang om man måste korsa en sån yta)
gissar att du behöver ca: 400m - 600m (400m är max för en slinga) behöver du mer tar du 2 slingor på 250m eller 300m
ja det är ju exakt samma maskin man andvänder, sen fins det flera varianter på att förlägga kolektorslangen, endra rakt ner i ett hål eller vågrätt en bit ner i marken, samt att man kan lägga den på sjöbotten, vilket blir aldra billigast, då inte ens grävning behövs
varför det?psklelbe skrev:
bergvärme är dyrt att investera, men ger billig drift. den billiga driften gör att andra värme sätt blr omotiverade.
säg att bergvärmen gör att ditt varmvatten kostar 1000:-/ år istället för 5000:- som det skulle kostat med elberedare.
att investera 30-40 000:- i solvärme för att halvera dessa 1000:-/ år till 500:-/ år, ser jag som en dum investering.
tar ju 70 år innan investeringen är betald!
Det är ganska nära till berg på vissa ställen på Frösön och där är det ingen höjdare att gräva ner en jordvärme, så kolla lite hur djupt det kan vara. Och angående solvärmen så håller jag med CarMan fullständigt.
En kompis grävde ner 2x400 meter slang i sommras o det gick på ca 30000:- inkl slang o vätska, Detta till en 11 kW pump..
Gräv ner slangen på 1,2 meter o ca 1,5-2 meter i mellan (ju längre ifrån varandra desto bättre)
Skippa solfångare, Man får ut/tillgodo gör sej ca 3000 kWh/år som max vilket då skulle ge en besparing på ca 1000 kWh/år vilket är för lite sett till investeringen, Möjligen kan det va ide om du ska ha pool då det skulle spara på pumpen genom förre starter o driftstid.. Men man spar ändå bara ca 2500 kWh/år så det är tveksamt..
Gräv ner slangen på 1,2 meter o ca 1,5-2 meter i mellan (ju längre ifrån varandra desto bättre)
Skippa solfångare, Man får ut/tillgodo gör sej ca 3000 kWh/år som max vilket då skulle ge en besparing på ca 1000 kWh/år vilket är för lite sett till investeringen, Möjligen kan det va ide om du ska ha pool då det skulle spara på pumpen genom förre starter o driftstid.. Men man spar ändå bara ca 2500 kWh/år så det är tveksamt..
Klicka här för att svara