Jag har nyss installerat jordvärme, en Thermia Villa 5.5kwh med 300 m slang. Allt har gått bra och det fungerar klockrent. Dock är det ju inte mycket värme den behöver producera ännu.

Min fråga gäller hur jag ska ställa termostaterna på radiatorerna i huset. Ska jag öppna dem fullt eller ha dem bara lite öppna? Jag har fått för mig att värmepumpen behöver så mycket vatten som möjligt att jobba med, vilket då skulle innebära att termostaterna ska stå på fullt öppna.

Finns det något rätt eller fel? Hur bör man göra?

Sedan en relaterad fråga, om jag tillfälligtvis - vid väderomslag, stakt blåst, frysna familjemedlemmar  ;) eller liknande - vill höja temperaturen i huset, vilken metod är då bäst? Att 1) höja termostaterna på radiatorerna eller att 2) öka börvärdet på rumstemperaturer på värmepumpen?

Mvh,
Ulrik

Det brukar skrivas kör med öppna element
När systemet i höst nar det blir kallt och det skullevisa sig att något rum blir för varmt kan man ju strypa.

Bet vore intressant hatt få veta var i landet huset finns, hur stor oljeförbrukningen eller elförbrukningen var, förväntad energibehov värme + varmvatten, beräknad elförbrukning pump och tillskott och framledningstemp när det är riktigt kallt

Jag frågar för jag tvekar mellan 6 och 7 kW HT pump

Sarastro skrev:
Det brukar skrivas kör med öppna element
När systemet i höst nar det blir kallt och det skullevisa sig att något rum blir för varmt kan man ju strypa.

Bet vore intressant hatt få veta var i landet huset finns, hur stor oljeförbrukningen eller elförbrukningen var, förväntad energibehov värme + varmvatten, beräknad elförbrukning pump och tillskott och framledningstemp när det är riktigt kallt

Jag frågar för jag tvekar mellan 6 och 7 kW HT pump
Jag bor i södra skåne, och har tidigare kört med el. Förbrukar ca 18.000 kwh per år för själva uppvärmningen och varmvatten. Husen är 1.5 plan på 140 kvm.

Öppna radiatorerna för full.
Sätt en trådlös rumsgivare som styr värmepumpen (till/från) så går den bara då det behövs d.v.s. lämnar rätt radiatortemperatur.
I de rum som blir för varma kan du sen strypa med termostatventiler.
Då rumsgivaren är trådlös går det att testa ut lämpligast placering.

Den som installerat ska via ritningar och dimensioneringen göra ett injusteringsdokument. Där är inställningsvärden uträknade med hänsyn till alla parametrar. Om de inte justerat in efter dessa så föreslår jag att du tar hem en vvs-konsult som gör injusteringen. SÄnd sedan räkningen till installatören för du har välk, naturligtvis, skrivit avtal och begärt en fullt färdig anläggning. En injustering kjan ge 10.15 % besparing.;) /Besiktningsmannen

jalmroth skrev:
Den som installerat ska via ritningar och dimensioneringen göra ett injusteringsdokument. Där är inställningsvärden uträknade med hänsyn till alla parametrar. Om de inte justerat in efter dessa så föreslår jag att du tar hem en vvs-konsult som gör injusteringen. SÄnd sedan räkningen till installatören för du har välk, naturligtvis, skrivit avtal och begärt en fullt färdig anläggning. En injustering kjan ge 10.15 % besparing.;) /Besiktningsmannen
Skulle inte tro det va.
Den som installerar en värmepump kan knappast anses som ansvarig för befintligt radiatorsystem.

detta är viktigt, & du har förstått det hela rätt. alla termostater ska stå fullt öppna (om det är för varmt i nått rum så ska du inte vrida på termostaten, utan strypa på en fast strypning)

det är värmepumpen som ska justera husets tempratur, inte termostaterna.

det flästa värmepumpar har en innegivare som tillbehör, en sån kan kompensera mot blåsigt väder eller om du eldar i kamin.

Men om inomhusgivaren påverkas av kaminvärmen stängs ju värmen till alla rum,även dit kaminvärmen inte når?

Nä, så funkar inte min inne givare ialla fall.
min givare ger bara info till pumpen, sen väljer pumpen att arbeta emd en lägre tampratur, än vad den gjort om den bara fått info från ute givaren.

Inne givaren styr alltså INTE on/off på anläggningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.